Audi

Lade Audi e-tron

Av 14. november 2019 No Comments
Lade Audi e-tron

Slik kan du lade Audi e-tron smartere på vinterstid

Mange er spente på hva de kan forvente av batterikapasitet på e-tron nå som vinteren har meldt sin ankomst.

Her er noen tips til hvordan man kan være snill med batteriet, og samtidig få god utnyttelse av rekkevidde under den kalde tiden på e-tron 50 og e-tron 55.

Lade Audi e-tron på vinteren

Flere e-tron eiere har kanskje fått de åtte gode tipsene fra elbilforeningen  inn mot vintersesongen (se hele saken fra elbilforeningen i bunnen av denne artikkelen).

Lade Audi e-tron

Pernille hjelper daglig ferske e-tron eiere med hvordan elbilen burde behandles.

 

Disse åtte tipsene er basert på elbilforeningens liste, med innspill fra vår egen kunderådgiver på Audi, Pernille Silenti Hellerud, for hvordan du blant annet: –Best utnytter rekkevidde, -Bevarer komforten under kjøreturen, og -Samtidig behandler batteriet på en hensynsfull måte:

1. Sett på forvarming – da unngår du å bruke masse energi på oppvarming av kupeen når du begynner å kjøre.

– Man kan ikke varme opp selve førerplassen alene, men kan skru av klima bak, om man har fire soner. Ved forvarming, ville jeg allikevel varmet opp hele kupeen, for å spare rekkevidde ved vinterstid, utdyper Pernille.

2. Bruk setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute da disse er mer energieffektive enn varmeapparatet, selv elbiler med varmepumpe – som er standard på e-tron på det norske markedet.

Når det gjelder e-tron, informerer Pernille at rattvarme dessverre ikke er tilgjengelig i kombinasjon med adaptiv cruise, og varme i frontrute fås ikke på e-tron.

Lade Audi e-tron

Tips til hvordan man lader sin Audi e-tron smartere på vinterstid og samtidig oppnå bedre rekkevidde, Foto: Erik Arnesen

Audi e-tron rekkevidde vinter

3. Varmepumpe = vinterbonus da den varmer opp langt mer effektivt. Pernille utdyper:

– Varmepumpen kan utnytte spillvarmen fra elektriske drivkomponenter til å varme opp kupeen. Slik kan den levere tilstrekkelig varmeytelse ved lave utetemperaturer. Energien som spares på denne måten kan i stedet brukes til å drive bilen. Det gir økt rekkevidde sammenlignet med modeller uten slik varmepumpe. Her kan du også lese mer om e-tron sin rekkevidde og hvordan den kjennes på vinterføre basert på tester gjort av elbilen.

4. Tilpass kjørestilen etter forholdene – det vil si kjør pent på den måten at du holder en god oversikt over trafikkbildet foran og rundt deg – og forny (regenerér) på den måten energi. Men det er én viktig ting å huske på i følge Pernille:

– Bilen vil ikke regenerere før batteriet er lunkent, omkring 20-30 grader. Dette er rett og slett for å beskytte batteriet.

5. Pass på at lufttrykket i dekkene ikke er for lavt. Økt rullemotstand øker også energiforbruket. Det er viktig at dekkene er kalde når de måles, eller så blir målingen feil.

6. Hurtiglad når batteripakken er varm.

– Det er absolutt gunstigst å hurtiglade på varmt batteri, da sparer du både tid og penger, bekrefter Pernille.

7. For og forhindre fryste dører og dørlåser, sørg alltid for og tørke bilen godt etter vask på vintertid. I dørkarmer, rundt vinduer og dørlåser.

8. Er du helt fersk elbilist er det også lov å bruke eco-kjøremodus i begynnelsen, til du blir trygg på hvordan din elbil fungerer i ulike temperaturer og på ulike distanser.

 

Har du flere spørsmål tilknyttet lading av din e-tron, må du gjerne kontakte Pernille direkte på e-post her.

 

Kilder: Norsk elbilforening