Audi

Audi Q4 e-tron

Av 18. januar 2021 No Comments
Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron – en kompromissløs elbil

Audi Q4 e-tron blir både praktisk og romslig uten at det går på bekostning av bilens estetiske fremtreden. Audi skriver at elbilen lanseres våren 2021, men har ikke estimert pris i øyeblikket.

Audi Q4 e-tron – rekkevidde, størrelse og fart

Modellen som lanseres i Norge, har en rekkevidde på 450 km etter WLTP-standarden som er klasseledende. Audi skriver at versjoner med bakhjulsdrift vil få rekkevidder på over 500 km. Batteriet kan lades med 125 kW effekt, noe som gjør at du kan lade 80% av totalkapasiteten på en halvtime. Elbilen kommer også med varmepumpe som standard som bidrar til mer effektiv oppvarming på kjøligere dager.

Audi Q4 e-tron kan lett brukes i byen med sine mål på 4.59 meter lang, 1,90 meter bred og 1.61 meter høy. Q4 e-tron concept tilbyr allikevel godt med rom og komfort for sine passasjerer. Det gjelder spesielt benplassen, både foran og bak.

Audi Q4 e-tron

God plass i SUVen e-tron Q4, her er baksetet, Foto: Audi

Hengerfeste, takstativ og firehjulsdrift Audi e-tron Q4

Audi forteller at Audi Q4 vil få hengerfeste som ekstrautstyr og mulighet for montering av takstativ. Skiluke i baksetet gjør det også mulig for deg å ta med skiene inne i bilen. Vekt for hengerfeste er ennå ikke bekreftet.

Firehjulsdriften sikres av to elektriske motorer på til sammen 306 hk (225 kW), og takket være utmerket veigrep, akselererer bilen fra 0 – 100 km/t på bare 6,3 sekund. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Fortsatt fokus på miljø

Audi fortsetter fokuset på miljø og bærekraft utover det å produsere elbiler. De tar med miljøtemaet inn i interiøret av Q4 e-tron ved å lage gulvtepper i resirkulert materiale. Det samme gjorde leverandøren med deres første helelektriske konsept-sportsbil Audi e-tron GT som har gulvtepper i resirkulert fiskegarn. Audi Q4 e-tron bytter også Chrome-dekor ut med høykvalitets multilagslakk.

Teknologien i Audis elbil er utviklet med utgangspunkt i den modulære elektriske plattformen, MEB. Dette gjør at man kan utnytte el-teknologiens muligheter optimalt ved å blant annet skape større plass for passasjerer og bagasje. Det skaper også plass til en kombinasjon av to elmotorer på hver aksel som gir maksimal totaleffekt på 225 kW, og sørger for quattro firehjulsdrift på denne konseptbilen.

Audi Q4 e-tron interiør

I midten, over senterkonsollen, er det en 12,3 tommers stor touch-skjerm som viser informasjon og kjørefunksjoner. Istedenfor at skjermen er vinklet rett frem ut mot begge forsetene, er den rettet mot føreren for enklere betjening.

Audi skriver at  i tillegg til at gulvmattene i Q4 er laget av resirkulert materiale, er interiørdekor i metall erstattes av andre overflatematerialer som gir deg den samme eksklusive følelsen, samtidig som miljøhensyn ivaretas.

Gode og smarte løsninger har vært prioritert i kupeen under utvikling av konseptbilen. Ettersom Q4 e-tron concept har elektronisk girvelger og håndbrekk er mye plass i midtkonsollen frigjort. Det gir en ekstra romslig oppbevaringsplass med trådløs lader for mobiltelefon.

Audi Q4 e-tron

Interiøret i elbilen Q4, Foto: Audi

Den elektroniske kontrollen sørger for rask og optimal distribuering av dreiemomentet slik at den elektriske SUV-en oppnår maksimal fremdrift under alle vær- og føreforhold. Audis elbil vil derfor være et godt alternativ i Norge.

For det meste vil Audi Q4 e-tron concept bruke en kombinasjon av den elektriske motoren bak med en synkron AC-motor med permanent magnetisering for optimal virkningsgrad. Grepet med prioritering av bakre motor ved normal drift gir større effekt og lengre rekkevidde. Her kan du lese om Q4 e-tron Sportback.

Audi Q4 e-tron

Innen 2025 vil Audi tilby tolv helelektriske biler og på den måten oppnå rundt en tredel av salget med elektrifiserte modeller.

Her kan du lese om alle elbiler fra Audi.

 

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Audi Norge, Audi Mediacenter