Volkswagen

Golf 8

Av 18. september 2020 No Comments
Golf 8

Dette får du med Volkswagens nye Golf 8

Golf 8: Først ut fra den åttende generasjonen Golf var lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG som er en mildhybrid. Golf GTI, samt hybridene eHYBRID og GTI kan nå bestilles.

Volkswagen skriver at den nye Golf GTI skal være sportsligere enn noengang. Høydepunktene VW oppsummerer på den nye modellen er blant annet:

  •  245 hk TSI DSG automatgir
  • Senket sportsunderstell
  •  Tverrakseldifferensial
  • Særegen styling og grill med bikubemønster og rød pyntelist
  •  Røde bremsekalipere
  •  17’’ lettmetallfelger med 225/45 17 dekk
  •  LED hovedlys
  •  Sportsseter med integrerte hodestøtter
  •  Sportsratt med girhendler og rød søm
  •  Sort taktrekk og alupedaler
  •  Ambientebelysning med hele 30 fargevalg
Golf 8

Den nye Golf GTI er fortsatt sportslig, Foto: Volkswagen

Golf plug-in hybrid

Plug-in hybridene kan bestilles nå.

Volkswagen skriver at den nye Golf GTE er en sportslig hybrid med 245 hestekrefter TSI DSG automatgir. Både style eHYBRID og GTE har en systemeffekt på henholdsvis 204 hk og 245 hk med klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil henholdsvis 71 km og 52 km WLTP. Dette er hybrider som passer for deg som ønsker å kjøre elektrisk i byen, eller til andre kortere distanser i hverdagen. VW lover en utvendig styling lik Golf GTI, samt sportsseter og sportsratt.

eHYBRID vil ha en rekkevidde på opptil 71 kilometer og GTE eHYBRID vil ha en rekkevidde på opptil 52 kilometer. Volkswagen beskriver bilene som sportslige bensin- og elbiler i ett. Med begge modellene kan du kjøre elektrisk i hverdagen uten å kjenne på rekkeviddeangsten. Du kan lade med en AC stikkontakt på 5 timer eller med en AC veggboks på 3 timer og 40 minutter.

 

Golf 8

Golf 8 eHYBRID er en plug-in hybrid, Foto. Volkswagen

Vi nordmenn har lenge trykket Golf til vårt bryst. Satt på spissen konkluderer bilmagasinet Broom – som forøvrig også mener at Golf er bilismens svar på poteten fordi den kan brukes til alt – med at:

Vi synes James May i Top Gear/The Grand Tour oppsummerte VW Golf veldig bra. Han uttalte: – Egentlig trenger vi bare VW Golf.

Magasinet skriver også videre at importøren presiserer at verken TDI, TGI, modellene med manuelt gir, GTD eller R-versjonene, skal tilbys i Norge. Så hva betyr nyheten om Golf 8 for oss nordmenn?

Golf 8

Se hva du kan forvente av VW sin åttende generasjon Golf, Foto: Volkswagen

VW Golf 2020

Den neste helelektriske modellen fra Volkswagen blir ID.3 1ST som du kan lese mer om her.

 

Dinside oppsummerte tidligere noen av de viktigste karakteristikkene ved Golf 8 her:

Bilen vil bli selvkjørende i større grad enn forgjengeren og VW har allerede annonsert at den er konstruert for å kunne være koblet til nett til enhver tid.

Totalt kommer Golf 8 med åtte nye drivlinjer med opptil 17 prosent lavere forbruk enn før.

 

Golf 8

Golf GTE som hybrid, Foto: Volkswagen

 

Trafikksikre Golf 8 – nå også med Car2X-teknologi

Den nye Golf scoret hele fem av fem stjerner på tester utført av “European New Car Assessment Programme” (Euro NCAP) – et trafikksikkerhetssamarbeid mellom bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner flere steder i Europa. Tester som utføres er blant annet front- og sidekollisjoner, barnesikkerhet og fotgjengersikkerhet.

Golf 8 hjelper sjåføren med å forhindre ulykker ved hjelp av Car2X-teknologi som gjør at den kan koble seg trådløst til andre kjøretøy og infrastruktur i trafikkbildet. Euro NCAP ga en særlig anerkjennelse til denne trafikkfare-funksjonen ved å gi Volkswagen en Advanced Award for ground-breaking safety features. Den tyske automotive association ADAC, testet den nye teknologien og erklærte den som en teknisk milepæl.

Michiel van Ratingen, er sekretær general i Euro NCAP, og har følgende uttalelse om Volkswagen sin nye funksjon:

Dette er et spennende område på sikkerhet. Volkswagen fortjener å gratuleres for å utvikle teknologi-standarden til biler som selges så mye som Golf gjør.

Du kan se hvordan Car2X-teknologien fungerer her:

 

Golf 8: Lavere forbruk

Til tross for at den nye generasjonen Golf ikke er en videreføring av e-Golf (da ID.-familien som du kan lese mer om her tar denne stafettpinnen), skal allikevel dette være en generasjon med lavere forbruk og utslipp:

De nye TSI-motorene fungerer med en såkalt TSI-Miller forbrenningsprosess, som skal gi spesielt lave forbruks- og utslippsverdier.

Her kan du lese mer om pris på e-Golf.

Golf 8

Som vanlig finner man et bagasjerom i Golf som gir mange den tilstrekkelige plassen de behøver, Foto: Volkswagen

Golf 8 har i alt seks airbags for front, side- og hode som standard. Du kan selv velge om du ønsker å bruke deres Proactive occupant protection system. Dette systemet oppdager potensiell fare i form av situasjoner hvor for eksempel bremseassistenten aktiveres og et nødstopp skjer, så vil setebelte til sjåfør og passasjer strammes automatisk for å sikre best mulig beskyttelse fra airbags og og beltesystem.

Den nye generasjonen Golf vil også ha klimakontroll som både kan aktiveres gjennom en egen smart meny, og gjennom stemmekontroll. Kategoriene du kan velge mellom vil blant annet være «Klar opp utsikt» (mot dugg på vinduene), «Varm føtter», «Varm hender» og «Frisk luft». Du kan se en video av hvordan den vil fungere her:

Får du ikke nok av Golf? Her kan du lese mer om VW Golf sin historie.

 

Har du flere spørsmål tilknyttet Golf 8 eller andre Volkswagen-modeller? Kontakt oss helt uforpliktende her: