Volkswagen

ID.4 og ID.4 GTX er som skapt for norske forhold

Av 22. august 2022 No Comments
volkswagen id 4

Volkswagen ID.4 og ID.4 GTX – elektrisk familie-SUV

Volkswagen ID.4 og ID.4 GTX er SUV-modeller som trives like godt i byen som i røffere terreng. Elbilen er også stabil ved utfordrende værforhold. ID.4 har selvkjørende egenskaper, og byr på fleksibel og god plass. De to lanseringsmodellene ID.4 1st og ID.4 1st Max ble en stor suksess i Norge. Elbilen er også kåret til et av de topp ti beste bilkjøpene i 2021. ID.4 GTX er firehjulstrekk-utgaven av den elektriske familie-SUVen.

Pris, rekkevidde og levering av ID.4

  • Pris fra kr 438.000 kroner og GTX fra 505.700 kroner.
  • ID.4 Pro kan leveres i 2022
  • Rekkevidde på inntil 529 kilometer og ID.4 GTX 4MOTION på inntil 496 kilometer.
  • Hengerfeste inntil 1000 kilo – med bremser, og for ID.4 GTX MOTION inntil 1 200 kilo.
  • Bakkeklaring på 16,5 centimeter, GTX har 17 centimeter.
  • Taklast på inntil 75 kilo.
  • Bakhjulstrekk på ID.4.
  • Firehjulstrekk på ID.4 GTX.
  • Bagasjeromsvolum: 543 liter (1575 seterygg nede).
  • Hurtiglading: Inntil 125 kiloWatt.

Leveringstid avhenger av hvilken modell og hvilket utstyr du velger å bestille. Kontakt oss for nærmere informasjon via kontaktskjemaet nederst i artikkelen.

Har ID 4 firehjulstrekk?

Ja, ID 4 kan du få som firehjulstrekk. Modellen ID.4 GTX er den utgaven av el-SUVen som kommer med firehjulstrekk. Du kan lese mer om GTX litt lengre ned i artikkelen.

El-SUVen er kåret til det femte beste bilkjøpet i 2021 av bilmagasinet Motor som konkluderer med at:

ID.4 framstår som den naturlige arvtakeren til «bobla» og Golf her i Norge. Den holder et jevnt høyt nivå på alle viktige områder, samtidig som den framstår som svært prisgunstig. Mange familier vil konkludere med at ID.4 gir mest for pengene. Motor.no

Se pris og kampanje på ID.4 her:

volkswagen id 4

Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

ID.4 er en solid elektrisk SUV som ligger godt og stødig på veien. Du har full oversikt over miljøet rundt deg. Du sitter komfortabelt i både for- og baksetene, og massasjefunksjonen setter virkelig prikken over i’en for de som er så heldige å sitte foran. Bagasjerommet gir deg også masse fleksibilitet når du først skal på en lengre reise, og du kan pakke med deg det du måtte trenge. Caspar Stange, salgskonsulent Erik Arnesen

 

volkswagen id 4

Elbilen ID.4 får gode anmeldelser av norske journalister, Foto: Emil Berglie l Erik Arnesen

ID.4 Pro

ID.4 Pro har en batterikapasitet på 77 kiloWattimen netto energiinnhold, og du kan nå få den med firehjulstrekk. Rekkevidden her blir på inntil 529 kilometer (WLTP). 0-100 kilometer i timen går på bare 8,5 sekunder, mens toppfarten også her er elektronisk begrenset til 160 kilometer i timen.

Pro kan leveres i 6 ulike versjoner

  • Pro 77 kWh 174 hk
  • Pro 77 kWh 204 hk
  • Pro 77 kWh 265 hk 4MOTION
  • Pro Limited 77 kWh 174 hk
  • Pro Limited 77 kWh 204 hk
  • Pro Limited 77 kWh 265 hk 4MOTION

ID.4 GTX er den elektriske SUVen med firehjulstrekk

Den sportslige utgaven av ID.4 har de ekstra detaljene og egenskapene som formelig popper. GTX har samme betydning som GTI og GTE som hinter til en mer sportslig variant.

