Volkswagen

Volkswagen ID. 3 – alt du trenger å vite

Av 30. august 2020 No Comments
volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 ny elbil fra Volkswagen

Volkswagen ID.3 er første elbil fra VW sin helelektriske satsing av elbiler fra den nye ID.-modellserien. ID.3 har elektrisk ytelse på 204 hk, innovativt design og en rekkevidde som egner seg til lange kjøreturer på inntil 420 km.

Spesialutgaven ID.3 1ST har unike detaljer som viser at den er den første elbilen i ID.-modellserien. Volkswagen lar deg som er kunde av We Charge lade bilen kostnadsfritt det første året (maks. 2000 kW), over hele Europa.

Du kan se hvordan det gikk når ID. 3 1ST skulle kjøre fra Oslo til Trondheim nederst i artikkelen.

ID.3 test – se hva anmelderne sier her

Her er anmeldernes dom av ID.3 da de fikk muligheten til å teste den i Tyskland tidligere i august. Anmeldelsene oppsummerer blant annet brukervennlighet, rekkevidde, komfort og sikkerhet:

elbil24 skrev blant annet:
Ingen annen bil på markedet i dag gjør selvkjøring så problemfritt, og med en presisjon som denne – enkelt og greit.

volkswagen ID.3

Arvtageren til e-Golf, elbilen ID.3, Foto: Erik Arnesen

Motor fortsetter med detaljer som:
(…) Bakhjulsdriften gjør at bilen planter kreftene i bakken under akselerasjon. Vektfordelingen er bra og assistansesystemene mange. Girvelgeren er gjemt bak rattkransen. Uvant i starten, men du lærer bevegelsene kjapt, og det er tydelige symboler i displayet som viser hva du holder på med. Den adaptive cruisekontrollen er meget bra. Den avpasser farten mykt og trygt til forankjørende bil – og den leser både skilt og veistandard og justerer hastigheten deretter. På vanlig tysk asfalt er ID.3 stille som en luksusbil. På de grovere partiene vi oppsøkte, så lik norsk asfalt som mulig, har ID.3 et svært behagelig støynivå.

Test ID.3 rekkevidde

Tek.no forteller litt om hvordan det er å sitte inne i bilen, samt deres erfaring med rekkevidden:
Du sitter faktisk også ganske høyt i ID.3 – nesten mer som i en SUV enn som i en typisk hatchback. Baksetet er romslig for klassen. Vår første kjørerute, på en blanding av motorvei og på landeveier og gjennom landsbyer med mye 50- og 70-grense, ga et (bil-rapportert) forbruk på drøye 15 kWh/100 km. Det skulle tilsi en rekkevidde på rundt 380 kilometer. Men det er garantert også mulig å komme lavere enn dette med en litt roligere fot på gasspedalen, og da er vi rundt Volkswagens oppgitte WLTP-rekkevidde på 420 kilometer.

Teknisk Ukeblad (TU) har også testet forbruket:
Vi fikk noen timer på veien med toppmodellen ID.3 1st Max. To voksne menn, hvorav én i størrelse XXL, som kjørte i 15 mil med mye bruk av cruisekontroll og hyppige fartsendringer fra tettsteder til landevei, kom ut med et et snitt på 15,4 kWh/100 km i komfortmodus. På veien tilbake kjørte vi mye Autobahn, med hastigheter opp til 140 og et snitt på 74 km/t. I eco-modus ga kjøremønsteret et forbruk på 15,8, mens det i komfortmodus lå rett under 17.

De konkluderer med at gode kjøreegenskaper, selvkjøring i toppklasse, fornuftig forbruk og rask lading, er noen av detaljene som gjør bilen attraktiv.

volkswagen id 3

ID.3 ankom Bryn siste dagen i august, Foto: Erik Arnesen

Du finner link til fulle anmeldelser i bunnen av denne artikkelen.

Volkswagen ID.3 arvtageren til den populære e-Golf

ID.3 er altså den neste helelektriske bilen fra Volkswagen etter e-Golf,  og er sammenlignet med Golf i en tidligere test utført av Elbil 24 som skrev at:

Utvendig kan bilen minne om en Golf, og det er slettes ikke negativt. Som James May i tidligere Top Gear en gang sa; skulle det finnes bare en bil her i verden, så måtte det være en Golf.

Størrelse og plass
Volkswagen ID.3 har 5 seter og vil ha utvendig størrelse som en Golf. Høyde 1.552 mm, lengde: 4.261 mm og bredde: 1.809 mm. MEB-plattformen gir Volkswagen ID.3 en romslig kupé med plass tilsvarende som en bil i et større segment. Bagasjerommet på ID.3 rommer 385 liter som er litt større enn dagens Golf.

volkswagen id 3

Volkswagen ID.3 bestilling og levering

Bestilling av ID.3 er nå åpen, og du kan nå sikre deg din elbil fra Volkswagens nye elbil-konsept – ID., også kalt ID.-modellserien eller ID-familien.
Produksjonen av Volkswagen ID.3 1ST er i gang, og levering av de første spesialutgavene vil være september-oktober 2020.

Rekkevidde og pris på ID.3

Volkswagen ID.3 har en rekkevidde på inntil 420 km, målt etter den nye WLTP-testsyklusen. Pris på ID.3 er fra 351.900,-. Se leasingkampanje på ID.3 1 ST her

Pris på de ulike utstyrsversjonene blir fra:

  • Pris på ID.3 er fra 351.900,-
  • ID.3 1ST Plus: pris 404.000,-*
  • ID.3 1ST Max: pris 452.200,-*

*Prisindikasjonene er inklusive frakt- og leveringsomkostninger, levert hos forhandler i Oslo.

