Audi

Sjekk ut de kraftige elbilene Audi e-tron S og e-tron Sportback S

Av 9. november 2021 No Comments
Audi e-tron S

Audi e-tron S er noe for deg som vil ha en elbil med over 500 hestekrefter

Audi e-tron S-modellene ble presentert som en ny generasjon quattro med elektrisk «torque vectoring». Dette er et alternativt system som øker kjøredynamikk og stabilitet.

Det som er ekstra gøy er at det betyr at du får høyere kurvehastigheter, for ikke å snakke om veigrepet. Dersom ett av bakhjulene står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og reguleres mellom de to motorene.

Audi e-tron S

Kraftig e-tron modell fra Audi, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Rekkevidde og høydepunkter e-tron s og audi e-tron sportback s  

  • Hestekrefter, 503 hk
  • Tre elektromotorer 973 Nm
  • Akselerasjon 0-100 km/t 4,5 sek

S-modellene ble de første serieproduserte bilene i verden med tre elektromotorer. To av de elektriske motorene er på bakakselen, og en tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er flyttet til forakselen. Den framre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak i tospann med en identisk motpart og med individuelle tilpasninger. Estimert rekkevidde for elbilen er på opptil 350 kilometer.

Du kan se kampanje på e-tron 60 S her.

Audi e-tron S testet på norske veier

Slik synes bilmagasinet Motor at e-tron S oppfører seg på norske veier:

Vi kjenner umiddelbart etter take-off at kjøreopplevelsen blir en annen enn forrige gang vi kjørte e-tron, og det er ikke bare på grunn av årstiden. Kjøreinnstillingen settes i Dynamic og høyrepedalen trykkes kontant inn. E-tron S er en tung bil med egenvekt godt over 2,6 tonn. Likevel føles den nærmest fjærlett akkurat i det vi tar av, takket være det massive dreiemomentet på tett oppunder 1000 Nm for en stakket stund. Den umiddelbart tilgjengelige trekkraften drar doningen heftig avsted til tross for den fuktige veibanen, med god drift på alle fire hjulene. Offisielt går 0 til 100 unna på 4,5 sekunder, og våre uhøytidelige målinger bekrefter at det er mulig under gode forhold.

Audi e-tron S

Luksuriøst og lekkert på innsiden, Foto: Audi

Interiøret og teknologi i Audi e-tron s-line

Interiøret i begge modellene er designet i mørke farger. Elektrisk justerbare sportsseter kommer som standard og du finner skinn- og Alacantra-trekk i bilene som er preget av S-elementer.

Audi e-tron S

Bagasjerommet i elbilen fra Audi, Foto: Audi

Ruteplanleggeren beregner raskeste rute, inkludert optimale ladestopp. Den tar med trafikkdata, kjøreprofilen din og lengde på ladestopp med i beregningen. Audi sier at det i noen tilfeller så vil denne strategien føre til at systemet foreslår alternative ruter. Du kan også velge at ruten baseres på ladestasjoner som lar deg betale via e-tron Charging Service.

 

Audi e-tron S

Audi e-tron S tar seg godt ut på sightseeing i Oslo, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Rekuperasjon og aerodynamikk hjelper rekkevidden

S-modellene har også det Audi kaller et sofistikert rekuperasjons-system som bidrar til bilens effektivitet. Du kan velge mellom tre nivå av rekuperasjon. Det høyeste gjør at du kan føle en såkalt «1-pedalsfølelse» hvor bremsepedalen nærmest får være i fred.

Audi forteller at de har fått patent på særlig to detaljer som gjør at bilene deres nå får et stadig mer aerodynamisk design, og e-tron S er intet unntak. De nevner både de alternative ytre sidespeilene som med sine kamera sender bilder til displayet inne i elbilen, samt flyt-optimert hjulakselforlengere som to faktorer som bidrar til en god flyt i kjøringen. Hjulakselforlengerne bidrar også til å løse konflikten mellom å gi bilen både aerodynamikk og et sporty utseende.

Her kan du lese mer om alle elbiler fra Audi.

Har du spørsmål om e-tron S eller andre Audi-modeller? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Audi,Motor.no