Audi

Audi Q4 e-tron: Tester og alle detaljer om den kompakte el-SUVen

Av 13. oktober 2021 No Comments
Audi Q4 e-tron

Alt du må vite om Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback er en kompakt og romslig  SUV og SUV coupé  som tar deg langt elektrisk i klassisk Audi-komfort.

Fakta om Audi Q4 e-tron:

  • To varianter: Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback.
  • Elbilen har en rekkevidde på inntil 520 kilometer (WLTP).
  • Hurtiglading vil gi opptil nye 130 kilometer på 10 minutter.
  • Veiledende priser fra kr 399.900 kroner levert Oslo.
  • Elbilen har ytelser fra 170 hestekrefter inntil 299 hestekrefter.

Audi Q4 e-tron er tilgjengelig i fire ulike utgaver: 

  • Q4 e-tron 35
  • Q4 e-tron 40
  • Q4 e-tron 45 quattro
  • Q4 e-tron 50 quattro

 

Audi Q4 e-tron

Elektrisk SUV fra Audi, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

 

Når kommer Audi Q4 e-tron til Norge?

Audi Q4 e-tron er hos norske forhandlere og er klar for prøvekjøring hvis du ønsker det. For de som forhåndsreserverte elbilen, startet levering av Q4 e-tron i juni. Audi Q4 e-tron Sportback har også ankommet norske forhandlere.

Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback, se pris, rekkevidde og tilhengerfeste

Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback har tilhengerfeste. Versjonene 35 og 40 har bakhjulstrekk kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kilo, mens firehjulstrekk-utgavene 45 og 50, kan trekke inntil 1 200 kilo. Sportback-versjonen kommer allerede også i alle utgavene utenom 45 som trolig vil komme senere i år.

Audi Q4 e-tron har en rekkevidde på inntil 520 kilometer etter WLTP-standarden, og Q4 e-tron Sportback har en rekkevidde på inntil 497 kilometer (WLTP). Batteriet kan lades opptil 130 kilometer på 10 minutter.

Rekkevidden på de ulike Q4 e-tron-utgavene er slik:

  • Batteriet i Q4 35 e-tron med bakhjulstrekk, har et netto energiinnhold på 52 kiloWattimen som gir en rekkevidde på inntil 341 kilometer.
  • Q4 40 e-tron som også har bakhjulstrekk, har en rekkevidde på inntil 520 kilometer.
  • De firehjulsdrevne utgavene, 45 og 50, har en rekkevidde på inntil 499 kilometer.

Audi Q4 e-tron er en sterk elektrisk kompakt SUV som har akkurat den kjørekomforten du kan forvente av en Audi. Den ligger stødig på veien, og ivaretar alle passasjerer med en luksuriøs kjøreopplevelse. Hvis du vil ha en kompakt SUV som fordeler godt med plass på en smart måte, som har en bra rekkevidde og samtidig ser smashing ut, er Q4 et klart alternativ. Matias Orlien, salgsleder Erik Arnesen

Her kan du lese mer om pris på Q4 e-tron.

 

Audi Q4 e-tron

Q4 e-tron har tatt turen over Sognefjellet på ferietur i Norge, Foto: Paul René Bergan l Erik Arnesen

 

Q4 e-tron er en solid reisekompis på ferietur i Norge. Kjørekomforten ivaretar hele gjengen i bilen, og rekkevidden gjør at vi ikke kjenner på rekkeviddeangsten på de lange turene. Vi har kjørt Oslo – Gol – Hemsedalsfjellet – Tyin – Øvre Årdal – Turtagrø – Skjolden, cirka 40 mil, med kun 10-15 minutter ladestopp på Ionity på Gol. Da hadde jeg fortsatt godt med rekkevidde når vi ankom Skjolden. I tillegg har Q4 godt med krefter, og veldig god plass til bagasje og behagelig benplass til de som sitter i baksetet. Paul René Bergan, salgskonsulent Erik Arnesen.

 

Q4 e-tron

Audi Q4 har Sonos lydsystem, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

God plass og komfort i familiebilen Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron passer fint til bykjøring med en lengde på 4 599 millimeter, 1 865 millimeter bredde og 1 632 millimeter høyde. Q4 er også en stabil elbil til de lengre turene med fullastet bil. Audi skriver at tross de kompakte målene, er elbilen overraskende romslig på innsiden. Q4 e-tron tilbyr nemlig godt med rom og komfort for sine passasjerer på innsiden – det gjelder spesielt benplassen, både foran og bak.

Både Q4 og Q4 Sportback leveres med Sonos premium lydsystem slik at du får maks utbytte når du hører på favorittlåtene dine på tur.

Audi Q4 e-tron test

Motor.no har testet Audi Q4 e-tron og konkluderer blant annet med disse resultatene:

  • Komfort får score åtte ut av ti mulige: Utmerket sitteposisjon, elegant førermiljø, gode seter. God og ikke for stiv demping.
  • Kjøreegenskaper får score ni ut av ti mulige: Godt med motorkraft. Oppleves kvikk. Meget gode og forutsigbare kjøreegenskaper.
  • Annenhåndsverdi får score åtte ut av ti mulige: Populær modell som vil selge bra som ny. Det burde også gi solide og forutsigbare bruktpriser.

Anmelderne synes også at elbilen både er romslig og gir god plass til alle passasjerer med tilhørende bagasje. Journalistene fikk ikke gjort en fullstendig rekkeviddetest, men basert på beregningene de gjorde på strekningene de kjørte, skriver de at: (…) vi med fulladet batteri fra start kunne ha kommet et sted mellom 430 og 450 km. Med fokus på økonomisk kjøring er det utvilsomt fullt mulig å oppnå oppgitt rekkevidde og over det, i hvert fall på sommerstid.

