NyttekjøretøyVolkswagen

Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter 70 år

Nyttekjøretøy-varianten av Bobla ble Transporter som i år fyller 70 år. Kjært barn har mange navn, Bulli og VW camper eller Volkswagen buss er noen av dem. I over 70 år har den vært med oss både på jobb og i fritid som både pick-up, varebil og ulike varianter busser.

Volkswagen Transporter

Erik Arnesens egen veteran på verkstedet, Foto: Erik Arnesen

De som kjenner Boblas historie godt, assosierer den lille bilen med en nostalgi tilknyttet både estetikk og en bestemt følelse relatert til lyd og lukt. Bobla kunne eies av alle og det finnes nok utallige tur-historier  fra familier gjennom hele vårt langstrakte land. Men det var ikke bare Bobla som ble populær. Volkswagen begynte produksjonen av det som skulle være en større variant av Bobla  – nemlig Transporteren T2. De første bilene rullet av produksjonsbåndet i Wolfsburg i mars 1950.

Volkswagen Transporter buss: habilt kjøretøy i jobb og fritid

T2 var den første Transporteren og var et nyttekjøretøy som tok Boblas konsept ett skritt videre ved å tilby større plass.

Volkswagen Transporter

VW Transporter kunne brukes i både fritidssammenhenger…. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Transporter

…og jobbsammenhenger. Kanskje ikke helt slik, men poenget kommer frem. Foto: Volkswagen

Muligheten til å kunne bruke bilen som en bobil, bidro blant annet til en større følelse av frihet og reiselyst hos flere av de eierne som brukte bilen privat. For de som brukte den i arbeidssammenheng, fungerte den som et svært praktisk kjøretøy som gjorde det enkelt å frakte varer.

Volkswagen Transporter

En liten utstillingsmodell av Transporteren, her som minibuss, Foto: Erik Arnesen

VW camper: pålitelig

Volkswagen beskriver selv Transporteren med tre ord i sin omtale av 70-årsjubileet:

  • Holdbarhet
  • Pålitelighet
  • Design

Transporteren har hatt et rykte som oppfyller denne beskrivelsen siden sin lansering. Derfor er bilen en habil partner på veien for både i arbeidsrelaterte sammenhenger og på fritiden. Se for eksempel hvordan Volkswagen T6 fungerer som nyttekjøretøy i 2020 her.

Volkswagen Transporter

I førersetet på Erik Arnesens egen Pick-up veteran, Foto: Erik Arnesen

Volkswagen Transporter

Pålitelig transporter, Foto: Erik Arnesen

70-åringens neste steg: helelektriske VW ID. Buzz

Fra 2022 begynner produksjonen av den helelektriske minibussen ID. Buzz som er en del av ID-familien og Volkswagens fremtidige helelektriske satsning. ID.3 1ST er første elbil ut fra dette konseptet, og du kan lese mer om elbilen her. Bussens design går tilbake til det nostalgiske designet fra 50 og 60-tallet.

Volkswagen Transporter

ID. Buzz konsept: den elektriske bussen beholder sitt ikoniske design, Foto: Volkswagen

Thomas Sedran som er CEO for Volkswagen Commercial Vehicles, sier dette om ID. Buzz:

ID. Buzz blir Bulli sin fremtid. Med en vil vi gå en ny tid i møte hva angår det å kjøre: Den helelektriske og digitale Bulli vil ikke bare gi autonom kjøring og produktleveranser, men mellom Caddy og T-modellen vil den også kunne skape nye markeder og muligheter for vårt merke. Verden beveger seg og ny teknologi vil gi nye former for mobilitet. Det som gjenstår er vårt behov for en tryggere mer effektiv og mer behagelig transport av mennesker og produkter. ID.Buzz vil stå for dette også.

Volkswagen Transporter

Konseptutgaven av ID. Buzz tegner på smart utnyttelse av plassen innvendig, Foto: Volkswagen

Volkswagen Transporter

Innsiden av ID. Buzz konsept, Foto: Volkswagen

Sedran legger til at ID.Buzz definitivt ikke er et elektrisk kjøretøy uten sjel, og at ID.Buzz er et konsept som er full av emosjoner:

ID. Buzz representerer en ny generasjon av elektriske kjøretøy. Den skal ha rekkevidden som dagens fossildrevne kjøretøy og har mye plass som er pakket inn i et blikkfang-design. Den appellerer både på et rasjonelt og emosjonelt plan.

Vurderer du Transporter eller et annet nyttekjøretøy? Da kan du kontakte oss helt uforpliktende her:

 

Kilder: Volkswagen nyttekjøretøy, abc nyheter