Volkswagen

Golf 8

Av 26. januar 2020 No Comments
Golf 8

Dette får du med Volkswagens nye Golf 8

Nå er bestilling av den nye Volkswagen åpnet. Først ut er lanseringsmodellen Golf Style 150 eTSI DSG som er en mildhybrid. De øvrige modellene lanseres til sommeren. Du vil kunne se nye Golf til utstilling hos oss i begynnelsen av mars.

Ønsker du å bestille, eller har du spørsmål om Golf 8? Da kan du kontakte oss helt uforpliktende her:

 

Vi nordmenn har lenge trykket Golf til vårt bryst. Satt på spissen konkluderer bilmagasinet Broom – som forøvrig også mener at Golf er bilismens svar på poteten fordi den kan brukes til alt – med at:

Vi synes James May i Top Gear/The Grand Tour oppsummerte VW Golf veldig bra. Han uttalte: – Egentlig trenger vi bare VW Golf.

Magasinet skriver også videre at importøren presiserer at verken TDI, TGI, modellene med manuelt gir, GTD eller R-versjonene, skal tilbys i Norge. Så hva betyr nyheten om Golf 8 for oss nordmenn?

Golf 8

Se hva du kan forvente av VW sin åttende generasjon Golf, Foto: Volkswagen

VW Golf 2020

Golf 8 vil ikke komme som ren elbil. Den neste helelektriske modellen fra Volkswagen blir ID.3 1ST som du kan lese mer om her. Dinside oppsummerer noen av de viktigste karakteristikkene her:

Bilen vil bli selvkjørende i større grad enn forgjengeren og VW har allerede annonsert at den er konstruert for å kunne være koblet til nett til enhver tid.

Totalt kommer Golf 8 med åtte nye drivlinjer med opptil 17 prosent lavere forbruk enn før.

Motortypene er TSI, TDI, TGI, eTSI og eHybrid. Fremdriften i nye Golfen kan besørges enten av bensin (TSI), diesel- (TDI), naturgass- (TGI), mildhybrid- (eTSI) eller ladbare hybrid-drivlinjer (eHybrid). Alle bensin- og dieselmotorene har direkteinnsprøytning og turboladning. Ytelsene vil strekke seg fra 90 hestekrefter til over 300 hk.

Den ladbare hybriden Golf GTE med 245 hestekrefter og inntil 55 km rekkevidde, kan for eksempel bestilles og leveres fra sommeren 2020.

Golf 8

Åttende generasjon Golf, Foto: VW

Golf 8: Lavere forbruk

Til tross for at den nye generasjonen Golf ikke er en videreføring av e-Golf (da ID.-familien som du kan lese mer om her tar denne stafettpinnen), skal allikevel dette være en generasjon med lavere forbruk og utslipp:

De nye TSI-motorene fungerer med en såkalt TSI-Miller forbrenningsprosess, som skal gi spesielt lave forbruks- og utslippsverdier.

Her kan du lese mer om pris på e-Golf.

Golf 8

Som vanlig finner man et bagasjerom i Golf som gir mange den tilstrekkelige plassen de behøver, Foto: Volkswagen

Golf – fortsatt en sikker bil

Den nye Golf scoret hele fem av fem stjerner på tester utført av “European New Car Assessment Programme” (Euro NCAP) – et trafikksikkerhetssamarbeid mellom bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner flere steder i Europa. Tester som utføres er blant annet front- og sidekollisjoner, barnesikkerhet og fotgjengersikkerhet.

Golf 8

Sikkerhet har alltid vært et viktig moment for Golf.  Alle passasjerer skal kunne beskyttes ved sammenstøt, Foto: Volkswagen

Golf 8 har i alt seks airbags for front, side- og hode som standard. Du kan selv velge om du ønsker å bruke deres Proactive occupant protection system. Dette systemet oppdager potensiell fare i form av situasjoner hvor for eksempel bremseassistenten aktiveres og et nødstopp skjer, så vil setebelte til sjåfør og passasjer strammes automatisk for å sikre best mulig beskyttelse fra airbags og og beltesystem.

Den nye generasjonen Golf vil også ha klimakontroll som både kan aktiveres gjennom en egen smart meny, og gjennom stemmekontroll. Kategoriene du kan velge mellom vil blant annet være «Klar opp utsikt» (mot dugg på vinduene), «Varm føtter», «Varm hender» og «Frisk luft». Du kan se en video av hvordan den vil fungere her:

Får du ikke nok av Golf? Her kan du lese mer om VW Golf sin historie.

 

Har du flere spørsmål tilknyttet Golf 8 eller andre Volkswagen-modeller? Kontakt oss helt uforpliktende her: