Volkswagen

Volkswagen ID.4 – elektrisk SUV!

Av 19. november 2020 No Comments
volkswagen id 4

Volkswagen ID.4 første elektriske familie-SUV fra VW

Volkswagen ID.4 hadde sin verdenspremiere 23. september. Den elektriske SUVen kommer i to eksklusive lanseringsmodeller: ID.4 1ST og ID.4 1ST Max. Begge lanseringsmodellene vil få et batteri på 77 kWt netto. Rekkevidden for ID.4 1ST vil være på inntil 496 km, og for ID.4 1ST Max vil rekkevidden ligge på inntil 487 km.

Volkswagen ID.4 er en SUV som skal trives like godt i byen som i røffere terreng, og under utfordrende værforhold. Den vil ha selvkjørende egenskaper og by på fleksibel og god plass.

Pris og levering av ID.4

  • Pris fra kr 426.900
  • Levering fra februar/mars 2021
  • Hengerfeste og takstativ
  • Drivlinje: Bakhjulstrekk
  • Bagasjeromsvolum: 543 liter (1575 seterygg nede)
  • Hurtiglading: Inntil 125 kW

Se pris og kampanje på ID.4 her:

Volkswagen ID.4 med firehjulstrekk kan forhåndsbestilles

Har du behov for firehjulstrekk? ID.4 med firehjulstrekk vil først åpne for bestilling våren 2021, og vil kunne leveres fra sommeren 2021. Samtidig så kan du allerede nå reservere/forhåndsbestille hvis du ønsker. Forhåndsbestiller du en ID.4 firehjulstrekk vil du få prioritet når det åpner for bestilling. Forhåndsbestill din Volkswagen ID.4 med firehjulstrekk her:

VW ID.4 rekkevidde og hengerfeste

Volkswagen ID.4 1ST blir den første modellen i ID.-familien med mulighet for hengerfeste, totalvekt på inntil 1000 kg og takstativ på inntil 75 kg. ID.4 1ST er en fullelektrisk familebil som skapt for norske forhold.

Rekkevidden på den elektriske SUVen er oppgitt på 496 km.

BilNorge.no skriver at: ID.4 utnytter fordelene i den elektriske modulære plattformen med korte overheng og lang akselavstand, noe som ifølge VW gir et svært rommelig interiør. Høyvoltbatteriet er plassert under kupéen, noe som sikrer et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling mellom akslene.

Elektrisk familie-SUV fra VW

Den elektriske SUVen fra Volkswagen, ID.4 1ST Max, Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.4 interiør, feel-good lounge

Du får en behagelig kjøreopplevelse med den elektriske SUVen, ID.4 har blant annet massasje i førersetet. Sjefsdesigner i Volkswagengruppen, Klaus Zyciora sier at:

– ID.4 introduserer en ny romfølelse i sin klasse.

Interiør i id4

Snasen SUV på innsiden og massasje i førersetet på ID.4, Foto: Volkswagen

Plassen skal være så godt utnyttet at VW uttaler at den elektriske SUVen skal gi deg for en feel-good moderne lounge-stemning. Du skal også få god plass til det du skal ha med i bilen da Volkswagen ID.4 har 543 liter som skal romme bagasjen. Det er med baksetene fortsatt i oppreist posisjon.

 

volkswagen id 4

På innsiden av den elektriske SUVen ID.4, Foto: Volkswagen

Volkswagen ID. 4, bremser og bahjulstrekk

Volkswagen skriver hvordan SUVen blant annet vil eliminere problemet med korrosjon og de utdyper også på hvilken måte bakhjulsdriften vil fungere på elbilen:

Den robuste SUV-en har kraftige bremser. Modellene med 77 kWh-batteri netto energiinnhold vil få 358mm store bremseskiver foran. Bakhjulene får trommelbremser, med et bremsebelegg som skal vare i hele bilens levetid. Dette eliminerer problem med korrosjon. Bakbremsene på ID.4 blir nemlig brukt svært lite i daglig kjøring, siden mye av gjøres med elektromotoren – for å regenerere energi.

ESC samarbeider i tillegg tett med den sentrale styreenheten for elektromotoren og kraftelektronikken. Selv om en bil med bakhjulsdrift vil ha en grunnleggende tendens til overstyring, gjør dette sikkerhetsnettet at bakhjulene til ID.4 beholder et stabilt veigrep i alle situasjoner – ved full gass, ved rask svingkjøring, og ved bremsing med regenerering.

