
Slik har elbilen fungert i hverdagen
Den tidligere profesjonelle snowboardkjøreren Silje Norendal er en av mange nordmenn som kjører elbil. Silje gikk fra e-Golf til ID.3 i 2021. Silje deler kjøreopplevelser i byen og til fjells på vinterstid med sin elbil.
Rekkevidde og plass er viktig for Silje når hun velger elbil
– Min første langtur med min nye ID.3 gikk fra Oslo til hytta på Gaustablikk. Været var litt ruskete, men med den nye bilen ble turen komfortabel og fin. Jeg er veldig fornøyd med rekkevidden til elbilen – jeg kan kjøre i flere timer uten å gå tom for strøm. For ikke å snakke om plassen! Jeg elsker at det er mye plass til bagasje inne i bilen, samtidig som den er smidig og enkel å kjøre.

Silje Norendal trives med elbil i hverdagen, både i byen og til fjells.
Langtur med elbil
Silje er vant til å planlegge ladestopp til og fra hytta. Nå behøver hun ikke å tenke på dette, da elbilen kommer seg dit den skal uten å måtte ta pause.
– Forskjellen på rekkevidden fra min forrige bil, en e-Golf, oppleves som stor. Rekkevidden til ID.3 gjør at jeg stort sett kommer meg dit jeg skal uten å måtte stoppe og lade i det hele tatt. Lange kjøreturer til fjellet er ikke lenger et problem med fulladet bil.
– Elbilen er enkel å lukeparkere med i byen, noe som er viktig for meg som ikke er hundre prosent komfortabel med lukeparkering!
Silje Norendal
Silje Norendal om lading av elbil
De gangene hun må lade, synes hun det er svært uproblematisk.
– Bilen er veldig fin når det kommer til lading. Den lader raskt på hurtigladere, og en kjapp kaffepause holder alltid for meg. Jeg bruker appen til Fortum, og synes generelt at Fortum-ladere både er enkle å bruke og ikke minst enkle å finne langs veien. Hvis jeg er på hytta, hvor jeg har ladeboks, lader jeg bilen opp til 100 prosent før turen går hjemover til Oslo igjen. Nå som det i tillegg har kommet hurtigladere enda flere steder, trenger jeg aldri å planlegge de lange turene.
Silje reiser ofte på hytta og fjellet, hvor vinteren – hennes favorittsesong – gjerne holder seg lengst. Her har hun fått muligheten til å teste elbilen på glatte veier.
Her kan du lese alt du behøver å vite om lading av elbil.

Silje har ladeboks på hytta hvor hun lader elbilen før turen går tilbake til byen. Hun behøver ikke å tenke på lading under selve kjøreturen .
Elbil på vinterføre
– Er det skikkelig vinterføre, bør du først kjøre litt forsiktig og bli kjent med bevegelsene til bilen. Dette gjelder jo alle biler. ID.3 ligger fint på veien når det er vinterføre, men det lønner seg å roe ned farten når det er glatt og ta de forholdsreglene du alltid bør ta på vinterføre uavhengig av type bil.
Kalde morgener løser Silje ved hjelp av appen We Connect ID.
– Frost på bilen forsvinner veldig fort med denne appen, og jeg bruker den ofte til å forvarme bilen før jeg setter meg inn om morgenen.
Kjørekomfort
Når det gjelder kjørekomfort og oversikt, har hun samme erfaring som flere av anmelderne hadde da de testet elbilen.
– Som sjåfør har jeg godt overblikk innenfra bilen. Passering av andre biler foregår oversiktlig, det samme gjelder for medtrafikanter. ID.3 gjør det enkelt å ferdes i trafikken ved at den gir deg beskjed dersom du skulle være litt uoppmerksom.

Head-up displayet i ID.3 blir man raskt vant til, sier Silje, Foto: Erik Arnesen
Head-Up-displayet er blant detaljene nye elbil-eiere har nevnt at de har brukt tid på når de har skaffet seg ID.3. Silje beroliger med at elbilen fra Volkswagen ikke oppleves som mer avansert enn andre elbil-modeller.
– Head-Up-displayet tok meg kun et par dager å venne meg til. Det er alltid en utfordring med nye biler og modeller å bli ordentlig kjent med de nye systemene, men jeg er veldig fornøyd med displayet nå som jeg har brukt det litt.
Lukeparkering
Videre setter hun stor pris på hvor lett elbilen er å håndtere – og det kommer godt med når hun er hjemme i byen og for eksempel må lukeparkere.
– Elbilen er enkel å lukeparkere med i byen, noe som er viktig for meg som ikke er hundre prosent komfortabel med lukeparkering! Bilen leser trafikkbildet veldig godt, og jeg liker at den bremser ned når jeg er for nærme andre biler. Den forteller meg også når jeg ikke ligger midt i kjørefeltet. Dette er fine trygghetsfunksjoner å ha i trafikken. Hvis du skulle være litt uoppmerksom, hjelper bilen deg.
Silje kjørte ID.3 store deler av 2020 og 2021. I dag kjører hun den elektriske SUVen Volkswagen ID.4. Her ser du hvordan den har fungert for en annen familie.