Chat with us, powered by LiveChat
Audi

e-tron rekkevidde vinter – hva sier testene?

Av 25. oktober 2019 No Comments
e-tron rekkevidde vinter

e-tron rekkevidde vinter – Hvordan leverer elbilen på vinterstid?

e-tron rekkevidde vinter: På vinteren stiller vi andre krav til bilen vår enn resten av året. Her kan du blant annet se hvordan rekkevidden til e-tron 55 takler kulda, og hvordan elbilen generelt fungerer på vinterføre, både på godt og vondt.

e-tron rekkevidde vinter

Hva sier testene utført av e-tron på vinterføre? Foto: Audi

e-tron test

For å danne et mest mulig nyansert bilde av elbilens styrker og svakheter på vinterføre, har vi her basert oss på fire ulike tester som er gjort av e-tron på den kalde tida.

Testene er utført av Dagens Næringsliv, NAF, Nettavisen og TV2. Du kan lese de fire utfyllende testene i bunnen av denne artikkelen.

Konklusjonene av e-tron testene

Nettavisen gjør det raskt klart at med e-tron er det komfort og ikke sportslighet som er i fokus. Journalistene legger vekt på at det er en elbil med tyngde som heller leverer på kraft fremfor lekenhet. Når det gjelder e-tron sin prestasjon på vinterføre skriver de at:

– Bilens dynamiske cruisecontrol ser ut til å ha stålkontroll på veien man kjører. Bilen tilpasser fart inn mot svinger og rundkjøringer helt selv – i en fart som nesten alltid fremsto intelligent på det glatte føret vi kjørte på. Audi klarer å plante kreftene overraskende godt på heftig norsk vinterføre. Firehjulstrekksystemet fungerer ganske enkelt imponerende godt.

De påpeker også detaljen til e-tron som lar deg være leken en kortere periode:

– På vinterføre synes mange det er morsomt å skru av alt av antispinnsystemer og lage piruetter på parkeringsplasser. På e-Tron er det ingen slik sperre, og du kan derfor få til en skikkelig piruett – men bilen begynner å protestere heftig etter kort tid. Det blir derfor kortvarig moro.

Et fåtall piruetter er det altså rom for, tross den kontrollerte tyngden. Når det gjelder kjøreegenskapene til e-tron 50 og e-tron 55, vil disse være like. Du kan lese mer om e-tron 50 og 55 i denne artikkelen.

e-tron rekkevidde vinter

Foto: Erik Arnesen

e-tron rekkevidde vinter

Nettavisen testet e-tron 55 på vinterføre over fjellet. Ved 293 tilbakelagte kilometer, viser systemet 41 km rekkevidde igjen, altså totalt 334, mot oppgitt 300 ved starten av turen. Forbruket ble oppgitt til 2,57 kWh per mil.

TV2s Broom-Benny konstaterer videre på sin side at det er e-tron som høyst sannsynlig er den elbilen som får deg lengst til fjells:

– Vi kan i alle fall slå fast at dette er en veldig habil firehjulstrekker. Audi har mange års erfaring med sitt quattro-system. Det har de videreført til denne bilen. Her kan du slå av hjelpemidler og få den til å oppføre seg nesten som en bakhjulstrekker, hvis du vil. Og når forholdene virkelig blir tøffe, er nok dette elbilen som får deg lengst til fjells. Det trekker naturligvis også opp at både komfort og støydemping er i toppklasse. Dette er rett og slett en veldig bra vinterbil, fastslår Benny.

Man kan forvente tilsvarende forbruk for e-tron 50. Tross kortere rekkevidde på 50, vil denne kunne hurtiglade raskere.

e-tron rekkevidde vinter

Foto: Erik Arnesen

e-tron test – fordeler og ulemper

NAF kaster seg på mange av de samme konklusjonene, men synes at forbruket kunne vært lavere:

– Bilen ligger godt på veien både på tørr asfalt og på utfordrende og isete vinterveier. Fjæring og demping er meget behagelig og stiv nok for aktiv kjøring. Vi mener du får akkurat det du forventer å få fra Audi og fra dette prissegmentet. Vi mener forbruket er noe høyt, og skulle ønske vi klarte å krype noe lavere. Men det er viktig å huske at e-tron quattro er en stor og tung bil, og det går på bekostning av forbruket.

Dagens næringsliv påpeker også at forbruket til elbilen gjør at man må belage seg på en bestemt bruk dersom man vil få mest ut av rekkevidden:

– Småkjøring i vinterkulde er ingen spesielt god idé om du ønsker å ha høyest mulig tall på rekkeviddemåleren. Varming av batteri og kupe koster verdifulle kilowattimer, men forbruket blir definitivt bedre etter å ha kjørt en stund. På to langturer i rundt ti minusgrader, med varierende snø og saltslapsføre, endte vi opp med en rekkevidde på litt i overkant av 30 mil fra det 95 kWh store batteriet.

e-tron rekkevidde vinter

Nordmenn stiller høye krav til bil på vinterstid. Hvordan fungerer e-tron på norsk vinterføre? Foto. Audi

Konklusjon – e-tron på vinterstid

Audi e-tron oppfattes som en god vinterbil som også passer godt for lengre fjellturer på denne årstiden. Du kan også lese om hvordan denne familien på fem testet e-tron som familiebil på lengre turer med mye bagasje og utstyr.

Journalistene som testet elbilen konkluderer videre at bilen ligger godt på veien i variert føre og har en god kjørekomfort, både når det gjelder følelsen av bilen og støynivå. Cruisekontroll assisterer på en habil og smart måte, noe som hjelper sjåføren litt ekstra på tidvis krevende norske vinterveier.

Kritikken ligger hovedsakelig i forbruket, som alle testene mener kunne vært lavere. Samtidig vedgår de at det er denne kraften og tyngden – som altså medfører i nivået av forbruk – er det som også gjør den til en habil vinterbil på lengre strekninger.

Her kan du lese mer om pris på Audi e-tron 50.

Kilder: Nettavisen, NAF, TV2, DN