VG skriver i sin test at Q4 e-tron er en barsk bauta og at det er en elbil med pondus, prakt og store hjul som er fenomenalt god å kjøre.

Audi Q4 e-tron

Elbilen Q4 e-tron, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Takstativ, firehjulstrekk og lading av Audi Q4 e-tron

Den elektriske SUVen vil få hengerfeste som ekstrautstyr og mulighet for montering av takstativ. Skiluke i baksetet gjør det også mulig for deg å ta med skiene inn i bilen.

Firehjulsdriften sikres av to elektriske motorer , og takket være utmerket veigrep, akselererer bilen fra 0 – 100 kilometer i timern på bare 6,2 sekunder. Batteriet på Audi Q4 e-tron skal kunne lades fra 5 prosent til 80 prosent på cirka 22,5 minutter.

  • Q4 e-tron 35 og 40 har bakhjulstrekk
  • De firehjulsdrevne utgavene er e-tron 45 og 50,

Audi Q4 e-tron interiør og bagasjerom

I midten, over senterkonsollen, er det en 12,3 tommers stor touch-skjerm som viser informasjon og kjørefunksjoner. Istedenfor at skjermen er vinklet rett frem ut mot begge forsetene, er den rettet mot føreren for enklere betjening.

Audi Q4 e-tron

Interiøret i elbilen og SUven Audi Q4 e-tron, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Gode og smarte løsninger har vært prioritert i kupeen under utvikling av konseptbilen. Ettersom Q4 e-tron har elektronisk girvelger og håndbrekk, er mye plass i midtkonsollen frigjort. Det gir en ekstra romslig oppbevaringsplass med trådløs lader for mobiltelefon.

Audi skriver også i en pressemelding at det største MMI-displayet i Q4 e-tron måler 11,6 tommer, og har en oppløsning på 1 763 x 824 pixler. Dette er det største displayet i hele Audis portefølje til nå. Input kan du gi både med håndskrift, eller med naturlig stemmestyring. Systemet aktiveres med «Hey Audi», og vil forstå mange norske fraser, for eksempel «Hvor er nærmeste ladestasjon». Da vil systemet utføre et nettsøk og gi deg svar.

Bagasjerommet er på 520 liter, og kan utvides til 1 490 liter ved å felle ned bakseteryggen (40:20:40).

Audi Q4 e-tron

God plass i bagasjerommet på Audi Q4, Foto: Audi

Fortsatt fokus på miljø

Audi fortsetter fokuset på miljø og bærekraft utover det å produsere elbiler. De tar med miljøtemaet inn i interiøret av Q4 e-tron ved å lage gulvtepper i resirkulerte materialer. Det samme gjorde leverandøren med deres første helelektriske sportsbil ,Audi e-tron GT, som har gulvtepper i resirkulert fiskegarn. Audi Q4 e-tron bytter også Chrome-dekor ut med høykvalitets multilagslakk. Interiørdekor i metall erstattes av andre overflatematerialer som gir deg den samme eksklusive følelsen, samtidig som miljøhensyn ivaretas.

 

Audi Q4 e-tron

Den elektriske SUVen Q4 har god plass til alle passasjerer, også i baksetet, Foto: Audi

Audi Q4 e-tron med kjøreegenskaper som er god match for norske forhold

Den elektroniske kontrollen sørger for rask og optimal distribuering av dreiemomentet slik at den elektriske SUV-en oppnår maksimal fremdrift under alle vær- og føreforhold. Audis elbil vil derfor være et godt alternativ i Norge.

For det meste vil Audi Q4 e-tron bruke en kombinasjon av den elektriske motoren bak med en synkron AC-motor med permanent magnetisering for optimal virkningsgrad. Grepet med prioritering av bakre motor ved normal drift gir større effekt og lengre rekkevidde.

Audi Q4 e-tron

Detaljer i Q4, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Audi Q4 e-tron Sportback, coupé-versjonen av Q4 e-tron

Sportback er en coupé-versjon av Audi Q4 e-tron, men det gjør den ikke til en mindre verdig familiebil enn SUVen. Audi beskriver begge modellene som praktiske elbiler som møter forventningene til en premium-SUV og som i tillegg passer en aktiv hverdag for nordmenn. Takket være plattformen, er det heller ingen overføringsbane som tar opp plassen, og gjør at Q4 Sportback e-tron har uforventet god plass og komfort, særlig med tanke på benplass både foran og bak i elbilen.

Q4 e-tron Sportback kommer i utgavene:

  • Q4 e-tron Sportback 35 med bakshjulstrekk
  • Q4 e-tron Sportback 40 med bakshjulstrekk
  • Q4 e-tron Sportback 50 med firehjulstrekk

(45 er forventet på et senere tidspunkt).

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron Sportback i butikk, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Silhuetten til Q4 e-tron Sportback gjør den velkjente svingningen du ser på blant annet e-tron Sportback, ned mot elbilens bakre del med en dynamisk kurve. Taklinjen går over i de skråstilte D-søylene.

Les mer: Aktuelle elbiler fra Audi og kommende elbiler fra Audi å glede seg til.

Audi Q4 e-tron

Interiøret i Audi Q4 e-tron Sportback, Foto. Audi

 

Bagasjerom og rekkevidde på Audi Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron Sportback har et bagasjeromsvolum på 515 liter, som kan økes til 1 460 liter med baksetene nede. Tidligere oppgitte mål fra Audi på coupéen ligger på en lengde på 4,60 meter, en høyde på 1,60 meter og en bredde på 1,90 meter. Rekkevidden til Sportback-modellen skal ligge på inntil 497 kilometer.

 

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron Sportback, endelig ankommet! Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Audi Norge, Audi Mediacenter,Motor.no, VG.no