Audi

Ladetips og rekkeviddetest av Audi e-tron

Lade Audi e-tron

Slik kan du lade Audi e-tron smartere på vinterstid: Se både rekkevidde-test og ladetips her

Slik lader du Audi e-tron effektivt når vinteren setter inn. Mange er spente på hva de kan forvente av batterikapasitet på e-tron nå som vinteren har meldt sin ankomst. Her er noen tips til hvordan man kan være snill med batteriet, og samtidig få god utnyttelse av rekkevidde under den kalde tiden på e-tron 50 og e-tron 55.

Slik lader du Audi e-tron når det er vinter

Disse åtte tipsene er basert på elbilforeningens liste, med innspill fra vår egen kunderådgiver på Audi, Pernille Silenti Hellerud, for hvordan du blant annet utnytter rekkevidden best mulig, bevarer komforten under kjøreturen og samtidig behandler batteriet på en hensynsfull måte.

Lade Audi e-tron

Pernille hjelper daglig ferske e-tron eiere med hvordan elbilen burde behandles.

 

1. Sett på forvarming – da unngår du å bruke masse energi på oppvarming av kupeen når du begynner å kjøre. Pernille legger til at du også burde passe på å hurtiglade når bilen er varm.
– Da er batteriet varmt og tar til seg strømmen effektivt, forteller hun.

2. Bruk setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute da disse er mer energieffektive enn varmeapparatet, selv elbiler med varmepumpe – som er standard på e-tron på det norske markedet.

Lade Audi e-tron

Tips til hvordan man lader sin Audi e-tron smartere på vinterstid og samtidig oppnå bedre rekkevidde, Foto: Erik Arnesen

Audi e tron varmepumpe

3. Varmepumpe = vinterbonus fordi den varmer opp langt mer effektivt. Pernille utdyper:
– Varmepumpen kan utnytte spillvarmen fra elektriske drivkomponenter til å varme opp kupeen. Slik kan den levere tilstrekkelig varmeytelse ved lave utetemperaturer. Energien som spares på denne måten kan i stedet brukes til å drive bilen. Det gir økt rekkevidde sammenlignet med modeller uten slik varmepumpe, sier hun.

4. Tilpass kjørestilen etter forholdene – det vil si kjør pent på den måten at du holder en god oversikt over trafikkbildet foran og rundt deg – og forny (regenerér) på den måten energi. Men det er én viktig ting å huske på ifølge Pernille:
– Bilen vil ikke regenerere før batteriet er lunkent, omkring 20-30 grader. Dette er rett og slett for å beskytte batteriet.

Les mer: Alt du behøver å vite om lading av elbil.

Lade Audi e-tron

Slik lader du e-tron mest effektivt, og slik er el-SUVens rekkevidde om vinteren, Foto: Erik Arnesen

5. Pass på at lufttrykket i dekkene ikke er for lavt. Økt rullemotstand øker også energiforbruket. Det er viktig at dekkene er kalde når de måles, eller så blir målingen feil. Pernille peker på en av de mange grunnene til at du skal ha vinterdekk om vinteren, utover de åpenbare som handler om sikkerhet:
– Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene. Vinterdekk har normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk.

6. Hurtiglad elbilen når batteripakken er varm.
– Det er absolutt gunstigst å hurtiglade på varmt batteri, da sparer du både tid og penger, bekrefter Pernille.

7. For og forhindre fryste dører og dørlåser, sørg alltid for og tørke bilen godt etter vask på vintertid. I dørkarmer, rundt vinduer og dørlåser.

Er du helt fersk elbilist er det også lov å bruke eco-kjøremodus i begynnelsen frem til du blir trygg på hvordan din elbil fungerer i ulike temperaturer og på ulike distanser.

Har du flere spørsmål tilknyttet lading av din e-tron, må du gjerne kontakte Pernille direkte på e-post her.

Hvordan leverer Audi e-trons rekkevidde vinterstid?

På vinteren stiller vi andre krav til bilen vår enn resten av året. Hvordan er rekkevidden til e-tron 55 og 50 vinterstid? Før du ser gjennom testene, er det verdt å vite at e-tron 55 har en rekkevidde på inntil 436 kilometer WLTP og e-tron 50 har en rekkevidde på inntil 332 kilometer WLTP. Utover dette er e-tron 55 og 50 helt like.

Lade Audi e-tron

Sjekk ut hvordan e-tron klarer seg når det er vinter i Norge. Slik er rekkevidde og kapasitet på el-SUVen, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

Nettavisen legger vekt på at det er en elbil med tyngde som heller leverer på kraft fremfor lekenhet. Når det gjelder e-tron sin prestasjon på vinterføre skriver de at:

Bilens dynamiske cruisecontrol ser ut til å ha stålkontroll på veien man kjører. Bilen tilpasser fart inn mot svinger og rundkjøringer helt selv – i en fart som nesten alltid fremsto intelligent på det glatte føret vi kjørte på. Audi klarer å plante kreftene overraskende godt på heftig norsk vinterføre. Firehjulstrekksystemet fungerer ganske enkelt imponerende godt.

e-trons rekkevidde om vinteren

Nettavisen testet e-tron 55 på vinterføre over fjellet. Ved 293 tilbakelagte kilometer, viser systemet 41 km rekkevidde igjen, altså totalt 334, mot oppgitt 300 ved starten av turen. Forbruket ble oppgitt til 2,57 kiloWattimen per mil.

