Volkswagen

Euro NCAP Volkswagen

Euro NCAP

Slik oppfyller volkswagen Euro NCAP sine krav til sikkerhet

Euro NCAP er forkortelse for “European New Car Assessment Programme” – et trafikksikkerhetssamarbeid mellom bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner flere steder i Europa.

Sikkerhetsspørsmål bil

Euro NCAP jobber for et tryggere trafikkmiljø og færre personskader i forbindelse med ulykker. I Euro NCAP-testen kontrolleres den aktive og passive sikkerheten til nye biler grundig ved hjelp av kollisjonstester og andre undersøkelser. Rangeringen strekker seg fra én til fem stjerner.

Tester som utføres er blant annet front- og sidekollisjoner, barnesikkerhet og fotgjengersikkerhet.

Euro NCAP

Car2X technology i Volkswagen ID.3 kommuniserer med umiddelbar nærhet for å forhindre ulykker, Foto: Volkswagen

Aktiv sikkerhet bil

Aktiv sikkerhet består av utstyr eller konstruksjoner  som skal forebygge ulykker.

Utstyr som kommer inn under dette begrepet er f. eks ABS bremser, ESP (elektronisk stabilitetsprogram), Trafikktilpasset Cruise Control (Fartsholder), Nødbremsassistanse, Filholder og lignende

Passiv sikkerhet er utstyr eller konstruksjoner som skal beskytte ved ulykker. Dette er f eks sikkerhetsseler, sikkerhetskupé, støtabsorberende rattstamme og lignende.

Euro NCAP

Aktiv sikkerhet jobber med å forhindr eulykker ved å assistere sjåføren i trafikkbildet, Foto: Pixabay

Sikkerhetssystemer bil, Euro NCAP

Når du skal velge hvilken bil du skal ha de kommende årene, er gjerne sikkerhet et spørsmål mange stiller seg. Hvordan kan bilen assistere deg som sjåfør best mulig ute på veien?

Her er Volkswagens ulike aktive sikkerhetssystemer:

  • Den heldigitale Digital Cockpit-skjermen gir deg den informasjonen du ønsker når du selv ønsker det.
  • Omgivelsesvisningen «Area View» har fire kameraer som tilbyr en mengde visninger som gjør det vesentlig lettere å navigere bilen. Du kan se bilens omgivelser i fugleperspektiv. Kameraer fra bilens fremste og bakerste punkt gjør det mulig å se inn på veien du rygger eller kjører inn på.
  • Light Assist slår fjernlysene automatisk av og på. Ved fri kjørebane kobles fjernlyset inn. Når systemet registrerer en bil som kjører foran eller møtende trafikk, kobler det automatisk over fra fjernlys til nærlys.
  • Head-up-displayet viser viktig informasjon i synsfeltet som gjør at du kan holde blikket på veien. Displayet gir deg full oversikt over hastighet, fartsgrense, assistentsystemer, navigasjonsmeldinger og advarsler.
  • «I.Q. Light» – LED matrix lys (interaktive, med kamera og hovedlyskontroll) med dynamisk fjernlysregulering lyser på personer som er i faresonen foran bilen og varsler føreren og personen foran bilen. Systemet lyser opp veien med sterkere lys og en bredere lyskjegle uten at andre trafikanter eller gående blendes. Informasjon kommer opp i et head-up display som er synlig i frontruten. Sikkerhetssystemene Night Vision og I.Q. Light bidrar til mye tidligere oppmerksomhet og reaksjon på farlige situasjoner.
Euro NCAP

Front assist-systemet er en av de aktive sikkerhetsfunksjonene du finner hos Volkswagen, Foto: Volkswagen

Lane assist, Euro NCAP

  • Kjørefeltvarslingen Lane Assist korrigerer styringen og hjelper deg med å holde bilen i kjørefeltet. Systemet fungerer i hastigheter fra 60 km/t. Begge sider av kjørefeltet må være merket for at systemet skal fungere skikkelig. En kameraenhet følger merkingen og griper inn med et korrigerende styremoment ved fare. Systemet varsler føreren ved å vibrere med rattet. Føreren må ta kontroll over styringen selv.
  • Night Vision teknologien kan fange opp mennesker og dyr i mørket via et varmesøkende kamera som viser området rundt bilen. Disse vises på skjermen i grønt eller rød lys avhengig av farenivået. Da varsles fører via head-up display og betjening, samt at bremsesystemene aktiveres og reduserer risikoen for ulykker.
  • Parkeringsassistent: Systemet varsler deg om hindringer, innenfor systemets begrensninger, ved hjelp av lyd- og lyssignaler på infotainmentsystemet. Jo nærmere du kommer hindringen, desto høyere blir frekvensen på lydsignalet. Kan skrus av.