VG gir den elektriske SUVen terningkast seks i sin test og skriver at ID.4 GTX har klassens beste kjørestilling!

volkswagen id 4

ID4 GTX er ID.4 med firehjulstrekk, Foto: Erik Arnesen

Fakta om ID.4 GTX:

  • Rekkevidde på inntil 496 kilometer
  • Batterikapasitet 77 kiloWatttimen. ID.4 GTX leveres også med batterigaranti.
  • 5 – 80 prosent batterinivå skjer på omkring 38 minutter ved hurtiglading
  • 0 – 100 kilometer i timen på 6,2 sekunder
  • Firehjulstrekk (ID.4 Pro har bakhjulstrekk)
  • Akselavstand på 2,77 meter og kan trekke tilhengervekt på inntil 1 200 kilo
  • Bagasjerom på 543 liter (1575 liter med nedfelte bakseter)
  • Bakkeklaring 17 centimeter
  • Pris fra 505.700 kroner (levert i Oslo)

Se pris og kampanje på ID.4 GTX her:

Visste du at? Her ser du kjapt alle detaljene til ID.4 GTX:

ID.4 med firehjulstrekk er ID.4  GTX

GTX-modellen har firehjulsdrift, mens den vanlige utgaven av ID.4 har bakhjulstrekk. ID.4 GTX har to elektriske motorer som sørger for god fremkommelighet under norske forhold hele året. Den elektriske SUVen fordeler drivkreftene fra motoren på alle fire hjul etter behov. Du finner også  kjøreprofilen Traction1 slik at veigrepet blir enda bedre når underlaget er løst og glatt. Volkswagen selv beskriver kjøreegenskapene til elbilen slik:

GTX-modellene overbeviser først og fremst med ytelser og design. En ytterligere elmotor på forakselen gir ID.-familien firehjulsdrift, som er optimert for effektivitet. Frontmotoren aktiveres på få millisekunder når det er behov for mer ytelser eller veigrep. I det nye kjøremoduset «Traction» vil firehjulstrekket være permanent aktivert. I tillegg understreker sportslige designdetaljer og egne lyssignaturer toppytelsene til GTX-modellene.

ID.4 GTX test

Bilmagasinet Broom.no testet GTX, og landet på denne konklusjonen i deres anmeldelse av den elektriske firehjulstrekken:

ID.4 GTX er en bra bil, rett og slett. Den passer som hånd i hanske for mange nordmenn – og kommer til å bli en skikkelig volummodell i tiden framover. Tøffere, raskere og mer underholdende, enn de andre modellene – uten at det koster skjorta (…). Broom.no

Hvis du lurer på hvilken modell som vil passe deg best, kan du kontakte oss uforpliktende her:


    volkswagen id 4

    Bagasjerommet på ID.4 GTX har masse plass, Foto. Erik Arnesen

    VW ID.4 rekkevidde og tilhengerfeste

    Volkswagen ID.4 har mulighet for hengerfeste med en totalvekt på inntil 1000 kilo med bremser (utgaven med bakhjulstrekk) og takstativ på inntil 75 kilo. ID.4 1ST er en fullelektrisk familiebil som skapt for norske forhold. Rekkevidden på den elektriske SUVen strekker fra 343 inntil 517 kilometer.

    volkswagen id 4

    Tilhengerfeste på ID.4 tar inntil 1000 kg, Foto: Volkswagen

    ID.4 test: Får fem ut av seks fra flere anmeldere

    Elbil24 har testet el-SUVen ID.4 1st Max, og gir elbilen terningkast 5. I forbindelse med lading av ID.4 skriver de at:

    Med ca. 80 kWh levert på en time må vi si oss veldig fornøyd. Dette er langt bedre enn flere av bilene som lover en toppeffekt på 150 kW, men som kun holder koken over en kortere periode. Etter at batteriet igjen var fullt av energi, ble ny rekkevidde oppgitt til 359 nye kilometer. Et estimat ikke langt fra våre 354 kjørte kilometer.

    Konklusjonen til Elbil24 lyder:

    (…) som produkt er det definitivt en god bil, med bra faktisk rekkevidde, og en grei ladehastighet. Plassen er god, også til dette segmentet å være, og kjøreegenskapene er det lite å si noe på.

    Elbil24 er ikke alene om 5 på terningen. VG gir elbilen samme vurdering og skriver at:

    Fasongen er nett og vellykket. Når du kommer inntil bilen og ikke minst tar plass i den, merker du hvor stor den er. Det er er vel her nøkkelen til en eventuell suksess ligger: Masse bagasjeplass og god bakseteplass. Sikten fra førerplassen er knallgod. A-stolpene er trukket langt frem. Det er gitt plass til et lite siktvindu fremst og speilhusene er plassert bakover på døren. Optimalt! Armlene bidrar til en flerbruksbil-følelse bak rattet.

