Alt om bil

Rekkevidde elbil – slik unngår du rekkeviddeangst

Av 10. februar 2021 No Comments
Rekkevidde elbil

Slik påvirkes rekkevidden til din elbil på vinteren

Har du spurt deg hva den faktiske rekkevidden på en elbil er når vinteren setter inn?

Svaret er at det er ikke èn enkelt årsak til at du vil oppleve redusert rekkevidde under vintersesongen. Her er noen av årsakene til at rekkevidden reduseres:

  • Luftmotstand gjør nevneverdig utslag ved høy fart
  • Kald luft er tettere enn varm luft  – derfor blir motstanden større
  • Vinterdekk
  • Snø og slaps
  • Kaldt batteri

 

  • Rekkevidde elbil

    Eksempel fra VW e-up! som viser resterende rekkevidde på ca. 60 km, mens batteriet viser ca. 70 % strøm. Tross kjørehistorikken vil sjåføren allikevel kunne kjøre videre i omkring 80 km ved å bruke noen av tipsene i denne artikkelen.

Slik forbedrer du rekkevidden til din elbil på vinteren

Så hva kan du gjøre for å unngå et stort tap når du skal kjøre din elbil på vinteren?

Du kan blant annet:

  • Lade bilen rett før du skal kjøre
  • Sette på forvarming av kupeen. Da vil batteriet også varmes opp
  • Hold en passiv kjørestil
  • Konsentrer deg om batterimåler, ikke rekkeviddemåler
  • Parkere innendørs når det er kaldt
  • Vær forsiktig med bruk av varmeapparat
  • Lad når du kan, ikke vent til du må
  • Vær obs på bruken av varmeapparat
  • Prioriter gjerne setevarme fremfor kupèvarme
Rekkevidde elbil

Når man er usikker på hvor mye rekkevidde man har igjen, kan veien virke hakket mer uendelig, foto: pexels

Derfor skal du følge med på batterimåler og ikke rekkeviddemåler

Husk at bilens beregnede rekkevidde er basert på kjørestilen du hadde sist du kjørte – denne kan variere fra tur til tur, og derfor lønner det seg å følge med på batterimåleren fremfor rekkeviddemåleren.

Derfor lønner det seg å kjøre passivt

Kjørestilen din er den mest avgjørende faktoren for hvordan du kan påvirke bilens rekkevidde. En passiv kjørestil innebærer å bruke gass og brems så lite som mulig. Prøv å ha en jevn fart hele tiden og kjør rolig. Prøv å rulle så langt det lar seg gjøre.

Rekkevidde elbil

Følg med på batterimåler og ikke rekkeviddemåleren, foto: pexels

Derfor er det lurt å lade når du har mulighet

Batteriet trives best når det er mellom 30 % og 80 % fulladet. Ved å unngå å gå for mye over eller under, slipper du unødvendig slitasje på bilbatteriet ditt. Hvis du er usikker på om strømmen vil holde til neste mulige ladestopp kan du skru ned kupévarmen og heller øke temperaturen i setet.

Betydningen av “WLTP”: Resultater fra testsyklusen for rekkevidde

Har du lurt på hvilken betydning rekkevidde målt i WLTP har å si for deg og din bil? NAF forklarer blant annet hvordan WLTP-resultatet som rekkevidden er målt etter påvirkes av norske forhold:

Hvilken rekkevidde og hvilket forbruk elbilen har bestemmes av en testsyklus som kalles WLTP (World Light Vehicle Test Procedure). (…) som med alle testsykluser er også WLTP kun veiledende for rekkevidde og forbruk. Realiteten er fort noe annet, spesielt under norske forhold. Testen utføres delvis i et laboratorium. I tillegg kjøres bilene en 23 kilometer lang veistrekning i fire hastighetsintervaller (opp til 56 km/t på det laveste intervallet, inntil 130 km/t i det høyeste). Kjøringen skjer også i sommerlig temperatur. Ut fra disse tallene beregnes forbruk og rekkevidde på bilene.

Her kan lese mer om hva WLTP betyr.

Det viktigste du gjør som eier av en elbil er uansett å bli kjent med din bil. Etter noen kjøreturer både sommer og vinter, vil du ha en god fornemmelse av både hvordan, og hvor langt du kan kjøre.

 

Kilde: Volkswagen, NAF