Audi

Audi e-tron test

Av 15. februar 2019 No Comments
audi e-tron test

Hvordan gjør Audi e-tron det i test?

SUVen e-tron er Audis første elbil, med dertil høye forventninger. Så hvordan gjør den det i testene gjennomført av detaljorienterte biljournalister? Vi har samlet høydepunktene fra tre tester gjort av norske medier.

Du finner linker til testene i sin helhet nederst i saken.

Dinside.no:

Terningkast 6 på vinterføre!

«Audi e-tron er virkelig en vinterbil, og har uten tvil det beste systemet for firehjulsdrift vi noen gang har kjørt – uansett øvrig drivlinje».

Fjerde gangen dinside.no / elbil24.no tester Audi e-tron, gjøres det med -6,5 grader ute og 22 grader inne i bilen. Elbilen er stilt inn på kjøreprogrammet «Efficiency» og «A/C Eco» er koblet inn.

Etter at innstillingene er gjort, viser bilen at den vil nå 323 km. Ved turens slutt, viser den 7 km gjenstående kjørelengde, og har gått 322,3 km, skriver dinside.no. Utetemperaturen har underveis steget til – 1,5 grader. Forbruket ble oppgitt til 2,51 kWh / mil.

På forbedringssiden ønsker testerne seg enda lenger kjørelengde, samt varme ved vindusviskerne og som standard i rattet. De påpeker også at tilgangen til «frunken», bagasjerommet under panseret, kunne vært lettere tilgjengelig.

Totalt endte dinside.no / elbil24.no med å trille sekser på terningen, etter å ha testet Audi e-tron på norsk vinterføre.

audi e-tron test

Audi e-tron er en familie-SUV med firehjulstrekk og gode skussmål på vinterføre Foto: Erik Arnesen Bryn

 

Mer om utstyr, størrelse og lading av Audi e-tron finner du her

Dn.no:

En bil konkurrentene må strekke seg etter

«Det oser kvalitet og solide egenskaper av den store SUVen», skriver biljournalisten i dn.no, og gir Audi e-tron en score på 51/60.

Avisen understreker at e-tron passer som familiebil, med god baksete- og bagasjeromsplass. SUVen har fått med seg det beste fra Audis lange historie som bilprodusent: kvalitet på interiøret og hvordan ting er skrudd sammen og trygge gode kjøreegenskaper som fungerer også under kalde norske vinterdager.

Dn.no konkluderer med at Audi e-tron rykker forbi den tidligere favoritten for norske forhold blant merkets modeller; A6 Allroad. Og avslutter med at «som elbil er den også en av de beste på markedet».

Nettavisen.no

Audi e-tron er ikke først og fremst en elbil, men en bil som har elmotor

Nettavisen fremhever i sin test at e-tron er en «genuint behagelig og praktisk bil, som bruker elektrifiseringen til å tilby sømløs komfort, et svært lavt støynivå og et betydelig kraftoverskudd».

SUVen ble testet på vinterføre over fjellet. Ved 293 tilbakelagte kilometer, viser systemet 41 km rekkevidde igjen, altså totalt 334, mot oppgitt 300 ved starten av turen. Forbruket ble oppgitt til 2,57 kWh per mil.

Forbedringspotensialet for Audis første elbil ligger i følge Nettavisens testere i at vekten kunne vært lavere og bilen kunne brukt mindre strøm i starten på kaldt føre, mer nøyaktig rekkeviddeestimat (rekkevidden endte med å være noe større enn bilen estimerte ved starten  av turen – red.anm.), noe mer sportslighet og litt mindre plast i interiøret.

På plussiden er listen til Nettavisen lenger. Journalistene fremhever:

  • Den første fullverdige el-SUV-en
  • Imponerende krefter
  • Drift på alle fire med imponerende Quattro-system
  • Rekkevidde som lever opp til forventningene
  • Masse bagasjeplass
  • Masse bakseteplass
  • Velfungerende interiør
  • Stillegående
  • Veldig komfortabel

Leasingkampanje på Audi e-tron finner du her: 

 

Kilder:

dinside.no

nettavisen.no

dn.no