
Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX el-coupé for familien
Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX er en coupé som passer deg som ikke nødvendigvis behøver all plassen en SUV eller stasjonsvogn tilbyr, og ønsker hakket mer sexy linjer på bilen din. Med Volkswagens el-coupé vil du til og med fortsatt få omtrent like god plass som en tradisjonell SUV i kombinasjon med et mer elegant design.
Motor.no har testet elbilen og digger at den er:
- Komfortabel
- Designmessig vellykket
- Praktisk
Fakta om Volkswagen ID.5
- ID.5 GTX kan både bestilles og prøvekjøres nå.
- ID.5 har bakhjulstrekk, ID.5 GTX har firehjulstrekk.
- Rekkevidde på opptil 513 kilometer, GTX-utgaven har opptil 487 kilometer.
- Bagasjerom på 549 liter.
- Tillatt tilhengervekt på 1200 kilo for GTX og 1000 for utgaven med bakhjulstrekk.

Bagasjerommet på den elektriske coupeen, Foto: Volkswagen Norge
Pris ID.5
Her kan du se kampanje på ID.5 GTX.
Når kommer ID.5 og ID.5 GTX til Norge?
Den elektriske firehjulstrekk-utgaven, ID.5 GTX, er i Norge nå og er tilgjengelig for bestilling og prøvekjøring.
Rekkevidde på Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 har et mer smidig design enn for eksempel ID.4 som er en SUV, og derfor vil også rekkevidden yte bedre fordi coupeen glir avgårde med mindre luftmotstand. Volkswagen lover også at elbilen føles romslig på innsiden, samtidig som den er kompakt. ID.5 har utvendig lengde på 4,6 meter og 2,77 meter i akselavstand. Dermed vil ID.5 føles like romslig som en SUV.
Estimert rekkevidde på ID.5 er på opptil 513 kilometer og ID.5 GTX vil ha rekkevidde på opptil 487 kilometer.

Interiøret i den elektriske coupeen ID.5, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
ID.5 har styrken til en SUV pakket inn i elegansen til en coupé
Tross definisjonen av elbilen som en coupé, bruker fortsatt VW SUV-beskrivelsen, men nærmere bestemt som en “progressiv SUV som kombinerer styrken til en SUV med den stilrene silhuetten til en coupé”.
ID.5-modellene er romslige og fleksible biler som passer godt for de som er ute etter en sprek bil, men også barnefamilier som har behov for godt med bagasjeplass. Edvardsen-Eibak, Direktør Volkswagen Norge
Det er nemlig god plass, også i baksetene.
Og deg som er bekymret for hvordan takformen har slått ut på bakseteplassen, kan vi berolige med at det fortsatt er god plass i høyden. For undertegnede, som er 180 centimeter på strømpelesten, var det bare hårtustene som så vidt berørte taket i baksetet. Elbil24
VW ID.5 GTX med firehjulstrekk
ID.5 kommer i likhet med sin SUV-slekting ID.4 også i GTX-versjon. GTX skal ha høyere ytelse, på lik linje med den du kjenner igjen fra GT-konseptet.

ID.5 GTX er en elektrisk coupé med firehjulstrekk, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
Du kommer deg fra 0-100 kilometer i timen på 6,2 sekunder, mens hestekreftene til ID.5 GTX ligger på 299. Den viktigste detaljen ved GTX for mange nordmenn, er at dette er modellen som har firehjulstrekk.
Med to motorer og firehjulstrekk fordeler elbilen kraften sømløst til hvert hjul etter behov. Selv om GTX er en egen modellbetegnelse for GT-ytelser, byr ID.5 GTX også på praktiske løsninger i en travel hverdag. Volkswagen Norge.

ID.5 GTX, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen
Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX tar ikke taklast, men begge modeller har en skiluke innvendig
Volkswagen ID.5 er en del av ID.-familien til Volkswagen som er en helelektrisk serie bestående av nesten alle bilmodellene du allerede kjenner til. Blant annet småbil, SUV, stasjonsvogn og coupé.
Les mer. Her ser du hele ID.-modellserien fra Volkswagen.
Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:
Kilder: Volkswagen Norge