Audi

Audi Q4 Sportback e-tron

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 Sportback e-tron, kupéversjonen av Q4 e-tron

Silhuetten til Q4 Sportback e-tron gjør den velkjente svingningen du ser på blant annet e-tron Sportback, ned mot elbilens bakre del med en dynamisk kurve. Taklinjen går over i de skråstilte D-søylene. Denne fasongen får Sportback til å se lengre ut enn sin søster-modell Q4 e-tron konsept. For fortsatt er både Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback konsept-modeller. Audi skriver at Sportback-versjonen kan forventes i 2021.

Audi Q4 e-tron Sportback

Konseptmodellen av elbilen fra Audi, Foto: Audi

Audi har gjort seg flid i detaljer på Sportback for å vise at den tilhører samme familie. Et bredt lysbånd som kobler sammen de to lampeenhetene på bakre del, er blant detaljene som sørger for å vise dette.

Audi Q4 e-tron Sportback

Foto: Audi

Q4 Sportback e-tron rekkevidde

Et batteri med en effekt på 82 kW timer er det som tar nesten hele plassen i underkropps-området mellom akslene. Elbilen er satt til å få en rekkevidde på opptil 450 km. Utgavene som har bakhjulsdrift, vil kunne tilby en rekkevidde på 500 km.

Teknologien til elbilen fra Audi kommer fra MEB-plattformen. Denne er designet til å spesifikt tilpasse biler med elektrisk drivlinje. Samarbeidet mellom alle komponenter er valgt og utviklet spesielt for elektrisk kjøring.

Takket være plattformen, er det heller ingen overføringsbane som tar opp plassen, og gjør at Q4 Sportback e-tron concept har uforventet god plass og komfort, særlig med tanke på benplass både foran og bak i elbilen.

Audi Q4 e-tron Sportback

Foto: Audi

Interiøret i Q4 Sportback – en event å sitte i en Audi

Inne i elbilen finner du lyse, varme farger som dominerer øvre delen av kabinen. Teppet har mørkere farger og skaper en kontrast. Øvre linjer og deler, samt vindusrammene har fått hvite og beige farger bestående av mikrofiber-tekstiler. Også i Q4 Sportback e-tron finner du bærekraft i interiøret, hvor gulvet er laget av resirkulerte materialer. Fire seter med integrerte hodestøtter er dekket av det behagelige Alcantara-materialet og sydd med doble sømmer i tykt garn – det skal tross alt være en litt utenom det vanlige kjøreopplevelse å være ombord i en Audi.

Du finner også små detaljer som for eksempel en egen plass hvor mobilen din kan lades, da fraværet av girkasse og håndbrekk åpner for at elbilens interiør kan utnyttes helt annerledes.

Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback konsept, Foto: Audi

Audi Q4 e-tron Sportback, kraftig firehjulstrekk

Både i front og bak finner du elektrisk motor. Denne Q4 Sportback konsept-modellen er en quattro. Det er ingen mekanisk kobling mellom akslene, men en elektronisk kontroll som sørger for at dreiemomentsfordelingen koordineres optimalt på bare noen sekunder. På denne måten kan SUV kupeen oppnå optimal trekkraft i all slags vær og på hvilken som helst overflate.

Hvis du ønkser desto mer kraft enn hva bakre motor kan tilby, vil den elektriske firehjulstrekken bruke den asynkrone motoren i front for å redistribuere dreiemomentet som ønsket til akselen i front. Dette er også noe som skjer prediktivt før man for eksempel sklir på isete forhold eller ved krappe svinger, eller hvis bilen over- eller understyrer.

Her kan du lese mer om Audi Q4 e-tron.

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    Kilde: Audi