Volkswagen

Passat GTE – hybrid familiebil

Av 13. desember 2019 No Comments
Hybrid familiebil

Hybrid familiebil

I jakten på familiebil som dekker dine behov, har du mange alternativ å velge mellom. Skal du velge helelektrisk, eller ønsker du å satse på en hybrid? Hvordan er plassen og hvordan er kjørekomforten?

Ola Brandt er kvalitets- og miljøansvarlig for Erik Arnesen Bryn. Her deler han de erfaringene han har gjort seg med Passat GTE som hybrid familiebil, både til hytta på Norefjell og i hverdagen når familien haster hit og dit fra jobb, skole og trening.

Elektrisk hverdagskjøring – hvilken hybridbil skal jeg velge?

– All hverdagskjøring går så og si elektrisk. Jeg klarer som regel å lade på jobb, men dersom jeg ikke har muligheten er det fortsatt uproblematisk for meg å komme meg helelektrisk hjem igjen.  Bilen settes til lading når jeg kommer hjem, uansett om jeg skal ut igjen etter kun en times tid. På hverdagene kjører vi en god del i nærområdet. Da går turene til trening for både oss voksne og ungene, samt turer til butikk og lignende småærend. Distansen sammenlagt i nærområdet ligger på inntil 10 km hver vei.

Hybrid familiebil

Ola Brandt er kvalitets- og miljøansvarlig for Erik Arnesen Bryn.

Ola forteller videre at bilen blir utrolig fort varm.

–  Varmeapparatet blåser varmt etter mindre enn ett minutts kjøring. Varmen i rattet i kombinasjon med setevarme gjør det dessuten behagelig å holde temperaturen i kupeen litt lavere. Det er bare å la ytterjakken ligge i baksetet. Hybriden har også sømløs elektrisk drift. Når bilen kjører på den elektriske drivlinjen er girskiftene også helt sømløse og man opplever ingen dødgang når man for eksempel skal inn i en rundkjøring.

Hybrid familiebil

Ola har testet hvor langt man kommer helelektrisk med Passat GTE, og gir tips til hvordan man lader hybriden, Foto: Ola Brandt | Erik Arnesen

 Turer til hytta på Norefjell i hybrid familiebil – hvordan lade Passat GTE

– Bilen starter alltid i ren elektrisk drift. På lengre turer endrer jeg den til hybrid fra start, slik at bilen får full utnyttelse av batteriet i kombinasjon med bensinmotoren. Hvis bilen tømmes for strøm tidlig på turen blir ofte forbruket unødvendig høyt. Hjemme har jeg en gammel 3,6 kwh lader som lader bilen fra tomt til full på omkring fire timer. På hytta har jeg derimot kun tilgang til en stikkontakt som deler kurs med varmekablene i gangen. Denne er jeg litt redd for å overbelaste, derfor reduserer jeg ladeeffekten på bilen der oppe. Da bruker den i overkant av 9 timer fra tomt-fullt.

Ola oppsummerer frem og tilbake-turen til Norefjell slik:

Forrige langtur til/fra hytta på Norefjell var med 3 voksne, mye bagasje og hund – vi har en border collie som veier ca 20 kg. Buret i aluminium er fra 4Pets:

  • Fredag: Bryn-Lørenskog-Norefjell 143km, 2t 51min, forbruk 3,9L/100km
  • Søndag: Norefjell-Lørenskog 127km 2t 5min, forbruk 3,7L/100km
Hybrid familiebil

Alle ombord har god plass på langturer – også hunden Minnie Foto: Ola Brandt | Erik Arnesen

Kommer langt i elektrisk modus

Ola lar det gå sport i å holde seg i elektrisk modus så langt det lar seg gjøre på strekningene han kjører. Med nye vaner for hvordan han legger inn tid til lading, har han kommet langt med hybridbilen.

– Ren elektrisk drift i høy hastighet på motorvei, tapper batteriet raskt. Hvis det ikke er kø og trafikken flyter i 80-90 km/t tappes batteriet veldig fort i de lange og til dels bratte bakkene fra Alnabru til Karihaugen. Det føles allikevel  veldig godt å vite at kjøringen i nærområdet, samt all kjøringen til og fra jobb, er utslippsfri. Man får riktignok ikke fordelene med kollektivfelt og så billig bomring som en helelektrisk bil, men det er fortsatt mindre utgift i bomring enn for et fossilt kjøretøy, og belastningen på miljøet blir den samme som for en helelektrisk når man klarer å la det gå sport i å holde seg i elektrisk modus.

Det eneste han har å utsette på den ladbare hybriden er at den kan oppleves utfordrende i oppoverbakke på ubrøytet vei med mye våt nysnø.

–  Til tross for at bilen er ganske tung bak (hvor batteriene sitter) er det veldig god fremkommelighet på rene vinterveier, men den kan oppleves litt utfordrende i våt og saltet nysnø. Under første snøfallet hadde jeg litt problemer med å komme opp de siste bakkene hjemme, men da var det ikke brøytet og mellom 8-10 cm med våt tung snø.

Her kan du også lese mer om tester av Passat GTE utført av Motor og Broom.