SUVen har også flere detaljer ved seg som gjør den hendig i hverdagen. En egen Volkswagenbruker-ID, koblet til en smarttelefon, vil gjøre at bilen kjenner igjen hvem som nærmer seg og fungere som en digital nøkkel. Dørene låses opp og alle personlige innstillinger som seteposisjon og klimaanlegg tilpasses automatisk.

Ved hjelp av det samme systemet vil Volkswagen ID. 4 kunne fungere som en mobil postboks. Et bud vil kunne lokalisere bilen (via GPS) og få tilgang til bagasjerommet. Du, som eier, vil få et varsel om at pakken du venter på, er levert i bilen.

God bakseteplass i id4

Volkswagen lovte god plass i el-SUVen, det ser de ut til å virkelig ha holdt, baksetene i ID.4 1ST Max, Foto: Volkswagen

 

VW ID.4: Kompakt SUV med stor plass

Volkswagen ID.4 er mer kompakt enn Volkswagens nyeste SUV – Tiguan Allspace, men byr på like mye plass. Lang akselavstanden og kompakte motorenhetene kombinert med batteri i gulvet frigjør innvendig plass. 

 

volkswagen id 4

Bagasjerommet i ID.4 rommer 543 liter, Foto: Volkswagen

 

Små og store baksetepassasjerer kan kose seg med plass som vanligvis bare er å finne i langt større biler. Det flate gulvet gir også veldig mye større fleksibilitet; hvis du for eksempel vil ha med deg en sykkel, feller du seteputene i baksetet enkelt opp, som på en kinostol. Sykkelen plasseres bak forsetene –uten å ofre noe bagasjeplass.

 1 million elbiler i året innen 2025, ID. modellserien

– For oss markerer de tre prototypene av denne nye generasjonen elbiler starten på en design- og teknologirevolusjon som kommer til å endre mobilitetsbegrepet og Volkswagen for alltid, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff i en pressemelding.

Volkswagens uttalte mål er å gjøre elektriske biler til allemannseie over hele verden innen midten av 2020-tallet:

– Innen 2025 vil vi ha et salg på opptil en million elektriske biler i året. ID.4 vil spille en nøkkelrolle i denne strategien, og vi kommer til å starte produksjonen i 2020,  sier styreleder Herbert Diess.

 

volkswagen id 4

Slik blir den elektriske SUVen ID.4, Foto: Volkswagen

Her kan du lese om alle elbiler fra Volkswagen sin ID.-modellserie

Fakta om lanseringsmodellene ID.4

ID.4 1ST står på 20-tommers hjul i «Drammen»-design, og «Exterior Style»-pakken med mørke ruter bak gir et slående inntrykk på veien. Forsetene og multifunksjonsrattet har oppvarming, og ambientebelysningen kan velges i 30 ulike farger. Pedalene i rustfritt stål har play- og pausedesign, mens rattet har «1ST»-logo. Et ryggekamera gir hjelp til manøvrering. Tosoners klimaanlegg og oppvarmet frontrute gir helårskomfort.

Navigasjonssystemet «Discover Pro» og fire USB-porter er standard i ID.4 1ST. Det er også en rekke viktige assistentsystemer: «Front Assist», «Adaptive Cruise Control» og «Lane Assist». Annet viktig standardutstyr i Norge er en varmepumpe, som både varmer og kjøler kupeen effektivt – og tilhengerfeste.

ID.4 1ST Max

I tillegg til alt utstyret som er standard på ID.4 1ST, vil ID.4 1ST Max være utstyrt med nær sagt hele tilbehørskatalogen som standard. Utvendig inkluderer det «LED matrix»-hovedlys, «3D LED»-baklys og 21-tommers «Narvik» felger. Disse understreker bilens atletiske natur, sammen med den progressive styringen og adaptivt understell (DCC). Listen mellom hovedlysene og i dørhåndtakene er belyst.

Innvendig tilbyr ID.4 1ST Max passasjerene en suveren komfort. Standardutstyret inkluderer elektrisk seteregulering, panoramatak, 3-soners klimaanlegg og elektrisk betjent bakluke med «Easy Open & Close».

ID.4 1ST Max kutter heller ingen svinger når det kommer til betjening, «connectivity» og assistentsystemer: «Augmented reality head-up display», 12-tommers touchskjerm, «Komforttelefon med induksjonslading», «Travel Assist, «Side Assist» og «Emergency Assist» er alt sammen standard.

Begge lanseringsmodellene er begrenset til et totalt antall på 27 000 biler. Når de er utsolgt, vil de bli etterfulgt av ferdigspesifiserte modeller.

 

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Volkswagen, volkswagen-newsroom.com