
Audi A6 e-tron og A6 Avant e-tron concept
Blant alle elbil-nyhetene finner vi Audi A6 e-tron concept og stasjonsvognen A6 Avant e-tron. Dette er modellene for deg som vet at du ønsker noe helt annet enn en SUV, men du må nok vente litt. Dette er nemlig elbiler fra Audi som utvikles på en helt ny plattform, kalt Premium Platform Electric (PPE). Lanseringsdato for begge A6 e-tron modellene er ennå uviss.
Audi A6 Avant e-tron concept er en elektrisk stasjonsvogn!

Audi A6 Avant e-tron i fargen Neptune Valley. Denne konseptmodellen og stasjonsvognen ser utrolig lekker ut! Foto: Audi
Til tross for at vi nordmenn fikserer på SUV, er vi fortsatt utrolig glade i stasjonsvognen. Det annonseres også stadig flere kommende elektriske stasjonsvogner, og nå har Audi annonsert sin. A6 e-tron vil også komme som Avant stasjonsvogn, noe som gleder mange av oss!
PPE er plattformen som Audis kommende elbiler skal bygges på. Den innebærer en ny måte å lage elbiler på, med flatere arkitektur, som for eksempel A6 e-tron. Arkitekturen sørger for et interiør med god lengde som frigjør plass inne i bilen og dermed gir større benplass for begge seterader. Konseptmodellene av A6 e-tron har to elektriske motorer som til sammen leverer 350 kiloWatt og et dreiemoment på 800 Nm.
Plattformen bidrar også til høy bakkeklaring på A6 Avant e-tron:
PPE er konstruert som en ren batterielektrisk plattform fra bunnen av. Nøkkelelementet i de kommende PPE-bilene er batterimodulen mellom akslene. Den vil kunne lagre rundt 100 kWh energi i Avant-utgaven av A6 e-tron concept. Ved å benytte hele bilens gulv, blir det mulig å oppnå en relativt flat batteriutforming. Dermed blir det mulig å bruke denne basisen både til biler som skal ha høy bakkeklaring, og til biler som prioriterer økt dynamikk med en lav arkitektur – slik som Audi A6 Avant. Audi
Rekkevidde på opptil 700 kilometer og lading av stasjonsvognen A6 Avant e-tron
Bare 10 minutter er nok til å gi nye 300 km. På mindre enn 25 minutter kan batteriet med 100 kWh lades fra 5 % til 80 % kapasitet. Kombinert med en rekkevidde på opptil 700 km – avhengig av drivlinje og ytelsesnivå – vil derfor modellene i Audi A6 e-tron-familien være svært godt egnet for langkjøring. Audi
Rekkevidde på coupéen Audi A6 e-tron concept
A6 e-tron skal også ha en rekkevidde på opptil 700 kilometer. Med et slikt tall faller A6 e-tron inn under kategorien primærkjøretøy – og blir en elbil du kan regne med på både korte og lengre turer uten å kjenne på rekkeviddeangsten.

Konsept-utgaven av coupéen Audi A6 e-tron i fargen Helio Silver, Foto: Audi
Lading av Audi A6 e-tron concept
Skulle du få behov for lading, er teknologien til A6 e-tron på det nivået at det går raskt unna. Det sørger 800-volt ladeteknologi for, som også finnes i e-tron GT. Konsept-utgaven av batteriet til A6 kan lades opptil 270 kiloWatt på kort tid ved hurtigladestasjoner, noe som er nytt for akkurat dette luksus-segmentet.
Audi skriver at teknologien skal være så skarp at et ladestopp i dette tilfellet skal gå nesten like raskt som å fylle bensin på en fossil bil. Kun ti minutter skal være nok til å ta deg et godt stykke videre på vei, nærmere bestemt omkring 300 nye kilometer. Du skal også kunne lade elbilens 100 kiloWatts-batteri fra 5 til 80 prosent på mindre enn 25 minutter.

Den populære Audi A6 blir helelektrisk, Foto: Audi
Audi A6 e-tron kommer med firehjulstrekk
De fremtidige PPE-modellene vil ha versjoner med en elektrisk motor i front- og bakakselen. Disse vil bruke elektronisk koordinasjon for å levere firehjulsdrift og oppnå det Audi beskriver som en perfekt balanse mellom kjøredynamikk og energibruk.
Ingen langsom luksus-elbil
På samme måte som blant annet Mercedes EQS, blir A6 e-tron en lang bil. Konseptmodellen har målene 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,44 meter høy. Men den blir ikke slapp på pedalen av den grunn. Audi skriver at akselerasjon fra 0 til 100 kilometer går unna på under 7 sekunder. Dersom du velger en top-of-the-line høy ytelsemodell, kommer elbilen opp i samme fart på under 4 sekunder.
Her ser du alle elbilene fra Audi.

Audis populære modell, A6, tar seg godt ut skal vi tro på konsept-utgaven. Slik blir A6 som elbil, Foto: Audi
Audi-modellen A6 har en lang historie, og Elbil24.no oppsummerer den godt slik:
A6 er en av Audis aller sterkeste merkevarer. Bilen ble introdusert som Audi 100 allerede i 1968, før den fikk sitt nåværende navn i 1994. Den ble først introdusert som Sedan, Avant (stasjonsvogn), senere også Allroad, og til slutt Sportback, under navnet A7. Elbil24
A6 finnes i dag som hybrid med rekkevidde på 51 kilometer. Du kan lese mer om Audi A6 hybrid her.
Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:
Kilder: Audi Norge, Tek.no, Elbil24.no