Elbilen blir spesielt tilpasset det norske markedet:

Vår første elektriske modell vil passe utmerket for det norske markedet, ikke minst på grunn av rekkevidde, god innvendig plass og en konkurransedyktig pris i sitt segment, sier Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

volkswagen ID.3

ID.3 er første elbil ut fra ID-modellserien til Volkswagen, Foto: Erik Arnesen

Volkswagen ID.3 – farger, lading, bagasjerom og interiør

Bagasjeroms-volumet vil være på 385 liter – altså større enn i e-Golf. Dette er på grunn av MEB-plattformen. Den lager ekstra god plass til sine fem passasjerer og løser opp mye plass til bagasje.

Nettmagasinet Elbil 24 har målt bagasjerommet for de som lurer på plassen i ID.3 1ST:

  • Lengden og bredden nede ved gulvplaten er 80 x 102 cm.
  • Lengde oppe ved hattehyllen: 47 cm.
  • Høyde fra gulvplaten til hattehyllen: 43 cm.
volkswagen id 3

Bagasjerommet på ID. 3, den første elbilen ut fra VW sin nye ID.-modellserie, Foto: Volkswagen

Elbilen leveres med eksteriør designelementer som kun blir tilgjengelig på ID.3 1ST i fargene:

  • Moonstone Grey
  • Makena Turkis
  • Mangan Grey
  • Glacier White
volkswagen ID.3

Foto: Erik Arnesen

 

Ofte stilte spørsmål om ID.3

ID.3 1ST vil ha bakhjulsdrift og blir dermed ikke tilgjengelig som firehjulstrekk.

Når det gjelder hengefeste, finnes det et transportfeste som er ment å bære blant annet sykkelstativ eller annen last, men denne kroken er ikke ment for bruk til hengerfeste. ID.3 1ST vil ikke ha transportfeste, men senere vil elbilen leveres med dette.

Her kan du lese mer om hele ID.-modellserien og se alle de helelektriske modellene som er planlagt, blant annet helelektrisk SUV og stasjonsvogn.

volkswagen ID.3

Den nye elbilen til Volkswagen, ID.3, Foto: Erik Arnesen

 

Fakta om Volkswagen ID.3

  • Prisantydning: fra 351.900,
  • Rekkevidde: Inntil 420 km
  • Batteri: 58 kWt (netto)
  • 204 hk elektrisk ytelse
  • 100 kwt hurtiglading | 290km på 30min
  • Bagasjeroms-volum: 385 liter

Standardutstyr ID.3 1 ST
– 18-tommers East Derry lettmetallfelger
– ACC – Adaptiv cruise-control
– Parkeringssensorer foran og bak
– Vinterpakke med oppvarmede seter foran, oppvarmet multifunksjonsratt og oppvarmede spyledyser
– Varmepumpe med aktivt batterivarme- og kjølesystem
– 10″ Navigasjonssystem med Blue-tooth og DAB+
– App-Connect: AppConnect vil ikke være tilgjengelig ved levering (gjelder alle utstyrsversjoner), men bilens  telefonsystem via Bluetooth vil fungere som normalt
– Separate armlener foran
– Delt baksete 60/40
– Lyssensor og regnsensor
– Ladekabel for stikkontakt og Mode 3 type 2p

Utstyr i tillegg til standard på: ID.3 1ST Plus
– 19-tommers Andøya lettmetallfelger
– Speil og utvendige detaljer i grå met. kontrastfarge
– Designseter i to-farget Flow stoff/Alcantara
– LED-Matrix frontlykter med dynamisk lysassistent
– Dynamiske LED-baklykter
– Elektrisk innklappbare speil med velkomstlys
– Interaktiv Premium Ambientebelysning med 30 valgfrie farger
– Mørke vinduer bak
– Keyless med startknapp
– Delt baksete med midtarmlene og skiluke
– Ryggekamera

Utstyr i tillegg til standard på ID.3 1ST Max:
– 20-tommers Sanya lettmetallfelger
– Ergo Active 12-veis Komfortseter i to-farget stoff/Alcantara
– Elektrisk justerbare forseter med massasje
– Panoramaglasstak med elektrisk solgardin
– Augmented Reality head-up-display: AR funksjonen vil ikke være tilgjengelig ved levering, men bli tilgjengelig på et senere tidspunkt
– Komforttelefoni med induktiv lading
– Side Assist filskiftassistent
– Traffic Assist køkjøringsassistent
– Emergency Assist nødhjelpassistent
– Lyddempende frontrute
– Variabelt bagasjeromsgulv

Her kan du lese mer om anbefalt tilbehør og utstyr til VW ID.3.

volkswagen ID.3

Interiøret i ID.3, Foto: Erik Arnesen

Volkswagen-konsernet har forpliktet seg til å følge målene i Paris-avtalen, og hele konsernet skal være CO2-nøytralt innen 2050. For å oppnå karbonnøytralitet, etterstreber Volkswagen tre prinsipper.

  1. Alle CO2-utslipp kuttes der det er mulig, på en bærekraftig måte.
  2. Volkswagen legger om energiforsyningen til produksjon og ladeinfrastruktur til å være basert på fornybare energikilder.
  3. Volkswagen kompenserer for uunngåelige utslipp.

 

Her ser du hvordan det gikk under første testtur av Volkswagen ID. 3 1ST fra Oslo til Trondheim:

 

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Volkswagen, Motor, TU, tek.no