Ryggekamera VW

Ryggekameraet hjelper deg å oppdage hindringer bak bilen. Kameraet er integrert i hekken på bilen og overfører bilder til skjermen i infotainmentsystemet.

  • Trafikkskiltgjenkjenning er et assistentsystem i bilen med en sensor som registrerer hastighetsbegrensninger, samt forbud om forbikjøringer med et kamera. Symbolene vises i Digital Cockpit displayet og holder deg hele tiden oppdatert på gjeldende hastighet på veien.
  • Tilhengerassistenten «Trailer Assist» hjelper deg å manøvrere tilhengeren på plass når du rygger. Ryggekameraet registrerer tilhengerens vinkel og dragets lengde og du stiller kun inn ønsket ryggevinkel på tilhengeren ved hjelp av speiljusteringsknappen. Systemet overtar styringen mens du kun betjener gass og brems.
  • Tretthetsvarsling: Avviker styringsresponsen din fra den normale styringsresponsen under normal, oppmerksom kjørestil, får du varsel gjennom et lydsignal.
  • Traffic Jam Assist bruker velkjente systemer som ACC automatisk avstandsregulering og Side Assist feltskifteassistent for å gjøre det enklere å kjøre i kø. Bilen holdes i kjørefeltet. Køassistenten avlaster deg i køtrafikk med hyppige stopp og igangkjøringer, og kan bidra til å unngå typiske kørelaterte ulykker. Front Cross Traffic Assist varsler om eventuell trafikk foran.
  • Utmanøvreringsassistenten hjelper deg når du skal rygge ut av en parkeringsluke, innenfor systemets begrensninger. Den har sensorer i støtfangeren bak som overvåker områdene bak og på sidene av bilen. Kommer du for nær en annen bil, varsler systemet deg med et lydsignal. Hvis du ikke reagerer på varslingen, kan systemet redusere farten og til og med forhindre en kollisjon ved å aktivere bremsene.
  • Kjøreassistenten Travel Assist lar deg bruke funksjoner for automatisert kjøring ved å trykke på en knapp på rattet. På motorveier og gode landeveier kan Travel Assist holde bilen i kjørefeltet, passe på at fartsgrensen ikke overskrides og holde sikker avstand til kjøretøyet foran. For biler utstyrt med DSG automatgir, kjører du avslappet i tett trafikk og kø.
Euro NCAP

Car2X-systemet, Foto: Volkswagen

Car2X-teknologi, Euro NCAP gir anerkjennelse

Golf 8 var den første VW-modellen som hjelper sjåføren med å forhindre ulykker ved hjelp av Car2X-teknologi som gjør at den kan koble seg trådløst til andre kjøretøy og infrastruktur i trafikkbildet. Euro NCAP ga en særlig anerkjennelse til denne trafikkfare-funksjonen ved å gi Volkswagen en Advanced Award for ground-breaking safety features. Den tyske automotive association ADAC, testet den nye teknologien og erklærte den som en teknisk milepæl.

Michiel van Ratingen, er sekretær general i Euro NCAP, og har følgende uttalelse om Volkswagen sin nye funksjon:

Dette er et spennende område på sikkerhet. Volkswagen fortjener å gratuleres for å utvikle teknologi-standarden til biler som selges så mye som Golf gjør.

ID.3 blir nå neste bil ut fra volkswagen som tar med seg denne sikkerhetsteknologien. Du kan lese mer om elbilen ID.3 her.

Har du spørsmål kan du kontakte oss helt uforpliktende her:

 

Kilder: Volkswagen