
Audi skysphere konsept blir en bil for deg som virkelig elsker bilen din!
Den nye sphere-konseptserien fra Audi er og skal være noe helt utenom det vanlige du ellers kan velge mellom i bilverdenen. Elbilene i denne serien beskrives som noe nærmere en opplevelsespark. Når du tar med bilen ut på veien, skal det oppleves som en event hvor destinasjon ikke har noe med turen å gjøre.
Audi skysphere konsept er en luksusroadster som er helelektrisk. Velg mellom Grand Touring eller Sport når du legger ut på reisen. Akselavstanden i konseptbilen er variabel og elbilen har en mekanikk som åpner for at karosseri- og rammekomponentene kan skyves 25 centimeter. Det gjør at akselavstanden og den totale lengden endres. Du kan også justere bakkeklaringen med én centimeter ut i fra hvordan du velger å kjøre.

Luksusroadsteren er fortsatt en konseptmodell. Den ser helt fantastisk fet ut! Foto: Audi
Likhetene mellom Audi skysphere og en Horch 853
En lengde på 5,23 meter mot 5,19; en bredde på 1,85 meter mot 2,00 – i rent fotavtrykk er Horch 853 og «Audi skysphere» nært beslektet. Høydeforskjellen er derimot påtagelig: Klassikeren fra 1930-tallet var opptil 1,77 meter høy (alt etter karosseriutførelse), mens den frittstående etterfølgeren er 1,23 meter lav i «Sport»-modus. Konseptbilen viser klassikeren ærbødighet, uten å henfalle til å bli en retro-imitasjon. Audi Norge.
Nikk til det sentimentale er altså der uten tvil, men det er ingen tvil om at Audi styrer i nye retninger med denne roadsteren.
Her kan du lese om alle elbilene fra Audi.

Interiøret i Audi skysphere konsept, Foto: Audi
På innsiden av konseptbilene i sphere-serien
Serien vil bestå av tre kommende konseptbiler:
- skysphere
- grandsphere – her kan du lese mer om Audi grandsphere.
- urbansphere – her kan du lese mer om urbansphere.
Bilmerket lover at det som også er på innsiden teller i aller høyeste grad for deg som sjåfør og passasjer. Konseptbilene skal selv kunne overta hele ansvaret for kjøringen uten at du på noe tidspunkt skal måtte gripe inn. Det betyr at både ratt og pedaler kan fjernes og at det naturligvis åpnes opp plass. Audi selv sammenligner stilen med Art Deco, som kjennetegner både eleganse og komfort. Innstillingene i setene skal også ha samme type muligheter som de du finner på førsteklasse på langdistanseflyvninger i dag.

Detaljer i interiøret til konseptbilen Audi skysphere, Foto: Audi
Infotainment-utstyret skorter det heller ikke på:
Den store monitorflaten strekker seg i 1 415 mm bredde, med en høyde på 180 mm. Med den øvre delen av midtkonsollen betjenes bilsystemene og infotainmentsystemet. I «Grand Touring»-modus kan man velge innhold fra internett, som videokonferanser eller filmer. Audi Norge.
Les mer: Slik gikk det da Esben “Dansken” Selvig testet den elektriske sportsbilen e-tron GT.
Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:
Kilder: Audi Norge