Volkswagen

Passat GTE – mye for pengene

Passat GTE

Passat GTE stasjonsvogn

«Du grønne, glitrende GTE – god dag!» skrev NAF-magasinet Motor da de testet Passat GTE sommeren 2019. Nettmagasinet skriver at dersom den blir brukt riktig, er Passat GTE grønn også i et miljøperspektiv.

Med kraftig motor, lavt drivstofforbruk og god plass, har hybridbilen blitt en suksess blant nordmenn.

Passat GTE

Hybrid stasjonsvogn fra VW, Foto: Erik Arnesen Bryn

 

Rekkevidde og bagasjeplass

Passat GTE

Godt med plass i bagasjerommet på Passat GTE, Foto: Erik Arnesen Bryn

Passat GTE er en hybrid stasjonsvogn med god bagasjeplass på 483 liter, og er derfor en populær familiebil. Det er komfortabelt og godt med benplass i baksetet – rom for solide barneseter og lange tenåringer.

Hybridbilen har en rekkevidde på 55 km (WLTP) (70 km etter NEDC)*

Passat GTE

Passat GTE stasjonsvogn har stort bagasjerom og god plass i baksetet til barneseter og lange tenåringer Foto: Erik Arnesen Bryn

Hybridbil for hverdagen

Turene det er flest av;  i butikken, til og fra barnehage og skole, treninger og jobb, vil for de fleste kunne gjennomføres ved å kun bruke el-motoren. Du velger da «e-mode» og kjører elektrisk inntil 55 kilometer. Her kan du også lese mer om hvordan Passat GTE fungerer i hverdagen som familiebil.

Du kan selv velge å stille bilen i ulike modus, eller du kan velge boostknappen «GTE» som henter maksimal kraft fra begge motorer. I tillegg har du hybridmodus der bilen selv styrer den mest effektive kombinasjonen av bensinmotor og elektrisk motor. I moduset «battery charge» lades batteriet under kjøring.

Les mer: Pris og utstyr på Passat GTE stasjonsvogn.

Passat GTE

Ved girspaken ser du knappene for de ulike modusene du kan velge å kjøre i Foto: Erik Arnesen Bryn

Passat GTE test – for deg som liker sprek motor

«En gjennomsnittseuropeer kjører ifølge Volkswagen 39 kilometer daglig. Du har med andre ord en ypperlig elbil til alle praktiske gjøremål det meste av året – forutsatt at du er flink til å lade», rapporterte journalisten fra Motor under testen som fant sted under lanseringen i Tyskland.

Passat GTE

Ingen pingle, Foto: Erik Arnesen Bryn

Når du trykker på GTE-knappen henter bilen ut maks fra begge motorer: elmotoren på 115 hestekrefter og turbobensinmotoren på 156 hestekrefter jobber sammen (totalt 218 hk),  får du videre virkelig kjenne på den sportslige siden av bilen. Ideelt ved forbikjøring* eller andre situasjoner der du har behov for rask akselerasjon.

Med VW Passat GTE kan du kjøre miljøvennlig uten å måtte gå på kompromiss med kraft og kjøreegenskaper.

Passat GTE

Ladin av Passat GTE, Foto: Volkswagen

Lade Passat GTE hjemme

Passat GTE stasjonsvogn lader du hjemme via en veggboks. Veggboksen kjøper du der du handler bilen, og montering er inkludert i prisen. Batteriet er fulladet etter ca 2 timer og 30 minutter ved bruk av veggboks.

Elbilforeningen skriver: ladetiden via Mode 3 Type 2-boksen hjemme i garasjen, med 16 A/3,6 kW ladefart, viser seg å være cirka to timer og tre kvarter. Med standardkabelen for jordet kontakt øker ladetiden til i overkant av fire timer (10 A/2,3 kW).

Les mer om lading av hybridbil her

Passat GTE

God plass i baksetet i den hybride stasjonsvognen fra Volkswagen, Foto. Erik Arnesen Bryn

Passat GTE stasjonsvogn – sikker hybrid familiebil

VW Passat fikk topp score i den europeiske kollisjonstesten Euro NCAP, og gode tilbakemeldinger, spesielt rundt barnesikring. Hybridbilen er utstyrt med sidekollisjonsputer, også som standard i baksetet, noe som vanligvis er tilvalg i andre biler. Fra 2019 fikk også Passat viktige sikkerhetsoppgraderinger som «Emergency Steering Assist», som bruker bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og «IQ.LIGHT» – interaktive LED-matrix-lyskastere som gjør natt til dag. Dette er en innovativ lysteknologi som tidligere bare har vært mulig å levere i Touareg. Dette blir nå standard på alle utgaver av Passat i Norge.

Passat GTE

Komfort for passasjerer i forsetet og baksetet, Foto: Erik Arnesen Bryn

Delvis autonom kjøring

Nye Volkswagen Passat kommer med flere nye teknologier –  «I.Q DRIVE», et system som åpner opp for delvis autonom kjøring i alle ønskelige hastigheter – helt fra stillestående og opptil 210 km/h. En viktig del av  pakken «Travel Assist» er et intelligent ratt. Rattet registrerer førerens berøringer, og utgjør dermed et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.

Ryggekamera som aldri blir skittent

En kreativ finesse på VW Passat GTE er at ryggekameraet sitter i logoen, W’en bak, som åpner seg når bilen settes i revers. Ryggekameraet blir derfor ikke skittent i dårlig vær.

 

*Sjåfør har plikt til å holde fartsgrensen også ved forbikjøring

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

 

     

    Kilder: Volkswagen, DN, Broom, NAF, Motor