Audi

Audi RS 6 Avant

Av 19. november 2019 No Comments
Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant – Ikke din typiske familiebil

I sin omtale av Audi sin nye RS 6 Avant, proklamerte Nettavisen mild-hybriden som noe som vil bli flere nordmenns drømmebil: Grunnen til det er at den gjennom flere tiår har vært et lokomotiv av krefter – pakket inn i en praktisk og romslig familiebil.

Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant er en praktisk familiebil med Lamborghini-motor, foto: Audi

Audi RS 6 Avant – praktisk og kraftfull

Det fortsetter den også å være – Audi RS 6 Avant huser en Lamborghini-motor. Mild-hybriden har 600 hestekrefter og gjør 0-100 km/t på raske 3,6 sekunder – 0,1 sekund raskere enn dagens RS 6.

Selgerleder på Audi, Matias Orlien, forteller også at den nye RS 6 har 40 hestekrefter mer enn forgjengeren. For å gi et inntrykk av hvordan tidligere modeller i RS 6-familien har fungert i hverdagen til deres førere, beskriver en av våre kunder som ble eier av en RS 6 i 2017 bilen slik:

Jeg har lenge ønsket meg den perfekte familiebil. Etter å ha kjørt RS 6 i knappe 2 måneder, blir det mer og mer tydelig hvor komplett bilen er. Den kombinerer råskap og familievennlighet på en perfekt måte. Sitat: RS 6-kunde hos Erik Arnesen Bryn (du kan også se en video av bilen fra 2017 i bunnen av denne artikkelen for å få et inntrykk av hvordan en RS 6 fungerer på veien).

Bestilling av Audi RS 6 Avant er åpnet, og her kan du blant annet se pris og anbefalt ekstrautstyr.

Mild-hybrid

Hva er egentlig en mild-hybrid bil? Mild-hybrider drives gjennom en kombinasjon av forbrenningsmotor og elektrisk motor.

Audi RS 6 Avant

Motorrommet i Audi RS 6 Avant, Foto: Audi

Forbrenningsmotoren er utstyrt med en elektrisk maskin som gjør at motoren kan skrus av når bilen bremser eller stopper, og tillater at den starter opp igjen raskt. Mild-hybrider kan gjenvinne energi ved bremsing, og kan til en viss grad assistere forbrenningsmotoren med kraft.

Men mild-hybrider har ikke en enkeltstående elektrisk-modus som man kan kjøre i. Det elektriske elementet assisterer derfor mer eller mindre forbrenningsmotoren. Du kan rett og slett si at de to motorene samarbeider for størst mulig effekt under kjøringen.

Firehjulsdrift: Stasjonsvogn med sportslig utseende

Nettavisens journalist beskriver videre Audis mild-hybrid slik:

Som vanlig får du selvsagt Audis svært gode firehjulsdrift, quattro, som sørger for å plante kreftene i bakken. Kraftfordelingen foran/bak er 40/60 via en mekanisk senterdifferensial.

Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70 prosent kan sendes til forhjulene, mens hele 85 prosent av kreftene kan leveres til bakhjulene.

Audi RS 6 Avant

Sportslig familiebil, Foto: Audi

Bagasjerom, hengerfeste og interiør i Audi RS 6 Avant

Bagasjerommet i mild-hybriden har en kapasitet på mellom 565 og 1680 liter ved behov når man slår ned baksetet. Det betyr mye plass til bagasje og eventuelt hundebur på familieturer, eller rom for utstyr dersom man tar ned setene ved andre ærend.

Hengerfeste får man som ekstrautstyr dersom man har behov for det: Dermed kan bilen brukes både på campingturer, eller ved praktiske gjøremål hvor du har behov for å frakte utstyr fra A-Å.

Audi RS 6 Avant

Interiøret i Audi RS 6, Foto: Audi

 

Når det kommer til interiøret, er sportsseter i sort nappa-lær/alcantara standard. Setene kan leveres i perforert valcona-lær som tilvalg. Som tilvalg finnes også to RS-designpakker som finnes i rød eller grå, bidrar med ekstra farge og sportslig preg til interiøret. Ratt, gir-håndtaket og kneputene i alcantara kommer da også med kontrastsøm.

 

RS 6 Avant kommer til utstilling hos oss i løpet av januar 2020.

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

 

Her kan du se en video av RS 6 fra 2017 for å få et inntrykk av RS 6-familien:

 

Kilder: Nettavisen