Audi

Se alle aktuelle og kommende elbiler fra Audi

Elbiler fra Audi

Elbiler fra Audi

Her får du oversikt over alle elbilene fra Audi. Både aktuelle, kommende og konseptmodeller.

1. Audi e-tron, 55 og 50

Audi e-tron var altså første Audi-elbil ut. Den tyske produsenten startet elektrifiseringen av bilparken sin med denne elektriske SUVen. Audi e-tron kommer med firehjulstrekk, går fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder. Toppfarten ligger på 210 kilometer i timen. Størrelsen til e-tron quattro 55 og 50 befinner seg et sted mellom SUVene Audi Q5 og Q7.

e-tron 50 har en rekkevidde på 332 kilometer WLTP, og e-tron 55 har en rekkevidde på 436 kilometer WLTP ved blandet kjøring. Du kan lese alt du behøver å vite om e-tron 50 og 55 her.

 

Elbiler fra Audi

Audi e-tron, foto: Erik Arnesen Bryn

 

2. Elbiler fra Audi, Audi e-tron sportback, 55 og 50

Audi e-tron Sportback var elbil nummer to fra Audi. Sportback kombinerer kraften av en SUV – med designet og kjøreopplevelsen til en firedørs coupé. Her kan du lese mer om blant annet pris og rekkevidde på e-tron Sportback 50 og 55.

elbiler fra audi

Elektriske Audi e-tron Sportback, Foto: Martin Eriksen l Erik Arnesen

3. Audi elbil, e tron s 55 og 50

Oppsummerte høydepunkter ved e-tron 60 S:

  • Hestekrefter, 503 hestekrefter
  • Tre elektromotorer og dreiemoment på 973 Nm
  • Akselerasjon 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder

Audi e-tron S-modellene ble presentert som en ny generasjon quattro med elektrisk «torque vectoring». Dette er et alternativt system som øker kjøredynamikk og stabilitet. Det som er ekstra gøy, er at det også vil si at du får mulighet til høyere kurvehastigheter.

elbiler fra audi

e-tron S, Foto: Audi

4. e-tron Sportback S 55 og 50

Audi skriver at S-modellene var de første serieproduserte bilene i verden med tre elektromotorer. To av de elektriske motorene er på bakakselen, og en tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er flyttet til forakselen.

Her kan du lese mer om e-tron S-modellene.

elbiler fra audi

Audi e-tron S Sportback, Foto: André Jaskiewicz l Erik Arnesen

5. Audi e tron GT og RS e tron GT

Følelsen av å kjøre en sportsbil skal være unik. Dette er et hensyn Audi har tatt fullt ut med den elektriske sportsbilen e-tron GT og RS e-tron GT. Elbilen er proppfull av kraft, fart, luksus og komfort.  Her kan du lese mer om Audi e-tron GT og RS e-tron GT.

elbiler fra audi

Elektrisk sportsbil, Audi e-tron GT, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

6. Audi Q4 e-tron

Audi Q4 er en elektrisk kompakt SUV. Elbilen har tilhengerfeste og du kan velge mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Du kan lese mer om Audi Q4 e-tron her.

elbiler fra audi

Audi Q4 e-tron, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

7. Q4 e-tron Sportback

Dette er coupé-versjonen av Q4 e-tron. Teknologien til elbilen fra Audi kommer fra MEB-plattformen. Denne er designet til å spesifikt tilpasse biler med elektrisk drivlinje. Samarbeidet mellom alle komponenter er valgt og utviklet spesielt for elektrisk kjøring. Takket være plattformen, er det heller ingen overføringsbane som tar opp plassen, og gjør at Q4 e-tron Sportback har uforventet god plass og komfort, særlig med tanke på benplass både foran og bak i elbilen. Her kan du lese mer om Q4 e-tron Sportback.

elbiler fra audi

Q4 e-tron Sportback, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

8.Audi A6 e-tron coupé og Avant

Denne elektriske Audi-modellen blir en luksus-elbil med firehjulstrekk og en rekkevidde som gjør at de fleste av oss kan vinke farvel til rekkeviddeangsten. Det er kanskje flere av oss som er særlig begeistret for å se stasjonsvognen A6 Avant e-tron. Endelig en helelektrisk Audi stasjonsvogn!  Les mer om konseptmodellen A6 e-tron her.

elbiler fra audi

Audi A6 e-tron konsept i fargen Helio Silver, Foto: Audi

elbiler fra audi

Audi A6 Avant e-tron concept i fargen Neptune Valley, Foto: Audi

9.Audi skysphere konsept

Med “sphere”-konseptet utvikler Audi elbilen videre i retning av det de kaller et luksussegment. Du skal kunne velge mellom modusene Grand Touring eller Sport når du cruiser avgårde i denne toseteren. I Sport-modus beveger Skysphere konsept  seg smidig tross lengden på 4,94 meter.

