Audi

Audi RS 5

Audi RS 5

Audi RS 5 – «Forbannet» er et kompliment!

Estetisk aggressivitet er en beskrivelse flere Audi-tilhengere liker å bruke når de beskriver en RS-modell. «Beist», «Bjeffer», «Knurrer», «Denne ser sint ut!», er bare noen av gjengangerne vi gjerne leser når en anmelder gyver løs på sin beskrivelse av en RS-modell. Anmelderen i Top Gear er intet unntak, og sier at Audi RS 5 sitt facelift har fått et forbannet uttrykk som sier:

“Hvorfor sølte du ut halvliteren min, og hvorfor tar det så himla lang tid å skaffe meg en ny?!”.

Audi RS 5

Knurr, bjeff: Audi RS 5 består Top Gears krav om å uttrykke en viss grad aggressivitet, slik RS-modellene skal, Foto: Audi

RS 5 2020

Dette er et kompliment i konteksten RS-modeller fra Audi. Bilene er forventet å ha et skarpt uttrykk som skiller de ut fra mengden. Dette mener Top Gear at Audi har oppnådd med RS 5 i 2020. Rask er den også – 0-100km/t går på kun 3,9 sekunder.

Managing director for Audi Sport GmbH beskriver faceliftet av RS 5 som:

Endringen av RS 5 Coupé og Sportback markerer den suksessfulle konklusjonen av vårt 25-årsjubileum og fornyelse av vårt spenn i modeller. Takket være deres permanente quattro drive som en standard, har disse modellene en helt spesiell posisjon i sitt segment.

Audi RS 5

Interiør og baksete i RS-modellen, Foto: Audi

Audi RS 5 Sportback – berøringsdisplay for den detaljorienterte

I sin egen beskrivelse av modellen, fokuserer Audi på navigasjons-konseptet i RS 5 som er konsentrert til et 10.1-inch MMI berøringsdisplay. Det store og frittstående displayet lener seg lett mot sjåføren.

Audi RS 5

Cockpiten i RS-modellen, Foto: Audi

Med infotainment-systemet MMI navigasjon pluss, vil en spesiell RS-monitor gi sjåføren mulighet til å følge med på kjøretemperatur, hvor raskt du kan akselerere til siden og fremover, dekktrykk og dekktemperatur.

RS 5 Coupe – for de som elsker digitale duppeditter

I tillegg til de vanlige kjøremodusene komfort, auto og dynamisk, så kan du her også velge mellom modusene RS1 og RS2. Når du har lagret de to modusene du selv foretrekker, kan du enkelt skifte mellom dem via RS MODE-knappen som finnes på rattet.

Audi RS 5

Cockpiten i RS-modellen, Foto: Audi

Med det alternative virtuelle cockpit pluss som er et 12.3-inch display, kan sjåføren velge mellom flere skjermer hvor en av dem er et RS-spesifikt ytelses-design som viser roterende farts-skala.

Med oppdateringene av denne RS-modellen kan du altså gå bananas på detaljer og nerde-funksjoner du kan hygge deg med.

Audi RS 5

Sportback og Coupé i Turbo blue og Glacier white, Foto: Audi

Får du ikke nok av RS-modeller? Her ser du en oversikt over Audi sin RS-historie. 

Har du spørsmål om denne eller andre Audi-modeller? Kontakt oss helt uforpliktende her:

 

Kilder, Audi, Top Gear