Volkswagen

Bremser elbil

Av 19. februar 2020 No Comments
Bremser elbil

Tips og triks for din e-Golf: Bremser elbil

Bremser elbil: De som eier en elbil, vil ha hørt om rekuperasjon. Begrepet betyr at du gjenvinner energi når du senker farten på bilen.

Servicesjef på Volkswagen, Åsmund Juul Auk, forteller at bremsene på el- og hybridbiler til en viss grad vil ruste mer på grunn av kjørestilen som følger med rekuperasjon. Dette dilemmaet har ført til flere spørsmål knyttet til denne metoden.

Bremser elbil

Servicesjef på Volkswagen, Åsmund Juul Auk, gir tips til hvordan man løser dilemmaet med rekuperasjon og hvordan man unngår rust som følge av dette, Foto: Erik Arnesen

Hvordan løse bremse-dilemmaet?

Bruker vi bremsene mindre, vil det være større mulighet for rust. Teknisk Ukeblad beskriver prosessen med elbiler og hybrider slik:

(…) Du får tilbake energi når du reduserer hastigheten. Når elmotoren bremser opp kjøretøyet, genererer den strøm som føres tilbake til batteriet. Det gjelder å tyne så mye som mulig ut av denne muligheten. Når du må stoppe, bør du slippe opp på gassen slik at du ruller til stopp. Jevn flyt i kjøringen er viktig for å hindre unødvendig energiforbruk.

Bremser elbil

Rekuperasjon kan føre til at bremsene ruster raskere, her får du tips og triks for bruk av bremsene på din e-Golf, Foto: Volkswagen

Denne kjørestilen medfører redusert bruk av bremsene som igjen betyr mindre slitasje på bremseklosser og bremseskiver. Samtidig blir bremseskivene mer utsatt for rust (korrosjonspåvirkning) siden de brukes mindre enn på ikke-elektriske biler. På grunn av større mulighet for dannelse av rust, kan det derfor bli nødvendig med hyppigere skifte av bremseskiver.

Som elbileier ønsker du naturligvis å gjenvinne energi når du kan, samtidig som du ønsker å bevare bremsene dine. Så hvordan kan du som elbileier løse dette dilemmaet med din kjørestil?

Tips bremser elbil: Rekuperasjon e-Golf

Første råd fra servicesjef Auk, er:

– Det som er viktig er å bremse kraftig opp i blant, og spyle med høytrykkspyler mot bremsene for å få vekk skitt. Økt mengde med salt på veier om vinteren vil bidra til økt rustangrep på bilens bremser. Derfor er det viktig å bruke bremsene som man normalt ville på en fossil bil – spesielt i vintersesongen når det er mer skitt på veiene, forteller han.

Bremser elbil

Pass på å fjerne skitt regelmessig ved å spyle mot bremsene på bilen din, Foto: Erik Arnesen

Generell slitasje av bremsene handler også mye om hver enkelts kjørestil.  Kjører du for eksempel i rykk og napp hvor du bruker bremsene på en sportslig måte, vil det kunne føre til at bremsene slites raskere enn normalt.

Generelle tips: Hvordan behandle bremsene?

Bremsebelegg må kjøres inn da de oppnår ikke full bremseeffekt de første 200–300 km. Dette kan utlignes noe ved å trå litt hardere på bremsepedalen når det er forsvarlig. Det finnes også flere situasjoner når bremsebeleggene er kjørt inn, hvor du burde ta noen forhåndsregler for å bevare effekten og bremseklossene.

Her gir Auk tips for hvordan man kan behandle bremsene på sin elbil i disse ulike situasjonene:

Triks: Når bremsene virker senere enn normalt

  • Kommer du ut for tung nedbør, eller du for eksempel har hatt en bilvask, kan det være at bremsene vil virke senere enn de ellers ville gjort. Det du kan gjøre er å bremse de tørre ved å bremse forsiktig i høy hastighet når det er forsvarlig og andre medtrafikanter ikke settes i fare.
  • Det samme kan skje om du har kjørt på saltet vei og fått et saltbelegg på bremseskivene. Har du kjørt lenge uten å bremse, burde du pusse vekk belegget ved å gjøre noen forsiktige oppbremsinger.
  • De gangene du burde bremse kraftig flere ganger i høy hastighet, gjelder når bilen har blitt stående stille over lengre tid eller du bruker den på korte strekninger med lite bremsing.

Her får du også tips til hvordan du lader din e-Golf smartere om vinteren for å oppnå bedre rekkevidde.

 

 

Kilder: TU