Alt om bil

Hvilken vinterbil er best?

Vinterbil

Hva er en optimal vinterbil?

For oss som lever i et land hvor vinteren dominerer halve året, er det viktig å ha en vinterbil som tar den kalde årstidens utfordringer på alvor.

Hva definerer en trygg vinterbil?

Vi som bor i Norge har klare forventninger til den bilen vi velger. Så hva definerer den ultimate trygge vinterbilen?

Vi vil være sikre på at bilen har gode kjøreegenskaper og at den ligger stabilt på både motor- og landevei.
Vi ønsker god sikt og gode førerassistentsystemer i tillegg til et ofte sterkt ønske om firehjulsdrift.

Bilen bidrar til sikkerheten i stor grad, samtidig må vi huske på vårt ansvar som sjåfør bak rattet. Trygg trafikk oppsummerer de grunnleggende huskereglene:

Kjører du på is, slaps eller annet glatt underlag, bør du holde hastigheten under fartsgrensen.  Det tar litt over ett sekund fra du ser en fare til du trykker inn bremsen. Kjører du i 80 km/t vil bilen bevege deg 24 meter i løpet av det drøye sekundet. På tørr asfalt vil bremselengden være 32 meter hvis farten er 80 km/t. På glatt føre blir bremselengden 128 meter. Det er fire ganger så langt. Er du usikker på underlaget, kan du «prøvebremse» i svært lav hastighet for å sjekke hvor glatt det er. Hold god avstand til kjøretøyet foran. Husk at bremselengden på snø er minst dobbel så lang som på tørr asfalt! Avpass farten etter forholdene. Kjør tydelig så andre ser hva du vil og hvor du vil (…) Følg køen og unngå stress. Unngå unødvendige forbikjøringer. Det er lite å spare på å kjøre forbi. Trygg Trafikk.

Vinterbil

Audi e-tron er blant de bilene som er gode vinterbiler, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

Finnes en beste vinterbil uten firehjulstrekk?

Tross flere av oss nordmenns nesten ufravikelige krav om firehjulstrekk, skal vi fortsatt ikke kimse av bakhjulstrekken.

På grunn av 50/50 vektfordeling og et lavt tyngdepunkt gir SUV-en uansett en god fremkommelighet på vinterføre. Volkswagen

Motor.no testet ID.4 med bakhjulstrekk på i mars 2021, og selv om det ikke var full vinter under testen, fikk de en god følelse av hvordan bilen ligger på veien. De konkluderte blant annet med at el-SUVen har:

  • Jevn akselerasjon.
  • Lettkjørt og velkjørende.
  • God om enn ikke veldig direkte, men presis styring.
  • Krenger lite, god stabilitet.
  • Vi opplevde sporing fra de drevne bakhjulene på sleipt føre, men stabilitetskontrollen griper effektivt inn.

Kjøreegenskapene er også helt på høyden, med nøyaktig, om ikke følsom styring. Det gir direkte og presise retningsendringer. Stabiliteten understrekes av at bilen så å si ikke krenger, selv i ganske raske svinger. Under simulerte unnamanøvre er det så man kjenner vekten nede i bilen dra brått utover et kort øyeblikk, men understellet er fast, bilen setter seg nesten umiddelbart og det hele er meget betryggende. Bilen holder stø kurs nesten uten karosseribevegelser. Motor.no

Les mer om biler med firehjulstrekk her.

Vinterbil

EQC er et av alternativene blant flere gode vinterbiler, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Elbil på vinterføre

Elbiler som for eksempel Volkswagen ID.4 og Audi Q4 e-tron har både bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Eller “4MOTION” som VW kaller det når de snakker om firehjulstrekk, og “quattro” som Audi kaller det.

Den elektriske SUVen Q4 e-tron er en av el-modellene som har blitt populær i Norge. Den har hevdet seg som en habil elbil og en av våre kunder som valgte modellen har så langt vært fornøyd med kjøreegenskapene:

Vi har kjørt Q4 e-tron med sommer- og vinterdekk på ulikt underlag. Den ligger godt på motorveien, men det er særlig på svingete landevei at du opplever at bilen har herlige kjøreegenskaper. Når vi kjører med tilhenger, oppleves dette også som helt nydelig. Tonje Ingarsdotter Helgesen, eier av Q4 e-tron.