Den elektriske roadsteren skal gi deg en bilopplevelse som skal være overdådig og rett og slett spektakulær. Som Audi selv skriver: Her inngår en opplevelsesverden som går langt utover nødvendigheten av å befinne seg i en bil, og også utover den rene kjøreopplevelsen.

Her kan du lese mer om Audi skysphere.

elbiler fra audi

Audi skysphere concept blir en unik elbil, Foto: Audi

10. Audi grandsphere konsept

Den elektriske konseptbilen er en luksussedan som kommer i Audis nye konseptserie de kaller “sphere”. Det er i denne serien finner du også skysphere som du ser overfor og kommende urbansphere som ikke vises før i 2022. Direktør for Audi Norge, Elin Sinervo, beskriver “sphere”-konseptet slik:
– Audi grandsphere concept er bil nummer to ut i konseptserien «sphere» som Audi nå lanserer. (…) . Audi mener alvor med satsingen på den elektriske drivlinjen, noe de tydelig har vist helt siden lanseringen av Audi e-tron høsten 2018. Med sphere-konseptene tar de det nå enda ett steg videre, og gir en pekepinn på hva vi kan forvente oss av fremtidens helelektriske mobilitetsløsninger i premiumklassen.

Konseptutgaven av luksussedanen 5,35 meter lang, 2 meter bred og 1,39 meter høy. Audi grandsphere konsept er ingen tradisjonell sedan. Elbilen skal minne mer om en firedørs GT, med linjer som kommer rett fra vindtunnelen. Den er også helt strippet for dekor og unødvendige detaljer.

Her kan du lese mer om Audi grandsphere.

elbiler fra audi

Luksussedanen og konseptmodellen Audi grandsphere, Foto: Audi

11. Audi urbansphere

Den tredje av de eksepsjonelle konseptbilene i Audis sphere-serie. Audi urbansphere er designet med vekt på elbilens interiør og skaper et velfungerende kontor inne i selve bilen din.

 

elbiler fra audi

Konseptbilen Audi urbansphere i fargen Electric Slate, Foto: Audi

Her kan du lese mer om konseptbilen urbansphere.

12. Audi Aicon

Stikkord: selvkjørende, kunstig intelligens, 800 kilometer rekkevidde. Audi Aicon er en sedan med fire seter. En Audi elbil som skal nå nivå fem for autonome biler – noe som betyr 100 prosent selvkjørende, gitt at forholdene ligger til rette.

Det finnes ikke ratt eller pedaler, under kjøreturen kan du for eksempel la deg underholde via storskjermen i frontruta.

 

Elbiler fra Audi

Audi aicon, konseptmodell, foto: Audi

12. Audi Elaine

Med fører- og assistansesystemer basert på kunstig intelligens, plasseres Audi Elaine på nivå fire på skalaen for autonom kjøring. Elbilen kan dermed gjøre de fleste manøvrer selv – som å passere bilen foran og legge seg inn i opprinnelig felt igjen. Systemet avlaster føreren når hun måtte ønske det, og tillater at hun styrer bilen selv, når hun måtte ønske dèt. Elaine har altså både ratt og pedaler, i motsetning til Aicon.

Elbiler fra Audi

Audi Elaine, konseptmodell, foto: Audi

Elbiler fra Audi: bokstavkoden AI – kunstig intellingens og nye tjenester

AI – som vi kjenner som forkortelsen for «artificial intelligens», eller «kunstig intelligens», betegner Audis design av innovative systemer som skal bidra til å frigjøre sjåførens tid under kjøring.

Systemet PIA (Personal Intelligent Assistant), tilpasser seg sjåføren og sørger for å ta over en så stor del av førerens oppgaver som mulig. Dette er en del av utviklingen som kombinerer kunstig intelligens, data og internett, og slik forenkler bilkjøring.

Audi utvikler også digitale økosystemer rundt bilene – noe som i fremtiden vil gi bilen et spekter av tjenester utover det å være et transportmiddel.

 

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Audi.no