Audi

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron og Audi Q4 Sportback – Alt du må vite om elbilene

Audi Q4 e-tron blir både praktisk og romslig uten at det går på bekostning av bilens estetiske fremtreden. Q4 e-tron har hatt sin verdenspremiere og salget har åpnet. De første bilene ankommer norske forhandlere nå i løpet av juni, og Elin Sinervo, som er Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS, sier at

– Vi forventer mange båter med Q4 e-tron i ukene og månedene som kommer, så nå gleder vi oss bare til å levere ut biler til de første kundene i løpet av sommeren.

Slik oppsummeres Q4 e-tron i Audis pressemelding:

  • Q4 lanseres både som Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron
  • Det er tre modeller som vil lanseres fra start: Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro firehjulstrekk
  • Elbilen vil ha en rekkevidde på inntil 520 kilometer (WLTP)
  • Hurtiglading vil gi opptil 130 kilometer på 10 minutter
  • Veiledende priser fra kr 399.900 kroner levert Oslo
  • Elbilen vil ha ytelser fra 170 hestekrefter inntil 299 hestekrefter
Q4 e-tron

Elektrisk SUV fra Audi, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Når kommer Audi Q4 e-tron til Norge?

Audi Q4 e-tron er allerede hos norske forhandlere og er klar for prøvekjøring hvis du ønsker det. For de som har forhåndsreservert, starter levering av Q4 e-tron i juni 2021. Audi Q4 e-tron Sportback vil først komme til Norge i løpet av høsten 2021.

Q4 e-tron og Q4 Sportback – pris, rekkevidde og tilhengerfeste

Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback har tilhengerfeste. Versjonene med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kilo, mens firehjulstrekk-utgavene kan trekke inntil 1 200 kilo. Q4 e-tron har en rekkevidde på opptil 520 kilometer etter WLTP-standarden, og Q4 Sportback har en rekkevidde på opptil 497 kilometer (WLTP). Batteriet kan lades opptil 130 kilometer på 10 minutter.

Her kan du se kampanje og lese mer om pris på Q4 e-tron.

Audi Q4 e-tron med to batteristørrelser og ulike rekkevidder

Begge modellene leveres med to batteristørrelser og tre ulike kraftpakker. Audi skriver:

Det kompakte batteriet i Q4 35 e-tron har et netto energiinnhold på 52 kWh (55 kWh brutto), noe som gir en rekkevidde på inntil 341 km (WLTP). Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro har det største batteriet på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Den firehjulsdrevne utgaven får en rekkevidde på inntil 499 km, mens den bakhjulsdrevne Q4 40 e-tron får en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).

Q4 e-tron

Audi Q4 har Sonos lydsystem, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

God plass og komfort i familiebilen Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron passer fint til bykjøring med en lengde på 4 599 millimeter, 1 865 millimeter bredde og 1 632 millimeter høyde. Q4 er også en stabil elbil til de lengre turene med fullastet bil. Audi skriver at tross de kompakte målene, er elbilen overraskende romslig på innsiden. Q4 e-tron tilbyr nemlig godt med rom og komfort for sine passasjerer på innsiden – det gjelder spesielt benplassen, både foran og bak. Både Q4 og Q4 Sportback vil leveres med Sonos premium lydsystem slik at du virkelig kan nyte dine favorittlåter på tur!

Takstativ, firehjulstrekk og lading av Audi Q4 e-tron

Den elektriske SUVen vil få hengerfeste som ekstrautstyr og mulighet for montering av takstativ. Skiluke i baksetet gjør det også mulig for deg å ta med skiene inn i bilen.

Firehjulsdriften sikres av to elektriske motorer , og takket være utmerket veigrep, akselererer bilen fra 0 – 100 kilometer i timern på bare 6,2 sekunder. Batteriet på Audi Q4 e-tron skal kunne lades fra 5 prosent til 80 prosent på cirka 22,5 minutter.

Audi Q4 e-tron interiør og bagasjerom

I midten, over senterkonsollen, er det en 12,3 tommers stor touch-skjerm som viser informasjon og kjørefunksjoner. Istedenfor at skjermen er vinklet rett frem ut mot begge forsetene, er den rettet mot føreren for enklere betjening.