    God plass og praktisk tilbehør gjør ID.4 til en god familiebil

    VG konkluderer sin anmeldelse av elbilen slik:

    Trenger du en elbil med mye plass, er ID.4 blant de beste. Kan trekke tilhenger og bære takboks. Virker ok på lovet forbruk og dermed rekkevidde (målt i kulde, så forvent på linje med oppgitt om sommeren). Meget høyt vurdert andrehåndsverdi. Tommel opp for vedlikeholdsfrie trommelbremser.  

    Dagens Næringsliv har også fått fingrene i den elektriske SUVen fra VW. De gir elbilen 5 ut av 6, og synes blant annet at den er en verdig familiebil:

    ID.4 er litt lengre, litt bredere og litt lavere enn Volkswagen Tiguan. Bagasjerommet er på solide 543 liter, mens bakseteplassen er god nok til at ID.4 fint fungerer som en familiebil. Skiluke, takstativ og hengerfeste er også på plass. Det er ikke så mange elektriske biler som kombinerer alt dette med såpass stor størrelse og såpass lav pris. Når du nyter utsikten gjennom den store frontruten, føles det virkelig som du sitter i en stor bil.

    Les mer: Se hvordan ID.4 har fungert for denne familien. 

    Hundebur i ID.4

    På dette bildet ser du 4pets pro hundebur i ID.4 GTX. Buret vil også passe i ID.4. Buret som her er i størrelse small passer typisk hunder i medium størrelse som for eksempel en Border Collie. Målene er:

    -Bredde: 68 centimeter
    -Høyde: 66 centimeter
    -Dybde: 73,5 centimeter

    volkswagen id 4

    Her kan hele flokken være med på tur, Foto: Erik Arnesen

    ID.4 test utført av Motor.no

    Motor.no har også testet ID.4 mer grundig. Anmelderne gir blant annet disse vurderingene:

    • Kjøreegenskaper 8 av 10: Lettkjørt, velkjørende og presis.
    • Miljø og forbruk 9 av 10: Konstatert rekkevidde og forbruk ligger godt innenfor det Motor forventet i forhold til WLTP-rekkevidden på 487 km.
    • Utstyr 8 av 10: Godt tilpasset det norske markedet.
    • Praktisk 8 av 10: Tar tilhenger og taklast, har lettlastet bagasjerom.
    • Pris 8 av 10: Konkurransedyktig.
    • Driftskostnader 9 av 10: Serviceintervall hvert andre år, uavhengig av kjørelengde. Trommelbremser som gir mindre rust.
    • Sikkerhet 8 av 10. 
    • Annenhåndsverdi 8 av 10: Motor mener elbilen er en populær bil som vil selge bra som ny, og igjen gi forutsigbare bruktpriser.
    • Komfort 7 av 10: Relativt stille, god demping, god plass og bagasjeplass.
    • Design 8 av 10: Skarpere profil enn tidligere VW-modeller.

    ID.4 får fem stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest

    Den elektriske SUVen fikk samlet toppresultat  i Euro NCAP sikkerhetstest, og Volkswagen oppsummerer noen av de mest avgjørende resultatene fra testen slik:

    Vurderingen av beskyttelsen av voksne baserer seg blant annet på front- og sidekollisjon, og whiplashtest. Basert både på krasjtestresultatene og vurderingen av muligheten til raskt å kunne redde passasjerene, oppnådde ID.4 93 % av de tilgjengelige poengene for beskyttelsen fører og voksne passasjerer. (…) Resultatet for beskyttelse av barn var 89 %. Disse vurderingene baserer seg på tre viktige aspekt: I tillegg til å vurdere beskyttelsen som blir gitt av barnesikringssystemene ved front- og sidekollisjon, vurderes også hvor enkelt det er å montere barneseter i ulike størrelser, samt utstyret bilen har for transport av barn.

    Volkswagen ID.4 ble også utnevnt som vinner av den internasjonale kåringen World Car of the Year 2021. Prisen baserer seg på 90 internasjonale motor-journalister fra 24 land som stemmer på de beste innovasjonene på verdensmarkedet.

    Volkswagen ID.4 interiør byr på feel good lounge

    Interiør i id4

    Snasen elektrisk SUV på innsiden og massasje i førersetet på ID.4, Foto: Volkswagen

    Du får en behagelig kjøreopplevelse med den elektriske SUVen. ID.4 har blant annet massasje i førersetet. Sjefsdesigner i Volkswagengruppen, Klaus Zyciora, har tidligere sagt at: ID.4 introduserer en ny romfølelse i sin klasse.

