Audi

e-tron rekkevidde vinter – hva sier testene?

e-tron rekkevidde vinter

e-tron rekkevidde vinter – Hvordan leverer elbilen på vinterstid?

e-tron rekkevidde vinter: På vinteren stiller vi andre krav til bilen vår enn resten av året. Her kan du blant annet se hvordan rekkevidden til e-tron 55 takler kulda, og hvordan elbilen generelt fungerer på vinterføre, både på godt og vondt. Test av e-tron 50 på vinterføre finner du også etter konklusjonen av e-tron 55.

e-tron rekkevidde vinter

Hva sier testene utført av e-tron på vinterføre? Foto: Audi

e-tron 55 test

For å danne et mest mulig nyansert bilde av elbilens styrker og svakheter på vinterføre, har vi her basert oss på fire ulike tester som er gjort av e-tron på den kalde tida.

Testene er utført av Dagens Næringsliv, NAF, Nettavisen og TV2. Du kan lese de fire utfyllende testene i bunnen av denne artikkelen.

Konklusjonene av e-tron 55 testene

Nettavisen gjør det raskt klart at med e-tron er det komfort og ikke sportslighet som er i fokus. Journalistene legger vekt på at det er en elbil med tyngde som heller leverer på kraft fremfor lekenhet. Når det gjelder e-tron sin prestasjon på vinterføre skriver de at:

– Bilens dynamiske cruisecontrol ser ut til å ha stålkontroll på veien man kjører. Bilen tilpasser fart inn mot svinger og rundkjøringer helt selv – i en fart som nesten alltid fremsto intelligent på det glatte føret vi kjørte på. Audi klarer å plante kreftene overraskende godt på heftig norsk vinterføre. Firehjulstrekksystemet fungerer ganske enkelt imponerende godt.

De påpeker også detaljen til e-tron som lar deg være leken en kortere periode:

– På vinterføre synes mange det er morsomt å skru av alt av antispinnsystemer og lage piruetter på parkeringsplasser. På e-Tron er det ingen slik sperre, og du kan derfor få til en skikkelig piruett – men bilen begynner å protestere heftig etter kort tid. Det blir derfor kortvarig moro.

Et fåtall piruetter er det altså rom for, tross den kontrollerte tyngden. Når det gjelder kjøreegenskapene til e-tron 50 og e-tron 55, vil disse være like. Du kan lese mer om e-tron 50 og 55 i denne artikkelen.

e-tron rekkevidde vinter

Foto: Erik Arnesen

e-tron 55 rekkevidde vinter

Nettavisen testet e-tron 55 på vinterføre over fjellet. Ved 293 tilbakelagte kilometer, viser systemet 41 km rekkevidde igjen, altså totalt 334, mot oppgitt 300 ved starten av turen. Forbruket ble oppgitt til 2,57 kWh per mil.

TV2s Broom-Benny konstaterer videre på sin side at det er e-tron som høyst sannsynlig er den elbilen som får deg lengst til fjells:

– Vi kan i alle fall slå fast at dette er en veldig habil firehjulstrekker. Audi har mange års erfaring med sitt quattro-system. Det har de videreført til denne bilen. Her kan du slå av hjelpemidler og få den til å oppføre seg nesten som en bakhjulstrekker, hvis du vil. Og når forholdene virkelig blir tøffe, er nok dette elbilen som får deg lengst til fjells. Det trekker naturligvis også opp at både komfort og støydemping er i toppklasse. Dette er rett og slett en veldig bra vinterbil, fastslår Benny.

e-tron rekkevidde vinter

Foto: Erik Arnesen

e-tron test – fordeler og ulemper

NAF kaster seg på mange av de samme konklusjonene, men synes at forbruket kunne vært lavere:

– Bilen ligger godt på veien både på tørr asfalt og på utfordrende og isete vinterveier. Fjæring og demping er meget behagelig og stiv nok for aktiv kjøring. Vi mener du får akkurat det du forventer å få fra Audi og fra dette prissegmentet. Vi mener forbruket er noe høyt, og skulle ønske vi klarte å krype noe lavere. Men det er viktig å huske at e-tron quattro er en stor og tung bil, og det går på bekostning av forbruket.

