Audi

Audi RS 4 – sørger for å imponere

Av 7. februar 2020 No Comments
Audi RS 4

Audi RS 4 – fra 1994 og frem til i dag

Audi byr på mye moro i 2020 – blant annet på en facelift av RS 4. Før vi kikker nærmere på hva denne oppgraderingen innebærer, kan vi ta en kjapp oppsummering av RS 4-modellen.

I 2018 stilte bilmagasinet Broom spørsmålet til den da nylig oppdaterte RS 4 :  “Vil naboen bli imponert?”. De konkluderte selv med at:

Ja, det skulle vi mene! RS4 har en rimelig bøs framtoning og ser sint ut. Men den er på ingen måte en spradebass, i alle fall ikke med grå lakk. Kjennere ser hva dette er umiddelbart. Det var en del som fant fram mobilen da vi lå i rushtrafikken, for å si det sånn.

Finansavisen på sin side, hevder at denne RS-modellen appellerer til de som: Er mer opptatt av å imponere seg selv enn sine omgivelser.

Uansett om du vil bli lagt merke til, eller rett og slett unne deg selv en luksusgave, tar vi en rask titt på forgjengeren før vi kikker nærmere på oppdateringene for 2020.

Audi RS 4

Audi RS 4 i Tango red, “Familiebil som går som en racerbil”, Foto: Audi

Audi RS 4 – oppsummerte styrker og svakheter

Brooms oppsummerende beskrivelse av RS 4 lyder som følger: “Familiebil som går som en racerbil”. Her er noen nyttige og ærlige betraktninger – på godt og vondt – gjort av anmelderne i Broom tilbake i 2018:

  • Vi klarer ikke helt å glemme at V8 er blitt til V6. Lydbildet er ikke fullt så barskt som vi skulle ønske – men her handler det naturligvis først og fremst om å redusere forbruk og utslipp. Og ganske sikkert også om å være diskret.
  • Designet sitter godt. Selv om vi gjerne skulle hatt en annen og mer livlig farge. Aller helst RS-blå!
  • Breddede skjermer og hvasse 20″ felger bidrar til å gi et muskuløst utseende – og infotainmentsystemet og de digitale instrumentene er helt i toppklasse.
  • I Dynamic-mode blir den i overkant hard over ujent underlag. På vinterføre og norske vinterveier generelt, anbefaler vi derfor komfort-modus.

Finansavisen beskriver veigrepet på RS 4 som “helt vanvittig”, og har et budskap å komme med til alle der ute som er på utkikk etter en ny bil: Før du kjøper nok en treg, tung SUV eller folkelig elbil bør du i det minste prøvekjøre en Audi RS 4 Avant.

Audi RS 4

Audi RS 4 med facelift i 2020, Foto: Audi

Dette var altså beskrivelsene av RS 4 i 2018 – så hva kan du forvente med en oppgradering av RS-modellen i 2020?

Audi RS 4 2020

V6-TFSI-motoren i Audi RS 4 Avant yter 450 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 600 newtonmeter som betyr at den  har god trekkraft og evne til å overvinne motstand. Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder.

Bagasjerommet gir oppakningen din 495 liter som du kan øke til 1495 når du legger ned baksetene og tar i bruk lasteplass på taket. Både lokk og deksel kan styres elektrisk som standard. Du kan som tilvalg få sensor for lukking og åpning av bagasjedøren. Den nye RS 4 har redusert forbruk på 17% sammenlignet med forrige modell.

Den nye fronten og interiøret med MMI berøringssystem, understreker den atletiske ambisjonen til denne modellen. Audi RS 4 Avant står for kombinasjonen av høy ytelse og praktiske kvaliteter for hverdagsbruk.

Audi RS 4

Audi RS 4 med redusert forbruk på 17% sammenlignet med forrige modell, Foto: Audi

 

FAKTABOKS: 

RS 4 går 26 år tilbake i tid, til da den legendariske RS 2 Avant ble lansert. Her er en kort oversikt over denne historien:

  • 1994 – Audi RS 2 Avant: Gjør at Audi setter en sterk trend i 1994 med verdens første høyytelses-sportsbil med femseter og et stort bagasjerom. Det særegne eksteriøre designet og karakteristisk interiør med en to-farget look og blå Alacantra-seter, bidro til å bygge denne gjenkjennelige stilen.
  • 1999 – RS 4: Cosworth Technology Ltd bygget 2.7 liter twin-turbo V6 med 380 hestekrefter. RS 4  var designet for ren sportslighet uten å gå på bekostning noen av sine praktiske egenskaper. Den ble så etterspurt at Audi måtte doble antallet planlagt i produksjon.
  • 2005 – Audi RS 4: Lanseres først som en Sedan og Avant, og ble senere også tilgjengelig som cabriolet.
  • 2012 – Audi RS 4 Avant: Kommer kun som Avant, eksklusivt utstyrt med en 4.2 l V8 skarpt akselerende motor, men med reduserte hestekrefter på 450.

Har du spørsmål om RS 4 eller andre Audi-modeller? Kontakt oss helt uforpliktende her:

 

Kilder: Audi, Finansavisen, Broom