Audi

Audi e-tron GT Concept tar sportsbilen til et nytt nivå

Av 20. november 2020 No Comments
Audi e-tron GT concept

Audi e-tron GT concept, elbil med 590 hestekrefter

Følelsen av å kjøre en sportsbil skal være unik. Dette er et hensyn Audi har tatt fullt ut for din opplevelse i deres utvikling av sin tredje elbil, Audi e-tron GT Concept som endelig vil presenteres av Audi 9. februar.

Sportsbilen vil ha en fullelektrisk drivlinje med quattro firehjulstrekk. Produksjonsmodellen av Audi e-tron GT kommer på markedet i Norge våren 2021 og byr på unik kjøreopplevelse og ren estetisk bilglede.

 

Audi e-tron GT lanseres i februar 2021

  • 590 hestekrefter
  • 0-100 km/t på 3,5 sekunder
  • Topphastighet på 240 km/t
  • Hurtiglading: 80 % på kun 20 minutter
  • Rekkevidde på over 400 km

Reserver den heftigste elbilen fra Audi

En reservasjon av e-tron GT innebærer at det betales et beløp på kr 20 000,-. Reservasjonen gir deg et forsprang når det åpnes for bestilling, samt mulighet til å delta på eksklusive arrangementer.  Du kan reservere din nye Audi e-tron GT Concept her:  

Audi e-tron GT har en rekkevidde på over 400 km

Den utslippsfrie sportsbilen skal få en rekkevidde på over 400 km. Vekten er lav og gulvet flatt, slik at tyngdepunktet blir enda lavere enn i andre elbiler. Dette er løsninger som hever kjøreegenskapene betydelig. Kreftene til sportsbilen kommer fra et litiumionbatteri med et energiinnhold på over 90 kWt.

Ytelse

Elbilen har en systemeffekt på imponerende 590 hk og drives av permanent magnetiserte synkronmotorer som er montert på for- og bakakselen. Kreftene overføres til veien med quattro firehjulsdrift. Den nye Audi e-tron GT concept er nemlig en fullblods quattro. På lik linje med Audi e-tron SUV og e-tron Sportback, har den en elektrisk quattro hvor det ikke er noen mekanisk kobling mellom for- og bakakselen, som ifølge Audi er deres beste og raskeste quattro-system hittil.

Det elektroniske systemet fordeler drivkreftene mellom akslene og mellom venstre og høyre hjul. Det gir optimalt veigrep og bare ønsket mengde hjulspinn.

Audi e-tron GT concept

Ren kjøreglede med utslippsfri sportsbil. Her er konseptbilen til Audi e-tron GT FOTO: Audi AG

e-tron GT lading

Audi informerer om at sports-elbilen enkelt kan lades hjemme over natten med en 11 kW ombord-lader ved normal-lading (AC).

Hurtigladingen på elbilen skal kunne gi deg 80% på bare 20 minutter, noe som tilsvarer 320km i rekkevidde etter den nye WLTP standarden.

Audi sier at dette er informasjon som i øyeblikket fortsatt gjelder konseptbilen. Forskjellene mellom konseptbilen og den produksjonsklare modellen er nemlig ennå ikke offentliggjort.

Bærekraftig interiør i Audi e-tron GT Concept – teppe av fiskegarn sa du?

e-tron GT ivaretar det essensielle ved hvordan en sportsbil skal se ut og føles, men stopper ikke der.

Grønn omstilling i praksis finnes i denne sportbilens interiør som er laget av resirkulert materiale. Gulvteppet er blant annet laget av resirkulert fiskegarn!

Audi e-tron GT concept

Bak rattet på Audi e-tron GT concept, FOTO: Audi AG

e-tron GT Stjal showet i Los Angeles

TV2s bilguide Broom var tilstede under avdukingen av den nye modellen under den årlige bilutstillingen i Los Angeles 28. november 2018, og synes det er den “lekreste Audien de har sett”. De forteller videre at “selv i USA, der man vanligvis ikke er veldig opptatt av elbiler, gjør denne sterkt inntrykk”. Side3 var enda et norsk nettmagasin tilstede under visning av elbilen og fanget også opp amerikanernes begeistring. Særlig den anerkjente bil- og tech-journalisten Seth Weintraub som skrev at:

– Det er vanskelig å finne en mer spennende bil her på LA Auto Show enn Audi e-tron GT

Bilen som ble avduket er en konseptbil. Audi Sport skal ha ansvaret for å utvikle bilen til en produksjonsmodell. Audis første elbil Audi e-tron SUV er allerede blitt enormt populær blant nordmenn, les mer om Audi e-tron SUV her.

Audi e-tron GT concept

Audis sportslige elbil tiltrekker seg mye oppmerksomhet, FOTO: Audi AG

God plass til passasjerer og to bagasjerom!

Man skulle kanskje tro at man ikke kunne kreve mer av en elbil-sportsbil enn ivaretakelse av både kjøreglede, miljø og sirkulær økonomi, men utviklerne av Audi e-tron GT har tatt flere klimahensyn. De har også tilrettelagt for god plass for flere mennesker i bilen gjennom en funksjonell firedørs-løsning. e-tron GT concept har også bra med bagasjeplass. Sportsbilen har så kompakte motorer at den har plass til to bagasjerom. Du får plass til 100 liter under panseret og i bagasjerommet får du 450 liter til det du måtte behøve på farten.

Ny produksjonsstandard med e-tron GT

Wolfgang Schanz er tvers gjennom bilentusiast. Han har 20 års erfaring i å arbeide med premium- og sportsbiler fra Audi og Porsche.

Den erfarne ingeniøren lar seg ikke imponere så lett, men når han snakker om e-tron GT, er entusiasmen umiddelbart til stede: – Produksjon, slik vi gjør det her, finnes ingen annen plass i Volkswagengruppen, sier Schanz ved Audis fabrikk for spesialprodukter – Böllinger Höfe ved Neckarsulm – har nemlig Schanz og teamet hans satt sammen en produksjonslinje for to høyst ulike biler: Supersportsbilen R8 med V10 forbrenningsmotor, og den helelektriske e-tron GT.

Audi RS e-tron GT

Audi e-tron GT

Formula E-sjåfør, Lucas di Grassi, har testet prototypen av RS e-tron GT, Foto: Audi

Audi e-tron GT vil også komme som RS-modell. Når Formula e-sjåføren, Lucas de Grassi, testet fartsvidunderet RS e-tron GT i Neuburg an der Donau, var konklusjonen enkel: Denne bilen er artig! Formula e-sjåføren er begeistret over kjøreegenskapene:

– Jeg må si at bilens veigrep og presisjon gjennom svingene er meget imponerende, konstaterer di Grassi.

Med RS e-tron GT får du altså samme pakke som i e-tron GT, hvor komfort skal være en del av opplevelsen. Audi sier at deres ingeniører har forsøkt å koble sammen alle styrkene for å oppnå sterk ytelse på toppnivå. Elbilen har blant annet luftfjæring med tre kammer.

Bremseytelsene til denne tassen er også verdt å nevne. RS e-tron GT er en stor elektrisk bil, og at den har kraftfulle bremser som lar seg dossere presist, er derfor ingen selvfølge.

 

Ikke klar for å reservere, men ønsker oppdateringer eller mer informasjon?  Da kontakter du oss her helt uforpliktende:

 

     

     

    Kilder: Audi

    *Obs konseptmodeller, ferdig produksjonsmodell kan avvike.