Dagens næringsliv påpeker også at forbruket til elbilen gjør at man må belage seg på en bestemt bruk dersom man vil få mest ut av rekkevidden:

– Småkjøring i vinterkulde er ingen spesielt god idé om du ønsker å ha høyest mulig tall på rekkeviddemåleren. Varming av batteri og kupe koster verdifulle kilowattimer, men forbruket blir definitivt bedre etter å ha kjørt en stund. På to langturer i rundt ti minusgrader, med varierende snø og saltslapsføre, endte vi opp med en rekkevidde på litt i overkant av 30 mil fra det 95 kWh store batteriet.

Ønsker du tips til hvordan man kan lade Audi e-tron smartere under den kalde tiden, finner du åtte punkter du kan følge her for å opprettholde rekkevidde og komfort, samtidig som batteriet ivaretas.

e-tron rekkevidde vinter

Nordmenn stiller høye krav til bil på vinterstid. Hvordan fungerer e-tron på norsk vinterføre? Foto. Audi

Konklusjon – e-tron 55 på vinterstid

Audi e-tron oppfattes som en god vinterbil som også passer godt for lengre fjellturer på denne årstiden. Du kan også lese om hvordan denne familien på fem testet e-tron som familiebil på lengre turer med mye bagasje og utstyr.

Journalistene som testet elbilen konkluderer videre at bilen ligger godt på veien i variert føre og har en god kjørekomfort, både når det gjelder følelsen av bilen og støynivå. Cruisekontroll assisterer på en habil og smart måte, noe som hjelper sjåføren litt ekstra på tidvis krevende norske vinterveier.

Kritikken ligger hovedsakelig i forbruket, som alle testene mener kunne vært lavere. Samtidig vedgår de at det er denne kraften og tyngden – som altså medfører i nivået av forbruk – er det som også gjør den til en habil vinterbil på lengre strekninger.

Audi e-tron 50 rekkevidde vinter – terningkast 5!

Elbil24 testet e-tron 50 i temperaturen mellom pluss en, og minus en grad Celsius, som var samme temperatur under deres test av e-tron 55. Her er deres konklusjon av hvordan e-tron 50 presterer vinterstid:

Resultatet av rekkeviddetesten viser at Audi e-tron 50 har en rekkevidde vintertid, fra 100 prosent til 0 prosent, på 260,2 kilometer. Det er kun når man skal lenger enn 20-25 mil man vil føle et savn av mer. Så lenge e-tron 50 klarer 26 mil på vintertid, vil den dekke behovet for veldig mange. Vi ser slettes ikke bort fra at den klarer de 29,9 milene WLTP-testen sier på sommertid heller.

e-tron rekkevidde vinter

Se hva test på rekkevidde sier om Audi e-tron 50 på vinterføre, Foto: Audi

Audi e-tron 50 vs e-tron 55

Er du usikker på hvilken av de to mulighetene du bør velge basert på dine krav for bil i din hverdag? Elbil24 svarer enkelt og direkte på hva e-tron 50 gir deg som ikke e-tron 55 gjør:

Prisen. For det er antagelig ingen som faktisk ønsker kortere rekkevidde, eller tregere ladetid. Jo, det kan være at noen tenker på mindre bruk av råvarer, og av den grunn mener at e-tron 50 er et bedre valg, men for de aller fleste er det prisen som vil være avgjørende for valget. Og det er faktisk helt greit, for selv en e-tron 50 vil gjøre en kanon jobb for de aller fleste, mesteparten av tiden. Her kan du lese mer om pris på Audi e-tron 50.

Les mer om testforholdene til elbil24 her i deres artikkel “Dropp 6 mil rekkevidde, og spar 130.000 kroner”.

 

 

Kilder: Nettavisen, NAF, TV2, DN