
Audi RS 6 Avant er ikke din typiske familiebil
I sin omtale av Audi sin nye RS 6 Avant sparte ikke Nettavisen på entusiasmen. Dette er rett og slett en drømmebil for mange familier!
Grunnen til det er at den gjennom flere tiår har vært et lokomotiv av krefter – pakket inn i en praktisk og romslig familiebil. Nettavisen
Audi RS 6 Avant har:
- 600 hestekrefter
- Akselerer fra 0-100 kilometer i timen på 3,6 sekunder
- Maksimalt dreiemoment på 800 Nm

Foto: André Jaskiewicz l Erik Arnesen
Audi RS 6 Avant familiebil med 600 hester
Den sexy stasjonsvognen huser en Lamborghini-motor og byr på 600 hestekrefter. 0-100 kilometer i timen går unna på 3,6 sekunder.
Slik lyder beskrivelsen av RS 6 fra en av våre kunder som ble eier av bilen i 2017:
Jeg har lenge ønsket meg den perfekte familiebil. Etter å ha kjørt RS 6 i knappe 2 måneder, blir det mer og mer tydelig hvor komplett bilen er. Den kombinerer råskap og familievennlighet på en perfekt måte. RS 6-kunde hos Erik Arnesen Bryn.
Her kan du lese mer om pris på Audi RS 6.

Du behøver ikke ord for å beskrive hvorfor RS 6 er så populær blant nordmenn. Stasjonsvognen er et blikkfang! Foto: André Jaskiewicz l Erik Arnesen
Firehjulsdrift på den sportslige stasjonsvognen
Nettavisens journalist har beskrevet Audis populære stasjonsvogn slik:
Som vanlig får du selvsagt Audis svært gode firehjulsdrift, quattro, som sørger for å plante kreftene i bakken. Kraftfordelingen foran/bak er 40/60 via en mekanisk senterdifferensial. Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70 prosent kan sendes til forhjulene, mens hele 85 prosent av kreftene kan leveres til bakhjulene. Nettavisen
Da er det ikke vanskelig å forstå hvorfor RS 6 klarer å være både praktisk og rå ute på veien på en og samme gang.

RS 6 er rett og slett lekker, Foto: André Jaskiewicz l Erik Arnesen
Interiør i Audi RS 6 Avant
Bagasjerommet i mildhybriden har 565 liter som blir til 1680 liter når du slår ned baksetet. Det betyr mye plass til bagasje, hundebur og annet utstyr.
Hengerfeste får du som ekstrautstyr dersom du har behov for det. Dermed kan bilen brukes både på campingturer eller ved praktiske gjøremål hvor du behøver å frakte utstyr fra A-Å. Når det kommer til interiøret, er sportsseter i sort nappa-lær/Alcantara standard. Setene kan leveres i perforert Valcona-lær som tilvalg. Som tilvalg finnes også to RS-designpakker i rød eller grå som bidrar til at interiøret popper ekstra på sportslig preg. Ratt, girspake og kneputene i Alcantara kommer også med kontrastsøm.
Her kan du lese mer om flere RS-modeller fra Audi.
Audi RS 6 er “Et beist av en familiebil”!
I hvert fall i følge Broom. Når bilmagasinet testet stasjonsvognen i Los Angeles, hadde anmelderen en artig opplevelse da han observerte passasjeren i baksetet:
Etter tjue minutter på de svingete veiene, merker jeg at det har vært helt stille fra baksetet. Jeg er usikker på om det er fordi han misliker den aktive kjørestilen eller om han er blitt dårlig. Jeg kaster et raskt blikk i det innvendige speilet, for å se hvordan han har det. Synet som møter meg er en mann som sitter meg et digert glis, mens han holder seg fast i håndtaket i taket. Han ser ut som han har det like moro som meg! Broom.no

Audi RS 6 Avant er en sportslig familiebil, Foto: André Jaskiewicz l Erik Arnesen
RS 6 er en mildhybrid
Hva er egentlig en mildhybrid bil? Mildhybrider drives gjennom en kombinasjon av forbrenningsmotor og elektrisk motor.
Forbrenningsmotoren er utstyrt med en elektrisk maskin som gjør at motoren kan skrus av når bilen bremser eller stopper, og tillater at den starter opp igjen raskt. Mildhybrider kan gjenvinne energi ved bremsing, og kan til en viss grad assistere forbrenningsmotoren med kraft.
Mildhybrider har allikevel ikke en enkeltstående elektrisk modus som du kan kjøre i. Det elektriske elementet assisterer derfor mer eller mindre forbrenningsmotoren. Du kan rett og slett si at de to motorene samarbeider for størst mulig effekt under kjøreturen.
Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:
Her kan du se en video av RS 6 fra 2017 for å få et inntrykk av RS 6-familien:
Kilder: Audi mediacenter, Audi Norge, Nettavisen