Beste vinterbil, både med og uten firehjulstrekk

Firehjulstrekk innebærer bedre veigrep ved akselerasjon og økt sikkerhet. Mister hjulene på en aksel veigrepet og det er fare for hjulspinn, overføres drivkraften til den akselen eller det hjulet som har bedre grep. Allikevel er det som Motor skriver slik at:

En norsk vinter er blant det tøffeste du kan utsette en bil for. En god vinterbil skal ha mer enn godt veigrep på snø og is. Motor.no

Hvilken bil er best på vinterføre?

Hva som definerer den beste vinterbilen for deg vil høyst sannsynlig variere fra naboens definisjon. En god vinterbil skal også holde deg varm, fungere på et rent praktisk nivå og være behagelig å sitte i over lengre tid.

Her ser du noen alternativer til en god vinterbil og tre stikkord for hvorfor de funker bra om vinteren:

Elektrisk vinterbil

 

Vinterbil

Q4 e-tron er også en av modellene som er et godt vinterbil-alternativ, Foto: Paul René Bergan l Erik Arnesen

Audi e-tron, 50 og 55, SUV og Sportback:

  • Firehjulstrekk.
  • Mester på hurtiglading, også vinterstid!
  • Det er en stor SUV, men til gjengjeld ligger den godt på veien.

Audi Q4 e-tron:

  • Firehjulstrekk.
  • Solid passiv sikkerhet.
  • Kvikk og samtidig lett å styre.

ID.4:

  • God sikt i fra førersetet.
  • Varmepumpe.
  • Lettkjørt med presis styring og 5 ut av 5 mulige stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.

ID.4 GTX:

  • Firehjulstrekk.
  • Lader raskt.
  • God plass og komfortabel å sitte i.

Mercedes EQA:

  • Varmepumpe som standard og bakkeklaring på 20 centimeter.
  • Tilhengerfeste.
  • Firehjulstrekk.

Mercedes EQC:

  • Firehjulstrekk.
  • 408 hestekrefter.
  • Anstendig forbruk på langtur om vinteren og høy komfort.

Fossil og hybrid vinterbil

A6 Allroad:

  • Firehjulstrekk.
  • Luftfjæring som kan finstilles.
  • Høy presisjon på veien og en sikker familiebil.

Q3 hybrid:

  • Firehjulstrekk.
  • Lavt tyngdepunkt som gjør at den ligger stabilt på veien.
  • Nøyaktig styring.

Q2:

  • Firehjulstrekk.
  • Tar seg godt frem i glatte og bratte bakker.
  • God varmekapasitet og gode bremser.

Her kan du lese mer om de ulike SUV-modellene fra Audi.

Tiguan hybrid:

  • Bakkeklaring på cirka 19-20 centimeter.
  • GTE-modus med gode ytelser.
  • Opptil 49 kilometer rekkevidde.

Passat GTE:

  • Forhjulstrekk.
  • Opptil 59 kilometer rekkevidde.
  • God plass til alle passasjerer, bagasje og hundebur og komfortabel på langturer.

T-Roc:

  • Fire ulike utgaver hvor tre av de er med firehjulstrekk, 4MOTION.
  • Kompakt SUV for deg som ikke behøver like mye plass som Tiguan, men ønsker samme komfort på lengre turer.
  • Presis styring og godt grep og stabilitet samtidig som den er sporty, morsom og lettkjørt.

Her kan du lese mer om de ulike SUVene fra Volkswagen.

Mercedes E-klasse hybrid:

  • Firehjulstrekk.
  • Mye krefter og høy komfort.
  • Langkjøring uten rekkeviddeangst.

Mercedes GLE:

  • Solid rekkevidde!
  • Bra med krefter og solid Mercedes-komfort.
  • Funker bra som off-roader.