Volkswagen

Passat GTE gir deg mye for pengene

Passat GTE

Passat GTE er en hybrid stasjonsvogn

«Du grønne, glitrende GTE – god dag!». Dette skrev Motor.no da de testet Volkswagen Passat GTE sommeren 2019. Anmelderne mener nemlig at dersom hybriden blir brukt riktig, er Passat GTE grønn også i et miljøperspektiv. At stasjonsvognen har en kraftig motor, lavt drivstofforbruk og god plass, har gjort den svært populær blant oss nordmenn.

Fakta om Passat GTE:

  • Rekkevidde på inntil 59 kilometer.
  • Total effekt på 218 hestekrefter.
  • Bagasjerom på 483 liter og 1613 liter med seteryggen nede.
  • Forhjulstrekk.
  • 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder i GTE-modus.

 

Passat GTE

Stasjonsvogn og praktisk familiebil, Passat GTE, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Rekkevidde og bagasjerom

Volkswagen Passat GTE er en hybrid stasjonsvogn med god bagasjeplass på 483 liter, og er derfor en populær familiebil. Det er komfortabelt og godt med benplass i baksetet – rom for solide barneseter og lange tenåringer. Hybridbilen har en rekkevidde på inntil 59 kilometer. Volkswagen spesifiserer at: rekkevidde avhenger av kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsforbrukere, utetemperatur, antall passasjerer, bagasje, felgstørrelse, tilhengervekt og topografi.

Passat GTE

Godt med plass i bagasjerommet på Passat GTE, Foto: Erik Arnesen Bryn

Hybridbil for hverdagen

Turene det er flest av;  i butikken, til og fra barnehage og skole, treninger og jobb, vil for de fleste kunne gjennomføres ved å kun bruke el-motoren. Du velger da «e-mode» og kjører elektrisk inntil 59 kilometer. Les mer om hvordan Passat GTE hybrid fungerer som familiebil.

Du kan selv velge å stille bilen i ulike modus, eller du kan velge boostknappen «GTE» som henter maksimal kraft fra begge motorer. I tillegg har du hybridmodus der bilen selv styrer den mest effektive kombinasjonen av bensinmotor og elektrisk motor. I moduset «battery charge» lades batteriet under kjøring.

Les mer: Pris og utstyr på Passat GTE stasjonsvogn.

Passat GTE

Stasjonsvogn og praktisk familiebil, Passat GTE, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Test av Passat GTE avslører at stasjonsvognen også funker for deg som liker sprek motor

En gjennomsnittseuropeer kjører ifølge Volkswagen 39 kilometer daglig. Du har med andre ord en ypperlig elbil til alle praktiske gjøremål det meste av året – forutsatt at du er flink til å lade. Motor.no

​​Når du trykker på GTE-knappen henter bilen ut maks fra begge motorer: elmotoren på 115 hestekrefter og turbobensinmotoren på 156 hestekrefter jobber sammen (totalt 218 hestekrefter),  får du videre virkelig kjenne på den sportslige siden av bilen. Ideelt ved forbikjøring* eller andre situasjoner der du har behov for rask akselerasjon.

Med VW Passat GTE kan du kjøre miljøvennlig uten å måtte gå på kompromiss med kraft og kjøreegenskaper.

Passat GTE er en fantastisk bil. Rask og underholdende å kjøre om du vil. Komfortabel og luksuriøs. Økonomisk og utslippsvennlig. En fin familiebil, langturbil, bybil. Den gjør det meste og den gjør det bra. Og den lever på mange måter opp til de to første bokstavene i GTE-navnet: Sportslig uten at det blir for mye, komfortabel, rask og effektiv. Bilogmotorbloggen.no

Her ser du enda et par av reaksjonene til de ulike anmelderne når Passat GTE kom på markedet:

  • Å sette seg bak rattet på Passat GTE er langt på vei en åpenbaring. Til forsiktig bykjøring kommer du nærmere den påståtte 50 kilometers elektriske rekkevidden enn du skulle tro. Side3.no/motor
  • For det første setter vi pris på at bilen har et nøkternt forhold til rekkevidde. Joda, den er oppført med 50 kilometer, men da vi startet den, fulladet på vinteren, opplyser den at rekkevidden er 40 kilometer. Med 10 kilometer som «bonus», om du skulle klare det.(…) Og faktum er at vi klarer å kjøre veldig tett opptil det oppgitte forbruket (altså 40 km).Dette er faktisk en OK kjørelengde for en såpass stor ladbar hybrid på vinterføre. TV2.no

 

 

Lade Passat GTE hybrid hjemme

Passat GTE stasjonsvogn lader du hjemme via en veggboks. Veggboksen kjøper du der du handler bilen, og montering er inkludert i prisen. Batteriet er fulladet etter cirka to timer og 30 minutter ved bruk av veggboks.

Elbilforeningen skriver at ladetiden via Mode 3 Type 2-boksen hjemme i garasjen, med 16 A/3,6 kW ladefart, viser seg å være cirka to timer og tre kvarter. Med standardkabelen for jordet kontakt øker ladetiden til i overkant av fire timer (10 A/2,3 kW).

Les mer om lading av hybridbil her.

Passat GTE

God plass i baksetet i den hybride stasjonsvognen fra Volkswagen, Foto. Erik Arnesen Bryn

Volkswagen Passat GTE stasjonsvogn er en sikker hybrid familiebil

VW Passat fikk topp score i den europeiske kollisjonstesten Euro NCAP, og gode tilbakemeldinger, spesielt rundt barnesikring. Hybridbilen er utstyrt med sidekollisjonsputer, også som standard i baksetet, noe som vanligvis er tilvalg i andre biler. Fra 2019 fikk også Passat viktige sikkerhetsoppgraderinger som «Emergency Steering Assist», som bruker bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og «IQ.LIGHT» – interaktive LED-matrix-lyskastere som gjør natt til dag. Dette er en innovativ lysteknologi som tidligere bare har vært mulig å levere i Touareg. Dette blir nå standard på alle utgaver av Passat i Norge.

Passat GTE

Komfort for passasjerer i forsetet og baksetet, Foto: Erik Arnesen Bryn

Delvis autonom kjøring

Volkswagen Passat har blant annet  «I.Q DRIVE» som er et system som åpner opp for delvis autonom kjøring i alle ønskelige hastigheter, helt fra stillestående og opptil 210 kilometer i timen. En viktig del av  pakken «Travel Assist» er et intelligent ratt. Rattet registrerer førerens berøringer, og utgjør dermed et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.

Ryggekamera som aldri blir skittent

En kreativ finesse på VW Passat GTE er at ryggekameraet sitter i logoen, W’en bak, som åpner seg når bilen settes i revers. Ryggekameraet blir derfor ikke skittent i dårlig vær.

Passat Alltrack med firehjulstrekk som bruktbil?

Passat Alltrack har firehjulstrekk som standard, noe som bidrar til sikkerhet, fremkommelighet og komfort når du kjører på utfordrende veier eller i dårlig vær.

Firehjulstrekk-systemet 4MOTION forhindrer at hjulene spinner eller låser seg, både på veien og i terrenget. Passat Alltrack kan ikke lengre bestilles fra fabrikk, men du kan ta en titt på vårt utvalg av bruktbiler her.

 

Har du spørsmål? Kontakt oss helt uforpliktende her:

     

    *Sjåfør har plikt til å holde fartsgrensen også ved forbikjøring

    Kilder: Volkswagen, DN, Broom, NAF, Motor