
Audi e-tron GT, her er rekkevidde, interiør og ytelse på den elektriske sportsbilen
Følelsen av å kjøre en sportsbil skal være unik. Dette er et hensyn Audi har tatt fullt ut på vegne av din kjøreopplevelse i deres utvikling av dette råskinnet av en sportsbil. Denne firedørs-coupeen og sportsbilen har en helelektrisk drivlinje med firehjulstrekk. Audi e-tron GT vant prisen for World Performance Car under World Car Awards i 2022, hvor 100 biljournalister fra hele verden stemmer frem vinnerne.
Audi e-tron GT pris og rekkevidde:
- Opptil 476 hestekrefter (530 hk tilgjengelig som boost i 2,5 sekund. RS med 646 hk)
- 0-100 km/t fra 4,1 – (med RS 3,3 sekunder)
- Topphastighet på 245 km/t
- Hurtiglading: du kan øke rekkevidden med 100 km på 5 minutter
- Rekkevidde på opptil 431 – 488 km (RS 429 – 472 km)
- Bagasjerom 405 liter (81 ekstra liter foran)
- Dreiemoment på 630 Nm (RS med 830 Nm)
Her kan du lese mer om pris på Audi e-tron GT.
Esben «Dansken» Selvig, kjent fra Top Gear Norge, Klovner i kamp og Dansken & Fingern har testet Audi e-tron GT, og deler sine erfaringer her:
Audi e tron-GT har en rekkevidde på opptil 488 km
Den utslippsfrie sportsbilen får en rekkevidde på opptil 488 km. Vekten er lav og gulvet flatt, slik at tyngdepunktet blir enda lavere enn i andre elbiler. Dette er løsninger som hever kjøreegenskapene betydelig. Kreftene til sportsbilen kommer fra et batteri med et energiinnhold på 86 kWt. Audi beskriver elbilen som en klassisk «Gran Turismo» som er lav, bred og lang. 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og 1,42 meter høy.
Bilen er usedvanlig lettkjørt. Du vet til enhver tid hvor du har den, noe som ikke er en selvfølge med så mye dreiemoment. Elbil24
Ytelse og kjøreegenskaper til sportselbilen

Audi e-tron GT, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen
Elbilen har en systemeffekt på imponerende 530 hk og drives av permanent magnetiserte synkronmotorer som er montert på for- og bakakselen. Audi skriver at frontmotoren i e-tron GT yter 175 kW (238 hk), mens den bakre yter 320 kW (435 hk). Begge motorene har reserver i bakhånd for ekstreme situasjoner. Derfor er den samlede effekten på 350 kW (476 hk) betydelig lavere enn summen av de to motorene. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Kreftene overføres til veien med quattro firehjulsdrift. Den nye Audi e-tron GT concept er nemlig en fullblods quattro. På lik linje med Audi e-tron SUV og e-tron Sportback, har den en elektrisk quattro hvor det ikke er noen mekanisk kobling mellom for- og bakakselen, som ifølge Audi er deres beste og raskeste quattro-system hittil.
Det elektroniske systemet fordeler drivkreftene mellom akslene og mellom venstre og høyre hjul. Det gir optimalt veigrep og bare ønsket mengde hjulspinn.
Les også: Slik var dagene Esben «Dansken»Selvig og e-tron GT hadde sammen.

Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen
En lettkjørt og morsom kjøremaskin
Elbil24 berømmer elbilens kjøreegenskaper:
Bilen er usedvanlig lettkjørt. Du vet til enhver tid hvor du har den, noe som ikke er en selvfølge med så mye dreiemoment.
Audi e-tron GT er en bil med sjumilsstøvler, en langtraver. Det ligger også i navnet GT, som står for Grand Turismo. Med andre ord, den er ikke først og fremst ment å være en rendyrket sportsbil. Da har Audi andre biler i sortimentet som passer bedre, om enn ikke fullelektriske riktig enda. Men ikke fortvil, for den egner seg også som en morsom kjøremaskin når svingene kommer tett og brått. For selv om batterier og annet gjør bilen tung, har de teknologi ombord som nærmest opphever enkelte fysiske lover. Deriblant firehjulssstyring og såkalt torque vectoring, som nærmest vrir bilen rundt de krappeste svingene på en nesten uforståelig god måte. En bil som dette er med andre ord et godt kompromiss som fungerer like godt i hverdagen som på den lange ferieturen, eller når du bare vil ut og ha det gøy. Og bare for å advare – du vil bli lagt merke til.
Audi e-tron GT er en bil med sjumilsstøvler, en langtraver. Elbil24
e-tron GT klarer seg bra på norsk vinterføre
Motor.no er et av de første mediene som har fått teste e-tron GT en februar-dag med snøfall, og har allerede karakterisert den som en habil vinterbil. Magasinet skriver at:
Med luftfjæring og firehjulsdrift er Audis nye elektriske stolthet en fornøyelse på krevende vinterføre. Og den blir enda morsommere til sommeren (…) e-tron GT med firehjulsdrift og luftfjæring kommer seg godt fram på norske vinterveier (…) det mest imponerende var hvordan GT taklet alle kreftene som var i sving på noen mørke, snødekte veier langt nord i verden.
Det er en merkelig følelse å pøse på med 500-600 hestekrefter, og det eneste som høres er litt snø og slaps som kastes opp i hjulhusene.

Lading av Audi e-tron GT, Foto: Audi
Lade den elektriske sportsbilen Audi e-tron GT
Tek.no hadde denne opplevelsen når de kjørte strekningen Oslo – Hafjell i snøvær og minusgrader:
Største effekt var like under 200 kilowatt, men størsteparten av ladingen foregikk mellom 100 og 150 kilowatt. Absolutt godkjent med tanke på at temperaturen var som den var, og det er også mulig vi ville fått enda litt høyere tall om vi hadde tømt batteriet enda litt mer på forhånd. Slik det var ladet vi fra henholdsvis 24 og 37 prosent. Totalt brukte vi i første omgang cirka 21 minutter på å lade fra 37 til 80 prosent, mens vi i den andre økten brukte 25 minutter på å komme fra 24 til 80 prosent. Litt interessant er det også å se at du kan fylle batteriet nesten helt fullt før effekten virkelig avtar. Ved 90 prosent batteristatus fikk vi eksempelvis fortsatt rundt 70 kilowatt fra laderen, og ved 95 prosent lå vi rundt 30 kilowatt.
Det finnes flere finurlige detaljer ved dette fartsvidunderet. Sportsbilen vil ha en effektiv varmepumpe som standard på de norske bilene. Her er det en navigasjonstjeneste i i bilen som bidrar, og ut i fra kjørestil og aktuell trafikksituasjon, vil systemet finne den mest optimale ladestasjonen langs ruten din. Elbilen begynner å forhåndstemperere batteriet omkring 30 minutter før ladingen slik at du får maksimal ladeeffekt under ladestoppet.

e-tron GT er et råskinn av en elbil, Foto: Audi
Hurtiglading og lading av Audi e-tron GT
Hurtiglading av elbilen gir deg 100 kilometer på fem minutter, og du lader til 80 prosent på under 23 minutter under det Audi beskriver som: ideelle forhold. Det tilsvarer 320 kilometer i rekkevidde.
Sports-elbilen holder det den lover. Motor.no og NAF har også testet e-tron GT i lading opp mot flere aktuelle elbiler og GT topper listen med 9 til 80 prosent på bare 19,32 minutter.
Bærekraftig interiør i Audi e-tron GT – teppe av fiskegarn sa du?
e-tron GT ivaretar det essensielle ved hvordan en sportsbil skal se ut og føles, men stopper ikke der.
Grønn omstilling i praksis finnes i denne sportsbilens interiør som er laget av resirkulert materiale. Gulvteppet er blant annet laget av resirkulert fiskegarn. Audi e-tron GT kan videre leveres med lærfrie designpakker, og innvendige stoffer som i stor grad er basert på resirkulerte materialer.
e-tron GT stjal showet i Los Angeles

Det skal være en spesiell opplevelse å stige inn i den elektriske sportsbilen, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
TV2s bilguide Broom var tilstede under avdukingen av den nye modellen under den årlige bilutstillingen i Los Angeles 28. november 2018, og synes det er den “lekreste Audien de har sett”. De forteller videre at “selv i USA, der man vanligvis ikke er veldig opptatt av elbiler, gjør denne sterkt inntrykk”. Side3 var enda et norsk nettmagasin tilstede under visning av elbilen og fanget også opp amerikanernes begeistring. Særlig den anerkjente bil- og tech-journalisten Seth Weintraub som skrev at:
– Det er vanskelig å finne en mer spennende bil her på LA Auto Show enn Audi e-tron GT
Audis første elbil, Audi e-tron SUV, har allerede blitt enormt populær blant nordmenn, les mer om Audi e-tron SUV her.

Interiøret i Audi e-tron GT er lekkert! Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
God plass til passasjerer og to bagasjerom!
Man skulle kanskje tro at man ikke kunne kreve mer av en elbil-sportsbil enn ivaretakelse av både kjøreglede, miljø og sirkulær økonomi, men utviklerne av Audi e-tron GT har tatt flere klimahensyn. De har også tilrettelagt for god plass for flere mennesker i bilen gjennom en funksjonell firedørs-løsning. Dette er tross alt et klassisk gran turismo-design, så både fører og frontpassasjeren sitter sportslig lavt, men separert av en bred sentertunell og med god plass. Baksetene har også god plass til voksne.

Interiør og bakseter i e-tron GT, Foto: Audi
e-tron GT har bra med bagasjeplass
Sportsbilen har så kompakte motorer at den har plass til to bagasjerom. Du får plass til 81 liter under panseret og i bagasjerommet får du 405 liter til det du måtte behøve på farten
Audi RS e-tron GT

Interiøret i RS e-tron GT, Foto: Audi
Audi e-tron GT kommer også som RS-modell. Når Formula e-sjåføren, Lucas de Grassi, testet fartsvidunderet RS e-tron GT i Neuburg an der Donau, var konklusjonen enkel: Denne bilen er artig! Formula e-sjåføren er begeistret over kjøreegenskapene:
– Jeg må si at bilens veigrep og presisjon gjennom svingene er meget imponerende, konstaterer di Grassi.
Motor.no innrømmer at det kanskje vil virke litt tullete å ha en slik fartsmaskin i et land som Norge, men medgir at den er «så meningsløst rask at det gir en slags mening». For å gi deg en klar følelse av hvor raskt den elektriske sportsbilen faktisk akselerer, gir de deg dette eksempelet:
Fram til punktum av denne setningen har du brukt cirka 3,3 sekunder. Det er tiden en Audi RS e-tron GT bruker på klassikeren 0-100 km/t.
Da kjenner du suget i magen der du sitter og leser.

Audi RS e-tron GT, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
Med RS e-tron GT får du altså samme pakke som i e-tron GT, hvor komfort skal være en del av opplevelsen. Audi sier at deres ingeniører har forsøkt å koble sammen alle styrkene for å oppnå sterk ytelse på toppnivå. Elbilen har blant annet luftfjæring med tre kammer.

Audi RS e-tron GT er en mildt sagt sprek elektrisk sportsbil, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
Bremseytelsene til denne tassen er også verdt å nevne. RS e-tron GT er en stor elektrisk bil, og at den har kraftfulle bremser som lar seg dossere presist, er derfor ingen selvfølge.
Her kan du lese mer om alle elbiler fra Audi.
Ytelse RS e-tron GT
RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW (238 hk), mens den bakre her skal kunne levere 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).

Sexy materialer i interiøret på Audi RS e-tron GT, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
Har du spørsmål? Da kontakter du oss her uforpliktende her:
Kilder: Audi, Motor.no, Elbil24