Audi

Audi Q7 hybrid – dette får du

Audi Q7

Audi Q7 TFSI: En plug-in hybrid med beskjeden promotering?

Audi selv skriver at hybriden gir deg 40 km rekkevidde, men det ser ut til at  dette er en beskjeden vurdering. Finansavisen skriver at de fikk mer ut av rekkevidden på Audi Q7 TFSI enn den Audi selv har oppgitt:

Rekkevidde Audi Q7 hybrid 2020

40 km er kanskje mer enn nok for de fleste. Til og fra jobben. Lett. Og forøvrig fikk vi, under kjøreturen rundt München, mer ut av den elektriske rekkevidden enn oppgitt på papiret. Og bensintanken? Den ble så vidt smakt på. Hybriden er en nokså drivstoffgjerrig sak.

Det samme gjaldt også for magasinet Motor når de skulle teste plug-in hybriden:

Forøvrig antydet vår testkjøring av bilene i en 70 km lang sløyfe i Bayern i forrige uke at Audis eget rekkevidde-estimat er veldig forsiktig.

Audi Q7

Audi Q7 hybrid, Foto: Martin Eriksen l Erik Arnesen

Hva får du med plug-in hybriden?

Audi Q7 TFSI e er utstyrt med en 3,0-liters V6-TFSI-motor og en elektromotor. Sammen gir de en systemeffekt på 381 hk i 55 TFSI e quattro og 456 hk i 60 TFSI e quattro.

Med luftfjæring som ekstra tilvalg, elektromekanisk styring som standardutstyr, offroad-modus i kjøredynamikksystemet, Audi drive select og permanent quattro firehjulsdrift, kan du kjøre Audi Q7 TFSI e i terrenget. Se pris på leasing av Audi Q7 hybrid her: 

Finansavisen konkluderer at du med denne pakken får et forsprang i helgene:

Det betyr at du kommer først opp på hytta på Geilo – uten å måtte dra rett etter lunsj på en fredag slik dine kolleger med kort rekkevidde må gjøre.

Audi Q7 TFSI: Mindre bagasjerom, men det kompenseres det for!

Audi Q7

Audi Q7 har et litt mindre bagasjerom på grunn av plassen batteriet tar, men her er det fortsatt godt med plass, Foto: Audi

Det eneste anmelderen finner som et lite minus er at bagasjerommet blir en smule mindre enn fossile modellutgaver på grunn av batteripakken. Men:

Lyden er overraskende bra for ladbar hybrid å være. Faktisk gir V6-eren en liten bassfull symfoni – verdt å rulle ned vinduet for.  

For ikke å nevne at stor-SUVen er rask! På rundt 5,1 sekunder er du oppe i 100 km/t. Med hjelp fra den elektriske motoren (og de to turboene) rykker den raskt i gang fra stillestående og opp i marsjfart hvor enn du skulle være. For føreren føles overgangene når e-motoren hjelper til (i hybrid modus) nærmest sømløse. 

Audi Q7

Q7 interiør, Foto: Martin Eriksen l Erik Arnesen

Avisen skryter også av oversikten over rekkevidden på dashbordet. Anmelderen synes funksjonen oppleves intuitiv slik at føreren kan se hvor mye strøm som er igjen og hvor langt du kan komme deg med den resterende mengden. Samtidig vises også din fulle rekkevidde med det fossile brennstoffet.

Har du spørsmål om Audi Q7 eller andre Audi-modeller? Kontakt oss helt uforpliktende her:

 

Ønsker du å kjøre helelektrisk? Her kan du lese alt du behøver å vite om e-tron 50 og 55.

 

Kilder: Finansavisen, Motor, Audi