TV2s Broom-Benny konstaterer videre på sin side at det er e-tron som høyst sannsynlig er den elbilen som får deg lengst til fjells:

Vi kan i alle fall slå fast at dette er en veldig habil firehjulstrekker. Audi har mange års erfaring med sitt quattro-system. Det har de videreført til denne bilen. Her kan du slå av hjelpemidler og få den til å oppføre seg nesten som en bakhjulstrekker, hvis du vil. Og når forholdene virkelig blir tøffe, er nok dette elbilen som får deg lengst til fjells. Det trekker naturligvis også opp at både komfort og støydemping er i toppklasse. Dette er rett og slett en veldig bra vinterbil.

Test av elbilen på vinteren: Fordeler og ulemper

Lade Audi e-tron

Her ser du hvordan e-tron klarer seg under rekkevidde-test, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

NAF har testet elbilen på vinterstid flere ganger og skriver at:

Vinterens test ble startet i tre varmegrader, regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen. Rekkevidden på testbilen var 398 kilometer. Det er noe kortere sammenlignet med offisiell WLTP på 431 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri og kupé. Audi e-tron 55 SUV leveres med varmepumpe og kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

På en av deres første tester av el-SUVen syntes de at forbruket kunne vært lavere:

Bilen ligger godt på veien både på tørr asfalt og på utfordrende og isete vinterveier. Fjæring og demping er meget behagelig og stiv nok for aktiv kjøring. Vi mener du får akkurat det du forventer å få fra Audi og fra dette prissegmentet. Vi mener forbruket er noe høyt, og skulle ønske vi klarte å krype noe lavere. Men det er viktig å huske at e-tron quattro er en stor og tung bil, og det går på bekostning av forbruket

Konklusjon – Audi e-tron 55 om vinteren

Audi e-tron oppfattes som en god vinterbil som også passer godt for lengre fjellturer på denne årstiden. Journalistene som har testet elbilen konkluderer med at bilen ligger godt på veien i variert føre og har en god kjørekomfort, både når det gjelder følelsen av bilen og støynivå. Cruisekontroll assisterer på en habil og smart måte, noe som hjelper sjåføren litt ekstra på tidvis krevende norske vinterveier.

Konklusjon Audi e-tron 50 om vinteren

Elbil24 oppsummerer sin test av e-tron 50 på vinterstid slik:

Resultatet av rekkeviddetesten viser at Audi e-tron 50 har en rekkevidde vintertid, fra 100 prosent til 0 prosent, på 260,2 kilometer. Det er kun når man skal lenger enn 20-25 mil man vil føle et savn av mer. Så lenge e-tron 50 klarer 26 mil på vinterstid, vil den dekke behovet for veldig mange. Vi ser slettes ikke bort fra at den klarer de 29,9 milene WLTP-testen sier på sommertid heller.

Lade Audi e-tron

Slik klarer e-tron seg under rekkevidde-test vinterstid, Foto: Øyvind Rasch-Olsen l Erik Arnesen

Kritikken ligger hovedsakelig i forbruket, som alle testene mener kunne vært lavere. Samtidig vedgår de at det er denne kraften og tyngden – som altså medfører i nivået av forbruk – er det som også gjør den til en habil vinterbil på lengre strekninger.

Her kan du lese om e-tron som familiebil.

Audi e-tron 50 vs e-tron 55

Er du usikker på hvilken av de to mulighetene du bør velge basert på dine krav for bil i din hverdag? Elbil24 svarer enkelt og direkte på hva e-tron 50 gir deg som ikke e-tron 55 gjør:

Prisen. For det er antagelig ingen som faktisk ønsker kortere rekkevidde, eller tregere ladetid. Jo, det kan være at noen tenker på mindre bruk av råvarer, og av den grunn mener at e-tron 50 er et bedre valg, men for de aller fleste er det prisen som vil være avgjørende for valget. Og det er faktisk helt greit, for selv en e-tron 50 vil gjøre en kanon jobb for de aller fleste, mesteparten av tiden.

Sitater fra anmeldernes test av Audi e-tron:

Så lenge e-tron 50 klarer 26 mil på vinterstid, vil den dekke behovet for veldig mange. Vi ser slettes ikke bort fra at den klarer de 29,9 milene WLTP-testen sier på sommertid heller.
Elbil24

På langtur er begge utpregede komfortmaskiner. Man sitter utmerket uansett plassering i bilen og langturer blir vanskelig særlig mer behagelig enn dette. Lydnivået på de norske vinterveiene er meget behersket og lyden fra premium-lydanlegget er upåklagelig.
Motor og NAF

(…) vil for de fleste egne seg godt som familiebil i det daglige. Kombinasjonen av forbruk og batterikapasitet gir en praktisk rekkevidde (…).
Teknisk Ukeblad

Her kan du lese alt du behøver å vite om e-tron 55 og 50.

 

 

Kilder: Motor, NAF, TU, Nettavisen, Elbil24, Norsk elbilforening