    Plassen er så godt utnyttet at VW sier at den elektriske SUVen skal gi deg for en feel good og moderne lounge-stemning. Du får også god plass til det du skal ha med deg, da Volkswagen ID.4 har 543 liter som rommer bagasjen, og det er med baksetene fortsatt i oppreist posisjon.

    Volkswagen ID. 4, bremser og bakhjulstrekk

    Volkswagen skriver hvordan SUVen blant annet vil eliminere problemet med korrosjon og de utdyper også hvordan bakhjulsdriften vil fungere på elbilen:

    Den robuste SUV-en har kraftige bremser. Modellene med 77 kWh-batteri netto energiinnhold vil få 358mm store bremseskiver foran. Bakhjulene får trommelbremser, med et bremsebelegg som skal vare i hele bilens levetid. Dette eliminerer problem med korrosjon. Bakbremsene på ID.4 blir nemlig brukt svært lite i daglig kjøring, siden mye av gjøres med elektromotoren – for å regenerere energi. ESC samarbeider i tillegg tett med den sentrale styreenheten for elektromotoren og kraftelektronikken. Selv om en bil med bakhjulsdrift vil ha en grunnleggende tendens til overstyring, gjør dette sikkerhetsnettet at bakhjulene til ID.4 beholder et stabilt veigrep i alle situasjoner – ved full gass, ved rask svingkjøring, og ved bremsing med regenerering.

    Smarttelefonen som nøkkel

    SUVen har også flere detaljer ved seg som gjør den hendig i hverdagen. Hvis du har en egen Volkswagenbruker-ID koblet til smarttelefonen din, vil bilen kjenne igjen hvem som nærmer seg og fungere som en digital nøkkel. Dørene låses opp og alle personlige innstillinger som seteposisjon og klimaanlegg tilpasses automatisk.

    Du kan lese mer om VW-appen We Connect og hvordan du oppretter VW-bruker her.

    Ved hjelp av det samme systemet fungerer Volkswagen ID. 4 som en mobil postboks. Et bud vil kunne lokalisere bilen (via GPS) og få tilgang til bagasjerommet. Du, som eier, vil få et varsel om at pakken du venter på er levert i bilen.

    volkswagen id 4

    God plass i den elektriske SUVen fra Volkswagen, Foto: Erik Arnesen

    VW ID.4 er en kompakt SUV med masse plass

    Volkswagen ID.4 er mer kompakt enn Volkswagens nyeste SUV – Tiguan Allspace, men byr på like mye plass. Lang akselavstanden og kompakte motorenheter kombinert med batteri i gulvet frigjør innvendig plass. Les også om tilbehøret du kan få til ID.4

    Volkswagen skriver at el-SUVen er en bil for alle anledninger når dere er på farten. VW legger da særlig vekt på plassen, og ikke bare den gode benplassen til alle passasjerene, men også tre bakseter i fullverdig størrelse som gjør det til en komfortabel tur for alle i bilen. Det er også plass til to barneseter dersom det er behov for det. Små og store baksetepassasjerer kan altså kose seg med plass som vanligvis bare er å finne i langt større biler. Det flate gulvet gir også langt større fleksibilitet; hvis du for eksempel vil ha med deg en sykkel, feller du seteputene i baksetet enkelt opp, som på en kinostol. Sykkelen plasseres bak forsetene – uten å ofre noe bagasjeplass.

    Tross all denne innvendige plassen, har SUVen et kompakt design som gjør den enkel å håndtere også i byen og når du skal parkere på mindre plasser.

    1 million elbiler i året innen 2025, ID.-modellserien

    – For oss markerer de tre prototypene av denne nye generasjonen elbiler starten på en design- og teknologirevolusjon som kommer til å endre mobilitetsbegrepet og Volkswagen for alltid, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff i en pressemelding.

    Volkswagens uttalte mål er å gjøre elektriske biler til allemannseie over hele verden innen midten av 2020-tallet:

    – Innen 2025 vil vi ha et salg på opptil en million elektriske biler i året. ID.4 vil spille en nøkkelrolle i denne strategien, og vi kommer til å starte produksjonen i 2020,  sier styreleder Herbert Diess.

    Her kan du lese mer om hele ID.-modellserien fra Volkswagen.

     

    Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne helt uforpliktende her:


       

      Kilder: Volkswagen, volkswagen-newsroom.com, Elbil24