Audi Q4 e-tron

Interiøret i elbilen og SUven Audi Q4 e-tron, Foto: Audi

Gode og smarte løsninger har vært prioritert i kupeen under utvikling av konseptbilen. Ettersom Q4 e-tron har elektronisk girvelger og håndbrekk, er mye plass i midtkonsollen frigjort. Det gir en ekstra romslig oppbevaringsplass med trådløs lader for mobiltelefon. Audi skriver også i en pressemelding at det største MMI-displayet i Q4 e-tron måler 11,6 tommer, og har en oppløsning på 1 763 x 824 pixler. Dette er det største displayet i hele Audis portefølje til nå. Input kan du gi både med håndskrift, eller med naturlig stemmestyring. Systemet aktiveres med «Hey Audi», og vil forstå mange norske fraser, for eksempel «Hvor er nærmeste ladestasjon». Da vil systemet utføre et nettsøk og gi deg svar.

Bagasjerommet er på 520 liter, og kan utvides til 1 490 liter ved å felle ned bakseteryggen (40:20:40).

Audi Q4 e-tron

God plass i bagasjerommet på Audi Q4, Foto: Audi

Fortsatt fokus på miljø

Audi fortsetter fokuset på miljø og bærekraft utover det å produsere elbiler. De tar med miljøtemaet inn i interiøret av Q4 e-tron ved å lage gulvtepper i resirkulerte materialer. Det samme gjorde leverandøren med deres første helelektriske sportsbil ,Audi e-tron GT, som har gulvtepper i resirkulert fiskegarn. Audi Q4 e-tron bytter også Chrome-dekor ut med høykvalitets multilagslakk. Interiørdekor i metall erstattes av andre overflatematerialer som gir deg den samme eksklusive følelsen, samtidig som miljøhensyn ivaretas.

 

Audi Q4 e-tron

Den elektriske SUVen Q4 har god plass til alle passasjerer, også i baksetet, Foto: Audi

Audi Q4 e-tron med kjøreegenskaper som er god match for norske forhold

Den elektroniske kontrollen sørger for rask og optimal distribuering av dreiemomentet slik at den elektriske SUV-en oppnår maksimal fremdrift under alle vær- og føreforhold. Audis elbil vil derfor være et godt alternativ i Norge.

For det meste vil Audi Q4 e-tron bruke en kombinasjon av den elektriske motoren bak med en synkron AC-motor med permanent magnetisering for optimal virkningsgrad. Grepet med prioritering av bakre motor ved normal drift gir større effekt og lengre rekkevidde.

Audi Q4 e-tron

Detaljer i Q4, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Audi Q4 e-tron Sportback, coupé-versjonen av Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron Sportback er en coupé-versjon av Q4, men det gjør den ikke til en mindre verdig familiebil enn SUVen. Audi beskriver begge modellene som praktiske elbiler som møter forventningene til en premium-SUV og som i tillegg passer en aktiv hverdag for nordmenn. Takket være plattformen, er det heller ingen overføringsbane som tar opp plassen, og gjør at Q4 Sportback e-tron har uforventet god plass og komfort, særlig med tanke på benplass både foran og bak i elbilen.

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro i fargen Florett silver, Foto: Audi

Silhuetten til Q4 Sportback e-tron gjør den velkjente svingningen du ser på blant annet e-tron Sportback, ned mot elbilens bakre del med en dynamisk kurve. Taklinjen går over i de skråstilte D-søylene.

Les også: Alle aktuelle elbiler fra Audi og elbiler fra Audi å glede seg til.

Audi Q4 e-tron

Interiøret i Audi Q4 e-tron Sportback, Foto. Audi

 

Bagasjerom og rekkevidde på Audi Q4 e-tron Sportback

Q4 Sportback e-tron vil ha et bagasjeromsvolum på 515 liter, som kan økes til 1 460 liter med baksetene nede. Tidligere oppgitte mål fra Audi på coupéen ligger på en lengde på 4,60 meter, en høyde på 1,60 meter og en bredde på 1,90 meter. Rekkevidden til Sportback-modellen skal ligge på inntil 497 kilometer. Audi Q4 Sportback e-tron vil komme til norske forhandlere nærmere høsten 2021.

 

Audi Q4 e-tron

Sportback-modellen av elbilen Q4, Foto: Audi

 

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Audi Norge, Audi Mediacenter